Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första Fotoresan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Hej där.

Funderar på att ge mig iväg på min första fotoresa.

Men det verkar ju finnas en en mängd olika arrangörer. Vilka skulle ni tipsa om, som är riktigt bra.

Funderar på kanske någon av dessa.

Inside Nature eller Zoom Fotoresor eller Naturresor. Är det någon som åkt med nån av dessa arrangörer eller har något annat bra tips.

Det lutar år Inside Nature och fota Björn och Varg vid Ryska gränsen.

Eller är det någon arrangör som jag helt missat och verkligen är toppen?

Tack på förhand.

Johan
 

Johan.76

Aktiv medlem
Är det ingen där ute som kan komma med något tips eller råd angående fotoresor?

Mvh Johan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag har själv inte rest med någon av de arrangörer du funderar på, så om dem kan jag inte säga något.

Men det jag verkligen varmt kan rekommendera är att åka på en fotoresa av något slag, det är nästan alltid fantastiskt givande både som allmän reseupplevelse och ur fotosynpunkt. Bara detta att under några dagar helt släppa allt övrigt man håller på med och bara koncentrera sig på fotografering är härligt. Plus att du lär dig mycket, både av kursledare och av andra kursdeltagare.

Oavsett vilken resa du åker på, förbered dig genom att ha med bra kläder (i synnerhet om du skall någonstans kallt/regningt), genom att kolla igenom utrustningen så altt fungerar och genom att tänka igenom vad du vill få ut av resan.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Tack.

Om jag kommer iväg, så är det väl allt det du beskriver som jag skulle vilja uppnå med resan. Att bara få vara ute i naturen och få fotografera spännande upplevelser. Stort som smått.

Mvh Johan
 
Vilken typ av resa är du intresserad av?

Jag har hört mycket positivt om ZOOM. Inte minst för att de har så bra fotografer med på resorna.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Det lutar åt Inside Nature och foto av björn i Finland. Har även funderat på en workshop i natur foto på Nordens Ark med Tom Svensson. Även om inte det direkt är någon fotoresa i den bemärkelsen.
 

kedner

Aktiv medlem
Hej Johan,

har varken rest med Zoom eller Naturresor men med Inside Nature. Hade jag själv valt någon idag hade det med största säkerhet blivit Zoom då jag hört gott om dom.

Tycker du bör fundera på VAD det är du själv vill med resan. Vad är det du vill komma hem med? Är det den perfekta bilden av en art? Är det ny kunskap? Spännande möten med andra kulturer? Vad är drivet bakom resan?

Tycker själv att det ofta kan bli begränsande med en resa som enbart handlar om gömslefotografering men ibland är det ett måste om det är en viss art man är ute efter.

Tycker gott att du kan vidja dina vyer och även titta på dessa arrangörer.

http://www.ecowatch.se/ - Björn i det fria, prata med Christopher och hälsa från mig
http://fotoutbildning.com/ - Gert en lite mer kreativ form av fotoresor med annat än bara djur
http://www.wildphoto.com/ - mkt duktiga norrmän, Roy Magnersnes är en inspirationskälla
http://www.connylundstrom.com/se - Kungsörn men även annat om man pratar med Conny

Undrar du något mer specifikt så kan du alltid PM:a mig här på FS

Mvh Lennart
 

Racketeer

Aktiv medlem
Magnus Nyman

Det lutar åt Inside Nature och foto av björn i Finland. Har även funderat på en workshop i natur foto på Nordens Ark med Tom Svensson. Även om inte det direkt är någon fotoresa i den bemärkelsen.
Då ska du kontakta Magnus Nyman, han ordnar med många olika fotoresor,
Havsörnar i blekinge, björnungar järv varg i Finland
Vilsvin mm 'mm
Jag har varit med på 4st resor genom honom, och det är prisvärt och väldigt bra planerat!!
http://www.magnusnyman.se
Han finns även på FB,
Mvh Bylemark
 

Josef430

Aktiv medlem
Till Indien med ZOOM

Jag var på en fotoresa med ZOOM till Indien förra året. Eftersom jag har rest ganska mycket tidigare, så måste jag medge att jag var lite skeptisk till att resa med en liten svensk arrangör till ett så kaotiskt land som Indien. Så här efteråt kan jag bara konstatera att jag oroade mig helt i onödan, allt fungerade perfekt. Bra information före resan, bra boende, väl valda platser att besöka och mycket bra reseledare från Sverige och en otroligt kunnig och trevlig indisk guide. Brutus Östling, resans genomtrevlige fotoexpert, delade också frikostigt med sig av sitt fotokunnande under hela resan. Vi kom hem med massor av fina minnen, nya kunskaper om fotografi och kamerahantering och härliga bilder på tigrar.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Tack för nyttig infromation.

Resa är beställd genom http://focusonwildlife.se/ och resan går till Finland och förhoppningsvis kommer jag hem med några bilder på både vacker natur och vilda djur.

Magnus Nyman va jag länge inne på och hans arrangemang verkar också vara av toppklass. Kanske en annan gång.

Kul att du (Josef430) va nöjd med Zoom resor. Det är också en arrangör som verkar väldigt intressant.

Tusen tack för att ni tagit er tid att svara.

Mvh Johan
 
Hej där.

Funderar på att ge mig iväg på min första fotoresa.

Men det verkar ju finnas en en mängd olika arrangörer. Vilka skulle ni tipsa om, som är riktigt bra.

Funderar på kanske någon av dessa.

Inside Nature eller Zoom Fotoresor eller Naturresor. Är det någon som åkt med nån av dessa arrangörer eller har något annat bra tips.

Det lutar år Inside Nature och fota Björn och Varg vid Ryska gränsen.

Eller är det någon arrangör som jag helt missat och verkligen är toppen?

Tack på förhand.

Johan

Jag åkte med Emma Svensson från Fotor-resor.se, en roadtrip i USA. Kom hem för två veckor sedan. Det var en otrolig häftig upplevelse som jag fick dela med andra fotointresserade. Är du intresserad av natur..så kommer inte USA göra dig besviken. Vi åkte genom death valley, Gran Canyon, Anthelope Canyon, Yosmite national park...vi var i las vegas, Los angeles och San Francisco..jag kom hem men fina bilder, fina minnen och blev en bättre fotograf. SÅ jag tipsar starkt dig att åka på en fotoresa, och Foto-resor.se, de är sjukt duktiga!

Lycka till
 
ANNONS