Annons

Fotografera i Estland

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej Fotovänner

Imorgon Måndag 12/7 drar jag till Estland i 8 dagar och undrar om ni har tipps och främst undrar jag över har dom några speciella lagar man bör tänka på?

Mvh
/John som lägger ner mer tid på kameraväskan än resväskan.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Natur?

Jag har alltid velat åka till den lilla byn Liebjäche, vid kusten i öster, där familjen Edelman(n) var starkt representerad fram till revolutionen... Ska vara naturreservat i dag. Fåglar, sanddyner, våtmarker och sån't jox.
Kolla på nätet om det intresserar.
Vet ej om några lagar. Troligtvis färre än i Sverige...
Mvh
/Gitte
 

Fotograf121

Aktiv medlem
ja hoppas vi åker dit isåfall åker nämligen med mina föräldrar folkdansgille så dom har en bestämd rutt. Så mycket dans kommer det vara denna resa inte för mig dock...
 

xdork

Aktiv medlem
Re: Natur?

gitte edelman skrev:
Vet ej om några lagar. Troligtvis färre än i Sverige...
Vet inte heller något om hur lagarna i estland ser ut men jag blev väldigt nyfiken på vad du grundar ditt resonemang på Birgitta. Sveriges lagar kring fotografi och allemansrätt är ju väldigt generösa och inte speciellt inskränkande. Varför skulle just estland ha färre lagar inom detta område än sverige?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Re: Re: Natur?

xdork skrev:
Vet inte heller något om hur lagarna i estland ser ut men jag blev väldigt nyfiken på vad du grundar ditt resonemang på Birgitta. Sveriges lagar kring fotografi och allemansrätt är ju väldigt generösa och inte speciellt inskränkande. Varför skulle just estland ha färre lagar inom detta område än sverige?
Känner jag inte till Estlands lagstiftning, även om jag rest och rapporterat från Baltikum en del. Men antagligen är Estlands lagbok rätt tunn och lagarna relativt outvecklade eftersom landet nu bara har 13 år på nacken som självständig nation. Antar att Kremls lagar från Sovjettiden inte var mycket att börja bygga på :). Och lagarna från den förra självständighetsperioden är kanske till stor del föråldrade... Nått sånt kanske?
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Yepp, Andreas, det var just vad jag syftade till!

Tror att det är lite lapptäcke över vissa delar av lagstiftningen - och kommer folk och viftar KAN det vara ryggmärgsreflexer från Sovjettiden som inte finner stöd i någon lag, direkt.
(Typ som det är på så många ställen i världen: Frågar du, säger någon person med metallknappar: 'Nej! Frågar du inte, är det ingen som bryr sig...)
Men jag erkänner beredvilligt att jag inte VET något om saken; mina erfarenheter från Estland är ytterst begränsade. (Tallinn. Hade inga som helst problem att fotografera där.) Misstänker dock att en okunskap lik min gäller många i Estland också, både vad folk i allmänhet och olika myndighetspersoner beträffar.

Önskar dig en trevlig resa! Du, som så många andra, kanske blir biten av 'öststatsbacillen' och bokar in dig på ständiga returer!
/Gitte
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Ska snart ge en bild visning utav resan!

Kom hem just från resan tankar nu ner bilderna ca 7Gb med bilder ca (7mb/st)....
 

Highweiss

Aktiv medlem
Ok, vi förväntar oss en komplett de-briefing, med kartor, bilder, power-point presentation etc. Det räcker om du kan starta presentationen om, säg, 45 minuter. :)
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Highweiss skrev:
Ok, vi förväntar oss en komplett de-briefing, med kartor, bilder, power-point presentation etc. Det räcker om du kan starta presentationen om, säg, 45 minuter. :)
*S* då jag inte har USB 2.0 tar det sån satans tid att få ner bilderna =( sen måste man ju kolla igenom allt också... *S*
 
ANNONS