Annons

Hur sparar Capture One bildinställnignarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Någon som vet hur Capture One sparar inställningarna som gjorts för en bild? Eller, om man vill flytta en bild och flytta med inställningarna, hur gör man?
 

magdan

Aktiv medlem
I var katalog där du har dina bilder ligger den en underkatalog som heter Capture One Setting, där sparas alla inställningarna.
 

Deagol

Aktiv medlem
Hej, det är lite olika, båda svaren är korrekta i sig. Det jag kan svara på är för Windowsversionen som jag deltar i utvecklingen av. I cache-mappen skapas där två filer för varje bild det ena är en .preview och det andra är en .work Alla förändringar du genomför på bilden, crop, cc, ec, sharpening, iptc-info mm sparas i den som heter .work
Ett litet tips kan vara att spara denna .work på backupen där du har råfilen, på så vis kan du alltid rekonstruera de inställningar du gjort för bilden genom att kopiera in den i cache-mappen igen.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
jobba i capture one utan att spara filer

Hej, det är lite olika, båda svaren är korrekta i sig. Det jag kan svara på är för Windowsversionen som jag deltar i utvecklingen av. I cache-mappen skapas där två filer för varje bild det ena är en .preview och det andra är en .work Alla förändringar du genomför på bilden, crop, cc, ec, sharpening, iptc-info mm sparas i den som heter .work
Ett litet tips kan vara att spara denna .work på backupen där du har råfilen, på så vis kan du alltid rekonstruera de inställningar du gjort för bilden genom att kopiera in den i cache-mappen igen.
Hej Min dator har blivit trött när jag jobbar i capture one 8 (win )
jag vill inte importera till några kataloger,mappar eller sessioner !
Utan dra bilder direkt från minneskort till en mapp i photo mechanic som jag redan har på datorn, (så fungerade förr)
och var finner jag allt sparat cache m.m som jag vill ta bort så det blir fart på datorn igen ?
 

Deagol

Aktiv medlem
Capture One extra filer...

Hej Min dator har blivit trött när jag jobbar i capture one 8 (win )
jag vill inte importera till några kataloger,mappar eller sessioner !
Utan dra bilder direkt från minneskort till en mapp i photo mechanic som jag redan har på datorn, (så fungerade förr)
och var finner jag allt sparat cache m.m som jag vill ta bort så det blir fart på datorn igen ?
Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig där, arbetar numera med annat och har hoppat över ett par versioner av C1, bl a version 8...
Generellt kan man dock säga att alla extra filer som C1 sprider omkring sig är något som används av bearbetningsprocessen, tumnaglar, korrigeringar mm. Det innebär att om du har gjort en riktigt fin jpeg i C1 och tar bort alla interna filer så kan du inte framkalla den bilden likadant igen utan att göra om alla korrigeringar. Likadant så kommer C1 att återskapa en del av dem automatiskt så fort du börjar bläddra bland dina råfiler (tumnaglar).
Själv gör jag så att jag har två diskar, en som arkiv och en för nya bilder. Jag flyttar råfiler, framkallningar, cachefiler och korrigeringsfiler till arkivet med jämna mellanrum med hjälp av ett powershellscript.

Mvh
Lennart
 
ANNONS