Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid 420 och Fujis 100-film

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
’ Hej! Det har säkert ställts många liknande frågor och funderingar men känner att mitt tålamod att äntligen få till det här med direktbildsfilm från Fujifilms hypade 100-serie är på bristningsgränsen.
Först så köper man ju bara på ebay eller tradera som en ren chansning eftersom 99% av alla som lägger ut skriver att kameran inte är testad med film och näst sista gången gjorde jag självklart misstaget att köpa en polaroid ur fel serie. Nu har jag en 420 som ska funka med Fujifilms men har ingen aning om hur jag ska lyckas få igång den eller överhuvudtaget se om det är nåt liv i batterierna.

Och har ju en någorlunda händig far som varit där och pillat och försökt att modifiera om till AA eller AAA, (är väll annars något med 3volts som inte säljs längre?) dock utan en slags batteridosa för just dessa vanliga batterier som man kan skåda på många you-videos. Händer dock inget, så vet inte om det är batteritrixet som krånglar, om jag jag ska köpa någon slags batteridosa som jag skådat på CH, eller om det är filmen är som är helt fucked up (eller både och)
För den polaroidfilm jag har nu har flyttats runt mellan många kameror ( tänker dock att själva ljusexponeringen inte borde göra något eftersom den här filmen ju är skyddad med något slags peel-away lager). Tror att far min lyckades trycka ut ett antal filmer ur kameran fast det inte hände något alls...
och världens minsta förhoppning slog mig nyss att han kanske inte vet att det är det något slags papper man ska dra bort från filmen och därför missuppfattade det som blanka kort.

Men ändock, ska inte denna kamera ge ifrån sig någon signal eller livstecken eller vad som helst så att man vet om batterierna överh. funkar?

Om inte hela kameran är skit förstås. Fick ju med blixt men det då var inget heller som fick batterierna att ge sig till liv-känna.

Har frågat om råd på Audiovideo men dem visste inte ens att Fujifilm börjat/fortfarande säljer 100-serien.

Peace på er!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller polaroidkassetter så sitter batterierna inuti kassetterna tillsammans med filmen. Själva kameran har alltså inga batterier.
Däremot för bakstycke för polaroidfilm så vet jag inte om det funkar likadant.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det gäller inte kameror för packfilm/typ-100 film, de kamerorna använder separat batteri. Däremot SX70, 600 och Image/Spectra har batteri i filmpacket.

Land Camera 420 kräver i original ett No. 532 batteri på 3 V, också kallat PX24. Precis som du skriver väljer många att modifiera sin kamera för vanliga AAA-batteriet istället eftersom PX24 är svårt att få tag på. Det finns lite olika varianter, många brukar följa exempelvis den här guiden. I den finns också tips på hur du funktionstestar kameran, oavsett hur man gjort modifikationen. Vill man inte modifiera kameran går det att köpa ersättningsbatteri för PX24 här: http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_px24.htm

Rent tekniskt bör det gå att flytta filmpacket mellan olika kameror, men såvida du inte gör det i totalt mörker så blir den film som ligger längst fram ljusskadad/förstörd. När du laddar kameran med ett nytt filmpack så sitter det en "darkslide" (finns det något ord på svenska?) som skyddar filmen mot ljus, vilken sedan avlägsnas när du monterat filmpacket och stängt kameran.
 
Senast ändrad:

easyrider

Aktiv medlem
’ Hej! Det har säkert ställts många liknande frågor och funderingar men känner att mitt tålamod att äntligen få till det här med direktbildsfilm från Fujifilms hypade 100-serie är på bristningsgränsen.
Först så köper man ju bara på ebay eller tradera som en ren chansning eftersom 99% av alla som lägger ut skriver att kameran inte är testad med film och näst sista gången gjorde jag självklart misstaget att köpa en polaroid ur fel serie. Nu har jag en 420 som ska funka med Fujifilms men har ingen aning om hur jag ska lyckas få igång den eller överhuvudtaget se om det är nåt liv i batterierna.

Och har ju en någorlunda händig far som varit där och pillat och försökt att modifiera om till AA eller AAA, (är väll annars något med 3volts som inte säljs längre?) dock utan en slags batteridosa för just dessa vanliga batterier som man kan skåda på många you-videos. Händer dock inget, så vet inte om det är batteritrixet som krånglar, om jag jag ska köpa någon slags batteridosa som jag skådat på CH, eller om det är filmen är som är helt fucked up (eller både och)
För den polaroidfilm jag har nu har flyttats runt mellan många kameror ( tänker dock att själva ljusexponeringen inte borde göra något eftersom den här filmen ju är skyddad med något slags peel-away lager). Tror att far min lyckades trycka ut ett antal filmer ur kameran fast det inte hände något alls...
och världens minsta förhoppning slog mig nyss att han kanske inte vet att det är det något slags papper man ska dra bort från filmen och därför missuppfattade det som blanka kort.

