Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från CameraRaw till PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Då jag öppnar rawfiler i Bridge och konverterar och öppnar i PS blir det en stor färgförskjutning till starka förstärkta röda färger. Då jag klickar på F-tangenten uppstår förändringen. Färginställningarna är enligt rekommendation och i Adobe RGB. Har iMac 27 5K och extraskärm Benq 27. Extraskärmen är kalibrerad. Då jag ser bilderna på i Bridge ser de ok ut men då jag för över dem till BenQ så blir det helt galet. Finns tips om hur jag får det att synka?
 

Photocon

Aktiv medlem
Blir effekten densamma om du väljer att klicka på rawfilen i Bridge så den öppnas PS och du bearbetar den i Camera Raw inifrån PS?

Frågar bara då du skriver att du bearbetar rawfilen i Bridge och därefter öppnar den i PS. Eller har jag missförstått?
 

Cambo

Aktiv medlem
Blir effekten densamma om du väljer att klicka på rawfilen i Bridge så den öppnas PS och du bearbetar den i Camera Raw inifrån PS?

Frågar bara då du skriver att du bearbetar rawfilen i Bridge och därefter öppnar den i PS. Eller har jag missförstått?
Färgförändringen blir då jag flyttar över den öppnade PS-bilden till extraskärmen samt tar bort ramen(F-tangent)
 

Photocon

Aktiv medlem
Nu kör jag inte med extraskärm utan enbart en 27" på stationär PC och kan därför inte göra samma procedur som du. Det hade varit intressant att se om det inträffat för mig med. Upplysningsvis kör jag PS CC på operativsystem W10.
 

TRG

Aktiv medlem
Blodigt värre i Photoshop

Jag har av allt att döma samma problem som trådskaparen. Mina foton ser ut som dom ska så länge jag redigerar dom i Camera Raw, men när jag öppnar dom i själva Photoshop så blir rödaktiga inslag helt blodröda.

Efter att ha läst den här tråden testade jag att flytta över PS från min externa skärm till min bärbara dators inbyggda skärm, och märkte att allt plötsligt såg ut som det ska ...

Tog i bruk en ny dator igår (Windows 10), installerade senaste PS CC och kalibrerade min externa skärm på nytt. Har inte en blekblå aning om vad det är frågan om: det är alltså enbart kombinationen PS och extern skärm som gör att det ser tokigt ut.

Nån som har nån teori?
 
Senast ändrad:

TRG

Aktiv medlem
Ser ut som att jag har lyckats åtgärda det hela, kanske det hjälpte att jag ändrade på nåt i Photoshops färginställningar trots att det inte hade nån omedelbar verkan.
 
ANNONS