Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR på pressbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Det görs verkligen inte på måfå utan systematiskt.
Dock blir det ingen snygg sajt när man använder så här pass förstörda foton. Som fotograf skulle jag inte vilja se mina alster på det här sättet.

Tyvärr har SvD redigerat några av sidorna och tagit bort vissa av de mest knasiga bilderna som mest liknande en akvarell fotat med ISO 2 miljarder. Så några av mina tidigare hänvisningar till bilder inte längre stämmer.

Och då man inte får posta andras bilder här och det inte heller går att länka till deras bilder så får ni tro på mig bara.
Har man tur fungerar både google cache och web archives.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det görs verkligen inte på måfå utan systematiskt.
Dock blir det ingen snygg sajt när man använder så här pass förstörda foton. Som fotograf skulle jag inte vilja se mina alster på det här sättet.
Dessutom gör man ju samma hemska redigering av bilderna som hamnar i den tryckta tidningen så det har ju ingen direkt koppling till en "snygg sajt". Det är helt enkelt någon bildredaktör på SvD som har dålig smak! ;)
 

Måns H

Aktiv medlem
Filterbubblan

Dessutom gör man ju samma hemska redigering av bilderna som hamnar i den tryckta tidningen så det har ju ingen direkt koppling till en "snygg sajt". Det är helt enkelt någon bildredaktör på SvD som har dålig smak! ;)
Och som blivit så avtrubbad av alla filtrerade bilder att det som påminner om verkligheten inte längre duger. Jag testade nyss Bleach Bypass i Efex Color. Det är nog det dom använder, på grad coarse strong eller nåt ditåt.

Det innebär att nyhetsrapporteringen försämrats. Jag mailar och klagar.
 

iSolen.se

Guest
Och som blivit så avtrubbad av alla filtrerade bilder att dett som påminner om verkligheten inte längre duger. Jag testade nyss Bleach Bypass i Efex Color. Det är nog det dom använder, på grad coarse strong eller nåt ditåt.

Det innebär att nyhetsrapporteringen försämrats. Jag mailar och klagar.
Jo de gör jobbet överdrivet, inte snyggt. Man ska inte kunna se vad för filter som lagts på och det gör det.

Denna tex ser ut som från ett dataspel:

https://www.svd.se/skattechock-br-forening-kan-bli-skyldig-25-miljoner-i-skatt/om/skattereglerna-for-bostadsratter
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Och som blivit så avtrubbad av alla filtrerade bilder att det som påminner om verkligheten inte längre duger. Jag testade nyss Bleach Bypass i Efex Color. Det är nog det dom använder, på grad coarse strong eller nåt ditåt.

Det innebär att nyhetsrapporteringen försämrats. Jag mailar och klagar.
Där har vi nog den!
Snyggt funnet.
 

Måns H

Aktiv medlem
SvDs bildchef har svarat

Jag kontaktade Svenskan och har nu fått ett bra svar från tidningens bildchef Joakim Ståhl. SvD vill inte manipulera men det har blivit lite konstigt ibland, bildchefen ska hålla ett öga på detta.

Har tipsat honom om den här tråden också.
 

ldn99

Aktiv medlem
Jag kontaktade Svenskan och har nu fått ett bra svar från tidningens bildchef Joakim Ståhl. SvD vill inte manipulera men det har blivit lite konstigt ibland, bildchefen ska hålla ett öga på detta.

Har tipsat honom om den här tråden också.
Han tycks inte brytt sig om att göra något, se dagens helt förstörda bild i SvD https://www.svd.se/syrienkriget-ett-oppet-sar-nar-putin-moter-erdogan/om/kriget-i-syrien och jämför med hur den hanterats i TheGuardian https://guardian.ng/news/erdogan-putin-agree-aleppo-ceasefire-violations-must-stop/
 

Måns H

Aktiv medlem
Påminner SvDs bildchef

Ser ju helt kass ut. Det är ju inte ens sina egna foton Svenskan kvaddar! Jag tipsade SvD:s bildchef Joakim Ståhl om inlägget.
 

mombasa

Aktiv medlem
Det kan i och för sig handla om ett fåvitskt försök att förstå och hantera bildens språk och uttryck. I så fall dröjer det inte allt för länge innan vi kan skönja ljuset i tunneln. I bästa fall..
 

