Annons

Panasonic Lumix DMC-GM5

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Efter långt övervägande och funderingar över en lämplig liten kamera så föll valet på GM5.

"Kriterierna" eller önskemålen var.
Liten och kompakt.
Relativt stor sensor. (min 1" 9X13mm, helst större)
Zoomobjektiv, alternativt systemkamera med utbytbar optik.
Sökare, helst i kameran för att slippa en extern klump.
Kunna leverera tillräckligt bra bildkvalitet för att vara ett reellt komplement till stora tjockkameran.

Nu har jag hittat en liten men ändå kompetent kamera i Lumix GM5
Kitzoomen 12-32mm som är stabiliserad och av verklig pannkaksmodell gör att kameran blir mycket kompakt och lätt slinker ned i fickan. Infälld så sticker objektivet ut blygsamma 3 cm från huset.
Det finns många olika objektiv för micro-4/3 i olika prislägen och systemet kan leverera bra bilder.
Sökaren är viktig och kompletterar touchskärmen som kan vara svår att studera i knepigt ljus som solsken och motljus. Dessutom kan man hålla kameran mot ögat som en spegelreflexkamera. Det kan underlätta för att hålla stadigt och undvika skakningoskärpa.

Några av alternativen för inköp har varit.
Canon G7X, saknar sökare annars attraktiv. Ljusstark optik. 1".
Lumix LX-100. Filmar i 4K. Är ganska stor och klumpig för att vara en kompaktkamera. Stark kandidat. Nedbantad micro-4/3-sensor.
Canon EOS M3, Med tillgång till EOS-objektiven. Har extern sökare. APS-C. Med EF-S 22mm/2 STM förmodligen oslagbar. Nackdel att en kompakt kitzoom saknas. Med kitzoom och extern sökare blir kameran för stor.

Ur "bibeln": http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm5

Vad tycker ni andra som har skaffat kameran eller föregångaren GM1?
Hur använder ni kameran och med vilka gluggar etc....
 

PMD

Aktiv medlem
Den länken fungerar inte för mig.

Dumma dig. Nu blev jag ju sugen på att skaffa en GM5 att ersätta min (iofs alldeles utmärkta, men klumpig med tillbehörssökaren, Olympus XZ-2 med). :) ;-)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
GM5:an är en liten läckerbit.
Senare har jag även skaffat en G7 för att filma i 4K.

Micro-4/3 systemet har brist på ljusstarka vidvinklar.
Olympus har en 12mm/2 som ska vara bra men den kostar en del också.
Räknar man om den till fullformat så motsvarar det 24mm/4

En i mitt tycke stor fördel gentemot kompaktkamerorna är att GM5 är en systemkamera med tillgång till fina objektiv. Annars är de nya kompakterna med 1-tums sensorer eller större helt OK. Canons G5X är riktigt intressant men priserna skenar iväg.
 

Richiew

Medlem
Vad tycker ni andra som har skaffat kameran eller föregångaren GM1?
Hur använder ni kameran och med vilka gluggar etc....[/QUOTE]


Jag skaffade i somras en GM1, valde mellan GM1 och GM5, men tog den billigare för att detta skall vara en kamera i fickan.

Jag använder en 5DIII med L objektiv, men kände att jag vill ha något jag kan ta med mig alltid, ville först ha GM5 pga sökaren, men framför allt för blixtsko, för att kunna använda studioblixtarna, men kom sedan fram till att detta var ju inte mitt syfte, utan att ha en hyfsad kamera i fickan.

Nu skall jag vara helt ärlig jag har skaffat bättre fasta objektiv, istället för kitzoomen 12-32 som följde med, pga att jag tyckte inte om det. Då blev kameran inte så liten längre. Men den får forfarande plats i fickan och kvalitén på bilderna blev mycket bättre.

Jag har inte blivit kompis med min GM1, touch displayen har en förmåga att ändra inställningar när jag haft kameran i fickan, och detta gjorde att jag vid ett tillfälle när jag skulle använda kameran, gick hem förbannad och sur, tänkte nästan skicka den åt h.te. Men sansade mig.

känsligheten vid högre ISO är kass om man jämför med 5DIII (jag har även haft en 5DII och även denna är bättre på hög ISO än GM1) Så du kan gissa hur KIT objektivet fungerar i dåligt ljus visst det finns blixt som räddar många situationer, och blixten kan man rikta upp i taket.

Nu skall man väl inte jämföra canon 5DIII med L objektiv med GM1, men det är ju de jag brukar använda, och jag bir besviken så ofta med GM1.

Så är jag nöjd med GM1?????
Ja det är jag, för jag har ALLTID med mig den, tidigare hade jag alltid med min min gamla 5DII och jag fotade faktiskt mer med den än vad jag gör med GM1.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Så är det Richard.
Jag har också 5D3 och det går inte att jämföra bildkvaliteten med micro-4/3 även om den lilla sensorn räcker till i väldigt många situationer i alla fall.

Nu har jag hittills skaffat 20mm/1,7. 45mm/1,8. 45-150mm och 9-18mm främst för att jag filmar med Lumix G7.

