Annons

Alternativ till Stock foton.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag har sålt mina bilder på istockphoto sedan 2014 men känner att jag tröttnat totalt. Jag har fått ca 10 bilder sålda vilket inte är speciellt bra men jag har inte varit så aktiv.

Problemet jag ser är att mina bilder läggs upp och blir bara utfyllnadsmaterial till deras hemsida. Dessutom brukar äckliga bilder som starkt illustrerar något vara vad de och folk vill ha. Till exempel en gubbe i kostym som håller i en litet hus. Skitful bild men jag förstår att någon vill ha bilden för att illustrera något.
Det är där mina och andras bilder skiljer sig åt. Mina bilder är något som jag hoppas att folk vill ha som bakgrundsbild på datorn eller kanske till och med hänga upp på väggen. Mina bilder illustrerar inte något på det sättet utan är mer en vacker bild av ett landskap, kanske en skalbagge som sitter fast eller en närbild av något i skogen. Mina bilder illustrerar olika saker man kan hitta ute i naturen och där känner jag att mina bilder inte passar in på istockphoto.
Därför undrar jag vad alternativet är? Jag vill sälja mina bilder där folk vill köpa naturbilder, landskap, fåglar m.m. och inte bilder på krossade spargrisar.

Hjälp uppskattas!
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Fråga från en absolut okunnig men nyfiken i ämnet: du säger att du inte varit så aktiv, men måste man inte ligga i och svettas för att kränga bilder idag ? Krossade spargrisar och gubbar med hus i handen säljs väl för att de har ett kommersiellt värde och köparen har specifika krav. Pratar vi vackra naturbilder och liknande närmar vi oss konst och där finns numera ett otroligt utbud av (mer eller mindre) bra bilder, fler än nånsin. Titta bara på mängden bilder på fotosidan. Måhända måste man hitta kanaler där man mer aktivt bearbetar kunder snarare än att lägga ut på nätet på generella säljforum

Undrar en okunnig
 
Fråga från en absolut okunnig men nyfiken i ämnet: du säger att du inte varit så aktiv, men måste man inte ligga i och svettas för att kränga bilder idag ? Krossade spargrisar och gubbar med hus i handen säljs väl för att de har ett kommersiellt värde och köparen har specifika krav. Pratar vi vackra naturbilder och liknande närmar vi oss konst och där finns numera ett otroligt utbud av (mer eller mindre) bra bilder, fler än nånsin. Titta bara på mängden bilder på fotosidan. Måhända måste man hitta kanaler där man mer aktivt bearbetar kunder snarare än att lägga ut på nätet på generella säljforum

Undrar en okunnig
Jag var väldigt aktiv till en början men efter att fått upp ca 100 bilder inom några månader märkte jag att all min tid gick till att publicera bilder och när jag väl fotade letade jag efter motiv som säljer, inte det som jag gillar. Det hela blev tråkigt så jag tappade intresset helt för fotografering och har inte fotat sedan 2015 men för några dagar sedan när jag av en slump köpte en analog kamera som jag tänkte kränga vidare blev jag fast igen. Anledningen till att jag började med istock var inte för att bli rik, det var för att ge mina bilder ett högre syfte än min ssd.
Precis som du säger så måste generella säljforum vara fel väg att gå.
Jag har beslutat att sluta sälja bilder och istället bara ha ett snyggt portfolio för att skryta för vänner ;)
 

SanneJ

Aktiv medlem
Både på 1x.com och 500px går det att sälja bilder, min uppfattning är att du kanske hittar en annan målgrupp där. Kostar ju inget att testa!
 

iSolen.se

Guest
Jag var väldigt aktiv till en början men efter att fått upp ca 100 bilder inom några månader märkte jag att all min tid gick till att publicera bilder och när jag väl fotade letade jag efter motiv som säljer, inte det som jag gillar. Det hela blev tråkigt så jag tappade intresset helt för fotografering och har inte fotat sedan 2015 men för några dagar sedan när jag av en slump köpte en analog kamera som jag tänkte kränga vidare blev jag fast igen. Anledningen till att jag började med istock var inte för att bli rik, det var för att ge mina bilder ett högre syfte än min ssd.
Precis som du säger så måste generella säljforum vara fel väg att gå.
Jag har beslutat att sluta sälja bilder och istället bara ha ett snyggt portfolio för att skryta för vänner ;)
Du bör ladda upp 100 bilder i veckan ett tag för att komma upp i några tusen bilder om du vill tjäna pengar men det verkar du ju inte så intresserad av eftersom det är tråkigt?

Högre syfte, du menar konst? Eller porträtt som betyder någon för den fotograferade? Eller?

Sätt upp en websida och sälj bilderna den vägen. Börja ta uppdrag så det blir meningsfullt.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag var väldigt aktiv till en början men efter att fått upp ca 100 bilder inom några månader märkte jag att all min tid gick till att publicera bilder och när jag väl fotade letade jag efter motiv som säljer, inte det som jag gillar. Det hela blev tråkigt så jag tappade intresset helt för fotografering och har inte fotat sedan 2015 men för några dagar sedan när jag av en slump köpte en analog kamera som jag tänkte kränga vidare blev jag fast igen. Anledningen till att jag började med istock var inte för att bli rik, det var för att ge mina bilder ett högre syfte än min ssd.
Precis som du säger så måste generella säljforum vara fel väg att gå.
Jag har beslutat att sluta sälja bilder och istället bara ha ett snyggt portfolio för att skryta för vänner ;)
Klokt beslut. Fotografera är kul!!!
 

JoakimS

Aktiv medlem
Jag har sålt stock-bilder på istock, shutterstock m fl. Kör just nu exklusivt på Dteamstime, som fungerar bäst för mig. Det är en märkbar skillnad i hur mycket jag säljer om jag är aktiv eller inte. Dvs jag säljer mer om jag frekvent laddar upp nytt material. Det är inte bara krossade spargrisar som säljer. Jag säljer en del natur/landskap och arkitektur/cityscapes. Uppladdad volym och uppladdningsfrekvens är avgörande för att sälja. Jag har ca 500 bilder vilket är för lite för att få upp försäljningen. Å andra sidan fotograferar jag för min egen skull och inte för att sälja. Ser det mer som en kul grej.
 
ANNONS