Måns H

Aktiv medlem
SvD svarat igen

Jag vidarebefordrade Lennart Delins länkar (dom som leder till SvD resp the Guardian) till Svenskans bildchef Joakim Ståhl. Han svarade ju trevligt förra gången, men det hände inget. Nu verkar problemet ha sjunkit in bättre .

Citat:

"Hei igen och tack för feedback! Det här ser ju helt knasigt ut det håller jag verkligen med om, jag tittade hos TT som levererar bilden till oss och det är lite märkligt för bilden vi använder kommer från AP - den Guardian använder sig av är från AFP (det är dock samma fotograf och samma ursprungsbyrå) men de ser märkligt nog ganska olika ut (skickar med skärmdump). Det förklarar inte varför vår ser ut som den gör- det jag kan lova är att det inte är någon som manuellt fått bilden att se ut så utan det måste ha varit nåt fel i vår autorepro till SvD.se. Jag ska undersöka vidare, så här får det ju förstås inte se ut.

mvh

Joakim Ståhl"
 

iSolen.se

Guest
Jag vidarebefordrade Lennart Delins länkar (dom som leder till SvD resp the Guardian) till Svenskans bildchef Joakim Ståhl. Han svarade ju trevligt förra gången, men det hände inget. Nu verkar problemet ha sjunkit in bättre .

Citat:

"Hei igen och tack för feedback! Det här ser ju helt knasigt ut det håller jag verkligen med om, jag tittade hos TT som levererar bilden till oss och det är lite märkligt för bilden vi använder kommer från AP - den Guardian använder sig av är från AFP (det är dock samma fotograf och samma ursprungsbyrå) men de ser märkligt nog ganska olika ut (skickar med skärmdump). Det förklarar inte varför vår ser ut som den gör- det jag kan lova är att det inte är någon som manuellt fått bilden att se ut så utan det måste ha varit nåt fel i vår autorepro till SvD.se. Jag ska undersöka vidare, så här får det ju förstås inte se ut.

mvh

Joakim Ståhl"
Intressant svar, NÅGON har ändå lagt på ett frequency separation filter, det är en aktiv handling. Det ser faktisk ut som det är ovan NIK-filter. Provade just, det är rätt starka justeringar som är gjorda.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju alldeles strålande att du faktiskt fått svar och att de kommer se över problemet. Antagligen har de något automagiskt filter som påverkar bilderna som bildchefen inte var medveten om.
 

kiwi

Aktiv medlem
Varför skulle det inte gå? Har du ens testat?
Bara posta länkar går utmärkt kolla tidigare inlägg?
Tror han åsyftade den diskussion som förts om det är rätt att publicera eller länka till upphovsrättsligt skyddade bilder, inte att det skulle vara tekniskt omöjligt.

Själv tycker jag det är okej, under vissa förutsättningar.


/ Kiwi
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Varför skulle det inte gå? Har du ens testat?
Bara posta länkar går utmärkt kolla tidigare inlägg?
Enligt fotosidan får jag inte bilder jag inte själv har fotograferat så att posta bilden får jag inte.
Och även om jag skulle vilja posta en direktlänk till SvDs bilder så använder de nycklar som gör att en direktlänk till deras foton inte fungerar.

Därför kan vi endast posta en länk till själva nyhetssidan hos SvD.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror han åsyftade den diskussion som förts om det är rätt att publicera eller länka till upphovsrättsligt skyddade bilder, inte att det skulle vara tekniskt omöjligt.

Själv tycker jag det är okej, under vissa förutsättningar.
Att publicera upphovsrättsskyddade bilder i detta forum går antagligen inte att rättfärdiga med något av undantagen i URL.
Det spelar dock mindre roll eftersom Fotosidans regler förbjuder sådan publicering.

Länkning är en annan sak, och bör inte vara något problem. Då är det ju tydligt att bilden är publicerad någon annanstans.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det förklarar inte varför vår ser ut som den gör- det jag kan lova är att det inte är någon som manuellt fått bilden att se ut så utan det måste ha varit nåt fel i vår autorepro till SvD.se. Jag ska undersöka vidare, så här får det ju förstås inte se ut.

Det är ju samma bildbehandling i den tryckta upplagan. Min gissning är att bildbehandlingen är medvetet gjord och att bildchefen har dålig koll på flödet.

Nåväl, om nu bildchefen håller med i kritiken så borde det väl bli ett snabbt slut på dessa skruvade bilder i SvD.
 
ANNONS