Med t.ex 20mm/1,7 så är lilla GM5 fortfarande kompakt och fickvänlig. Och det fungerar bra även i relativt svagt ljus.

Om man vill ha vidvinkligare optik med bra ljusstyrka så springer kostnaderna iväg.
Jag kikar bl.a på Panasonic Leica 15mm/1,7. Omräknat till fullformat så får vi jämföra med en 30mm/3,5 och det är fullt godkänt. Och så finns Olympus 12mm/2 som ska vara riktigt bra (Panasonichusen korrigerar väl inte optiska avvikelser från Olympus gluggar så det får man göra själv för hand. Men för video går det inte)

(När man filmar i 4K så beskärs sensorn och cropfaktorn blir 2,35 vilket gör att det blir ytterligare något svårare att hitta passande vidvinklar)

Pytten GM5 är också för mig användbar eftersom den mycket lättare följer med när tjockkameran får stanna hemma. Ibland av bekvämlighet och ibland av nödvändighet.

Den utomordenligt lilla pannkakan och kompakta standardzoomen är onekligen en ingenjörsmässig prestation. Behöver man ljusstyrka så är det fasta gluggar som gäller eller eventuellt 12-35mm/2,8
 

J O Härnström

Aktiv medlem
20mm/1,7

Storleken har betydelse.
Även om GM5 är liten som en digitalkompakt så är det en riktig systemkamera.
Det finns några verkligt behändiga objektiv att tillgå när man vill få ner formatet till en fickvänlig kamera.
Panasonic G 20mm/1,7 är ett högklassigt objektiv och förnämligt som "normalobjektiv" som vi sa på den analoga tiden. Jämför man med fullformat FF och tar hänsyn både till brännvidd och ljusstyrka så motsvarar objektivet ett 40mm/3,5 (crop factor 2). Det är en brännvidd som tilltalar mig, tillräckligt vidvinklig utan att proportioner och perspektiv blir groteska i de flesta fall. Många gånger behöver man inget zoomobjektiv utan kan använda sig av fotzoomen för att få till den rätta kompositionen av bilden.

20mm/1,7 sticker ut 36mm från kamerahuset:
 

Bilagor

millgard

Aktiv medlem
Köpte en GM-1 med 12-32 i somras för att kunna ha med på hojsemester. Mycket nöjd med storleken och det faktum att jag får med mig kameran med kitoptik i ena fickan och 45-150 tele i andra fickan på MC-jackan nästan utan att det märks.
Eftersom den stora kameran sedan dess i princip samlar damm, kompletterade jag med en beg GX7 och en ny 25/1,7 då GM-1 är lite väl liten att hålla i och nästan omöjlig att manövrera med handskar.
Men det är fortfarande en toppenkamera som ger möjlighet till tekniskt mycket fina bilder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Olympus 9-18mm

Den lilla vidvinkelzoomen Olympus 9-18mm f:4-5,6 är en kompakt pärla.
GM5 blir med zoomen fortfarande liten, lätt och smidig att ha med sig.
Optiskt är Olympusobjektivet mycket bra. Det som imponerar bl.a är de utmärkta motljusegenskaperna vilket är mycket viktigt eftersom bildvinkeln är extrem.

På årets första dag blev det några bilder från ett ödetorp i närheten.
Labben Zorro är alltid nyfiken och har en speciell förmåga att smita in i bilden titt som tätt.
I det karga vinterljuset så känns svartvitt som det naturliga valet:

http://photo.net/photodb/folder?folder_id=1087029
 

PMD

Aktiv medlem
Trådlös blixtstyrning!

Nu tycks GM5 börja säljas ut till reapriser så jag slog till på en. (För tidig julklapp till mig själv. :)

Den är liten. Mindre än någon annan kamera jag har inklusive kompaktkameror. Objektivet, 12-32, ger dock ett lite större intryck i verkligheten än på bild. Klart OK ändå.

Jag har två Dörr-blixtar som jag köpte för att använda med Olympus E-M5, både på kamera och trådlöst med TTL. Jag provade nyss att styra dessa två blixtar från GM5:ans lilla medföljande blixt och det ser ut att fungera alldeles utmärkt. Att Panasonic och Olympus trådlösa blixsystem är kompatibla är lite småhemligt när man letar på nätet, men nu vet åtminstone jag hur det ligger till. (Det är måhända en del av m4/3-standarden?)

Jag återkommer kanske med fler synpunkter när jag har använt kameran lite mer.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu tycks GM5 börja säljas ut till reapriser så jag slog till på en. (För tidig julklapp till mig själv. :)

Den är liten. Mindre än någon annan kamera jag har inklusive kompaktkameror. Objektivet, 12-32, ger dock ett lite större intryck i verkligheten än på bild. Klart OK ändå.

Jag har två Dörr-blixtar som jag köpte för att använda med Olympus E-M5, både på kamera och trådlöst med TTL. Jag provade nyss att styra dessa två blixtar från GM5:ans lilla medföljande blixt och det ser ut att fungera alldeles utmärkt. Att Panasonic och Olympus trådlösa blixsystem är kompatibla är lite småhemligt när man letar på nätet, men nu vet åtminstone jag hur det ligger till. (Det är måhända en del av m4/3-standarden?)

