Annons

Panasonics kameramodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Panasonic har ju hur många Lumix-modeller som helst ju!! Det är en djungel, verkligen. Dessutom så finns det ingen riktig hierarki eller linje som särskiljer dem tydligt. G, GX, GH... 1, 2 eller tre siffror.
Det kan se lite rörigt ut, men det finns (eller fanns, åtminstone) ett slags system.

Från början hade Panasonic två linjer, G och GF. G har sökare och ser ut som en liten spegelreflex. GF saknar sökare (men finns som tillbehör för de tidiga GF-modellerna) och ser ut som en mätsökarkamera.

Sen kom GH som ser ut lite som G, men som har extra videofinesser.

Så småningom utvecklades GF-serien till enklare kameror och det kom en ny serie för entusiaster kallad GX. GX800 tycker jag dock ger mer intryck av en GF-kamera än en GX-kamera, så nu verkar Panasonic tappa greppet lite när det gäller modellbeteckningar.

Dessutom så har samma kamera olika namn beroende på vilken marknad de säljs på. G80 och G85 är t.ex. exakt samma kamera...
Ja, det är ett otyg. Jag gissar att en del kamerafabrikanter gör på det viset för att kunna stävja gråimport lättare. Panasonic har börjat med det nyligen, men både Canon och Nikon har hållit på sådär i decennier, av och till.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack Per!
Det börjar klarna nu, var inte så komplicerat ändå.

Hittade det här:
http://photorumors.com/2016/07/23/panasonic-to-reduce-their-product-lines-to-g-gx-and-gh/

Jag satsar på G8 nu så länge och väntar.
Några månader eller så efter att GH5 har blivit tillgänglig så kommer det säkert en G9 med samma nya sensor och 4K utan croppning, samt en GX900 med sökare som ersätter GM5. Vi får se...


/Mats
Är personligen inte så säker på att det kommer en ren ersättare till GM5 och GM-serien.

GX800 verkar närmast ersätta och vara en fortsättning på GF-serien.

Hade jag varit du så hade jag inte väntat med att skaffa en GM5. De är väldigt billiga och prisvärda i förhållande hur mycket kamerakvalitet man får.

Men man får vara beredd på att med det lilla formatet så blir naturligt den fysiska hantering lidande, precis som hos kvaliteskompakter i liknande storlek.
 

PMD

Aktiv medlem
GX800 verkar närmast ersätta och vara en fortsättning på GF-serien.
Ja, den heter ju GF9 i vissa delar av världen.

Hade jag varit du så hade jag inte väntat med att skaffa en GM5. De är väldigt billiga och prisvärda i förhållande hur mycket kamerakvalitet man får.
GM5 kan nog t.o.m. vara lite svår att få tag på nu. Tittar man på Prisjakt så är det inte många som har den i lager.
 
ANNONS