Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avmaskningsram

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle64

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att sätta ihop en avmaskningsram, och då det blir en prototyp med förhoppning på att den funkar
har jag några frågor ,någon som vet hur plan en sådan måste vara funkar planhet inom 0,5mm 0,1mm eller
0,01mm?
Har fått tag på en spillbit från brädgården en bänkskiva med måtten 600*460*30mm,skivan kommer att anpassas till förstoringsapparaten (Focomat 2C).Den troliga maximala pappers storleken är 30x40.
Tänkte tillverka 2st lister som kommer att vara fasta sedan 2st rörliga linjaler för att fixera pappret.

Fråga 2 vilken tolerans skall skiva ha på tjockleken? Undrar för att kunna bibehålla autofokus på apparaten.
Enligt manualen så finns det 3 lägen på Focomaten , 0mm ,25mm ,30mm har tolkat detta som att 0 är direkt på bordet dom andra är beroende på tjockleken på avmaskningramen.

Mvh Per Hillbom
 

Mikael

Aktiv medlem
Nu kanske jag förstör din exprimentlusta men jag råkar ha en avmaskningsram som jag tror är orginal till din Focomat. Du kan få den mot avhämtning om du är intresserad.

Jag bor för övrigt på Kopparvägen i Kallhäll så jag tror inte du har så långt...
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att sätta ihop en avmaskningsram, och då det blir en prototyp med förhoppning på att den funkar
har jag några frågor ,någon som vet hur plan en sådan måste vara funkar planhet inom 0,5mm 0,1mm eller
0,01mm?
Har fått tag på en spillbit från brädgården en bänkskiva med måtten 600*460*30mm,skivan kommer att anpassas till förstoringsapparaten (Focomat 2C).Den troliga maximala pappers storleken är 30x40.
Tänkte tillverka 2st lister som kommer att vara fasta sedan 2st rörliga linjaler för att fixera pappret.

Fråga 2 vilken tolerans skall skiva ha på tjockleken? Undrar för att kunna bibehålla autofokus på apparaten.
Enligt manualen så finns det 3 lägen på Focomaten , 0mm ,25mm ,30mm har tolkat detta som att 0 är direkt på bordet dom andra är beroende på tjockleken på avmaskningramen.

Mvh Per Hillbom
Jag kan minnas fel, men det ska väl tolkas som att det står en nolla framför talen, alltså 0,25 mm resp 0,3 mm.? Det finns väl inga avmaskningsramar som är 30 mm tjocka? Den blir ju "jättetung" i så fall.
Men jag kan minnsa fel, som sagt.
 

Pelle64

Aktiv medlem
Jag valde Mikael's erbjudande ,kommer iofs senare prova att bygga en ram.
Och kan bara hålla Niklas med om att det är en stadig pjäs.ser ut att kunna hålla för en jumbojet.
 
ANNONS