Jag återkommer kanske med fler synpunkter när jag har använt kameran lite mer.
Jag tror att du blir nöjd. Just att den är så liten är nästan hela grejen.
För min del så använder jag Lumix G80 numer för att den är suveränt bra att filma med.
Standardzoomen 12-60mm är gigantisk stor mot 12-32mm men om man jämför med standardzoomar för fullformat med ett stort omfång så är den ändå pytte.
Livet få rulla på utan fickkamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag trodde nog att trådlös blixtstyrning av "Olympus"-blixtar skulle fungera efter att ha letat en hel del på nätet, men helt säker var jag inte, så det var kul.

Jag har nog skrivit det förut i nån tråd, men jag påpekar igen att jag tycker att trådlös blixtstyrning i Olympus/Panasonic-världen är enklare än i Canon-världen (som är den enda trådlösa blixtstyrning har jag tidigare erfarenhet av).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte blivit kompis med min GM1, touch displayen har en förmåga att ändra inställningar när jag haft kameran i fickan, och detta gjorde att jag vid ett tillfälle när jag skulle använda kameran, gick hem förbannad och sur, tänkte nästan skicka den åt h.te. Men sansade mig.
Om du har kvar din GM1, och inte har klurat ut det redan, så kan jag tipsa om att det går att stänga av pekskärmen.

Menu, Custom, Touch Settings, Touch Screen, On eller Off.
Enligt Google ska det finnas på GM1 också. På GM5 kan man välja "Partial" förutom On och Off. Enligt manualen ska det göra att en del av skärmen blir pekokänslig, men mer än så står det inte. Vet ej om detta tredje val finns i GM1.
 

PMD

Aktiv medlem
Fler trevligheter.

Jag gillar att kameran ger lite tips när man håller på och justerar inställningar. T.ex. så visar den en liten ikon som tipsar om att man kan använda inmatningshjulet när man väljer ISO. Man behöver alltså inte använda "piltangenterna" som jag gjorde först eftersom det brukar vara det vanliga sättet att stega sig genom en skala av något slag. Att använda ett inmatningshjul på det sättet är förvisso inte unikt för GM5, men poängen är den lilla trevliga hjälpen man får automatiskt.

Jag provade nyss att montera ett Olympusobjektiv (17mm f/1.8) och när jag drog tillbaka fokuseringsringen på objektivet för att fokusera manuellt så satte Focus Peaking igång automatiskt. Trevligt.

Det märks att den här kameran är lite nyare än min senaste m4/3-kamera som är en Olympus E-M5. Den kameran fyller 5 år till våren så det vore kanske konstigt annars.

Snart borde jag väl hitta nåt som jag inte gillar. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, gillar att Panasonic har ett genomtänkt användargränssnitt med, precis som du påpekar, bra information om vad de olika rattarna justerar i olika lägen.

Den har ju nackdelar att den är liten (och som så många andra lite hal), med bergeänsat antal kontroller, men å andra sidan så är det just litenheten som är så charmig i sig. En systemkamera som inte (förutom objektiv) är större än en liten kvalitetskompakt!
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, gillar att Panasonic har ett genomtänkt användargränssnitt med, precis som du påpekar, bra information om vad de olika rattarna justerar i olika lägen.

Den har ju nackdelar att den är liten (och som så många andra lite hal), med bergeänsat antal kontroller, men å andra sidan så är det just litenheten som är så charmig i sig. En systemkamera som inte (förutom objektiv) är större än en liten kvalitetskompakt!
Ha!

Att GM5 är liten är ingen nackdel. Tvärtom är det en fördel. Det är just för att den är liten som jag köpte den. En kamera som är ungefär lika stor som en RX100 men har en 4/3-sensor är precis vad jag vill ha. Jag har haft några s.k. kompaktkameror som komplement till systemkamerorna, men alla dessa har haft rätt små sensorer:
  1. Canon G7, mycket trevligt zoomobjektiv
  2. Casio FH-100, på sin tid mycket kompetent på slo-mo
  3. Olympus XZ-2, ett mycket trevligt och ljusstarkt objektiv

GM5 är mindre (eller åtminstone inte större) än dessa kameror och har en större sensor. Det blir nog bra det här.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu har jag inte kvar GM5.
Vad jag minns så använde jag ofta bländarautomatik A.
Trycker man in ratten så växlar kameran mellan bländarjustering och exponeringskompensation.
För mig var det en bra metod. Tummen på ratten och pekfingret på avtryckaren, enkelt och bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Geo-"taggning"

Nån som har lyckats använda Panasonics "Image App" (för Android och iOS) för att märka bilderna i kameran med GPS-data?

Jag får det inte att fungera, och manualen är rätt knapphändig med instruktioner om hur man ska göra.
 

helgestahill

Ny medlem
Har provat appen men tycker att GPS funktionen är för omständig. Funkar bra att flytta bilder till iPhone eller iPad. Ok att styra skärpa och exponering. Använder GeotagPhotos2 för att GPS-tagga bilder
 
ANNONS