Annons

Redigera skannade bilder i gamma 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Jag måste dela med mig av en "upptäckt" jag nyligen gjort.

Under flera år har jag kämpat med att få till färgerna i skannade bilder. Jag har några gånger tidigare trott att jag hittat rätt, antingen någon plug-in till Photoshop (läs ColorPerfect) eller någon metod som delats på andra fotoforum.

För att sammanfatta vad som nu smått revolutionerat min hantering av skannade bilder är att tillämpa följande arbetsflöde:

1. Skanna bilden linjärt (kan göras i vanliga skannermjukvaror som Vuescan och SilverFast) och får på så sätt en bild med gamma 1.0. Observera att det är nödvändigt att skanna i 16 bit Tiff).

2. Öppna bilden i Photoshop (funkar nog med andra program också, typ Gimp) och tilldela en färgprofil med gamma 1.0 - vilket man själv kan skapa i Photoshop genom att ändra Adobe 1998 från gamma 2.2 till 1.0.

3. Kör kurvor och dra ihop histogrammet på samtliga kanaler så de inte klipper (finns autofunktion för detta, men se till att ändra värden så att ingen klippning sker (standard sker en liten klippning i skuggor och högdagrar).

4. Invertera bilden.

5. Kör kurvor igen (på den ganska "dassiga" bilder) och se till att få till kontrast, färger och gråpunkt). Notera att det går att dra rejält i reglagen utan att färgerna sticker iväg i alla möjliga märkliga nyanser, vilket varit mitt stora problem med alla tidigare metoder.

6. Konvertera till Adobe RGB eller sRGB (eller vad du nu brukar använda). Ofta behövs en lite snabbvisit i kurvor igen och lägga en lätt s-kurva för den sista kontrastökningen.

Det låter kanske komplicerat, men tar inte längre tid än vad man brukar behöva göra med digital Raw-filer. Funkar jättefint på diabilder med samma metod och svart/vitt (men då modiferas Gray Gamma till 1.0 istället.) Har både en Epson V600 och en Nikon Coolscan V och resultatet är lika förträffligt. Jag har googlat lite kring detta och hittat lite olika förklaringar varför man egentligen ska redigera linjärt (vilket detta arbetsflöde går ut på) och en ganska bra sida med en massa exempel finns här: http://ninedegreesbelow.com/photography/linear-gamma-blur-normal-blend.html

Har också förstått att Adobe Camera RAW och Lightroom "internt" jobbar med gamma 1.0.

Roligt om någon har erfarenheter av att ha prövat något liknande. Jag säger inte att det är det enda och det rätta sätter, men det fungerar för mig.
 
ANNONS