Men ändock, ska inte denna kamera ge ifrån sig någon signal eller livstecken eller vad som helst så att man vet om batterierna överh. funkar?

Om inte hela kameran är skit förstås. Fick ju med blixt men det då var inget heller som fick batterierna att ge sig till liv-känna.

Har frågat om råd på Audiovideo men dem visste inte ens att Fujifilm börjat/fortfarande säljer 100-serien.

Peace på er!
Lider med dig ;-) Kan tyvärr inte hjälpa dig men kan bara konstantare att vägen till det analoga himmelriket är kantad av oexponerad film (slutaren fungerar inte), ljusläckage (inte tillräcklig tätat hus), trasig film (filmframmatning fungerar inte) osv. Jag köper av princip inte en kamera som inte är testat med film och kollar noggrant vilken model det är jag vill ha och när jag fått något som fungerar behåller jag den ;-) Det är min plan iaf. Det kan vara bra också att köpa en kamera av någon som har erfarenhet av service/reperationer av den modellen.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tackar o bockar för svaren och så en fundering kring Brunos Bildverkstad...

Hej, ser här att jag skapat ett inlägg och helt glömt bort att checka in och svara, sorry! >.<

Fick i varje fall tag på en 420 och även om allt tog en jäkla massa tid, pengar, fel, subs-batteri och krångel så....
är det fortfarande krångel. Totalt bindgalen-sorten. Första filmen var helt förstörd pga ingen kontakt med modifierade butiksbatterier. Andra filmen tog jag ca 4 kort av, tänkte att det var helt över, men såg plötsligt att det faktiskt blivit ett foto, så lyckan var liksom total. Fick till något kort till, men så hände det igen att film-flärpen gick sönder trots att jag alltid försöker vara lika stadig på handen och noggrann. Och nu, på sista filmköret så blev de tre första bilderna svarta/gröna som vanligt, fick två poänglösa, fungerande men trista släng-kort och sista knäppen och har bara blivit svarta eller med svaga konturer. / kan nämna att det var inomhus fast i bra ljus, men utan blixt./ Det verkar dock inte spela någon roll för blivit lika failade kort även i bästa dagsljuset.

Så en sak är ju klar och det är de första bilderna alltid måste kastas. Att filmen har lätt för att gå sönder och därmed förstörde jag en gång ett antal foton pga att jag var tvungen halvöppna och slita loss. Vet inte hur mycket tid och energi och pengar som gått åt men det är knappast värt att betala för att möjligtvis få ett eller två foton ur en hel film.

Men är det någon här som handlat/eller ofta handlar film och sånt på Brunos? Funderar nästan på att det är någon halvbluff-butik som kränger ut måndagsexemplar eller utgångna, billiga skitvaror? Den enda butiken jag egentligen känner till och bara handlat nån enstaka grej av är Kaffebrus. MEN är Brunos helt toppen, jag bara nojjar av ren frustration, eller finns det bättre fotobutiker online?
Eller är det ändå någon med kameraf*n, trots att det ändå tryckts ut några foton?

Och grejen är att det här 100-formatet och extremasnabba framkallningen är det mest mind blowing jag sett och playat med, de klara färgerna och formatet och ramen är det otroligaste jag sett och precis vad jag drömt om i flera år. Alltså, den käraste och roligaste kameran jag haft.
Så what a heck can you do?
Skulle vara vidrigt och för tröttsamt och ekonomiskt omöjligt att börja om från noll igen men har ju knappast råd att slösa film på knappt ingenting och bara bli besviken. Och att helt enkelt ge upp allt känns sjukt deprimerande.

Och mina två gamla vanliga polaroidkameror av den vanliga 600-sorten är väldigt trista i och med alldeles för mkt oskärpa och fail som att båda kamerorna också kan bli i stort sett inget på, typ helvitt och en liten del foto, fast det värsta är att det väldigt ofta händer att bilderna faktiskt slits av, att det blir typ gröna revor på fotot. Oavsett om jag använder en sån där längre svart "tunga" man kan köpa eller inte. Lite därför jag funderar ang Brunos för det känns märkligt att råka ut för samma uppslitna revor på två olika kameror...?

Gomorrn å god dag på er! / zelda
 
ANNONS