Objektiv till pentax - Sidan 2 - Fotosidans Forum
Gammal 2017-08-25, 06:13
Erik Schalin

Jag menar inte att man SKALL handla på Cyberphoto.
Men de har en väldigt tydlig, snabb o trevlig hemsida för att visa upp utbudet för alla normala märken.
Gammal 2017-08-26, 18:07
bony

Vad vill du ha?
Beroende på vad du vill ha för objektiv; följ Tradera - Fotosidan - Blocket eller Pentax Forum. Där finns emellanåt begagnade objektiv till hyfsade priser om du inte vill vänta till dess att Pentax presenterar nya. Jag har själv enbart fasta FA, F och A-objektiv som jag köpt allteftersom. Jag har haft Pentax sedan 1975 och även haft Sigma- och Tamronobjektiv.
Gammal 2017-09-20, 10:33
johaneltes

essberg skrev: Hm, då blir det nog att byta bort pentax även fast man varit nöjd pentaxägare i 15år :(
Jag påbörjade just ett byte från Pentax till m4-3. Jag har haft Pentax sedan 2004 samt en Ricoh GR (nu GR II). Jag sålde min K-3 (samt har en hel del objektiv ute på blocket - dock inte det du letar efter). Jag köpte en Olympus Pen-F och fick en smärre chock när jag skulle efterbehandla (RAW) min första landskapsbild med himmel: det fanns nästan ingen information att fiska fram ur RAW-bilden jämfört med RAW-bilder från min K-3 och min Ricoh GR II! Jag hade liksom antagit att det var ung likvärdigt mellan olika kameramärken i samma segment.

Det ledde till att jag satta mig in i hur s.k. Dynamiskt Omfång (Dynamic Range) skiljer sig mellan olika kameramärken och modeller. Det visade sig att Pentax och Nikon har ung 2 bländarsteg (!!) högre dynamiskt omfång än exempelvis Canon och Olympus. Så jag vill bara skicka med ett tips till den som byter från Pentax och är van att kunna pressa fram detaljer ur högdagrarna vid efterbehandlingen: se upp med kameror som har lägre dynamiskt omfång än den du gör dig av med.

För min egen del slutade äventyret med att jag säljer min Pen-F på blocket (köpte den där för någon månad sedan), men behåller m43-objektivet som jag köpte nytt i väntan på att det dyker upp en m43-kamera med bra (som Pentax) dynamiskt omfång. Tills dess fotar jag med min underbara Ricoh GR II.
Gammal 2017-09-20, 11:54
VisualD

Bara att köpa:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+85mm&_sacat=0
Gammal 2017-09-20, 12:49
PMD

johaneltes skrev: Det ledde till att jag satta mig in i hur s.k. Dynamiskt Omfång (Dynamic Range) skiljer sig mellan olika kameramärken och modeller. Det visade sig att Pentax och Nikon har ung 2 bländarsteg (!!) högre dynamiskt omfång än exempelvis Canon och Olympus
Det har inte med kameramärket att göra utan med kamerans sensorstorlek (och hur sensorn är byggd). Ju högre ISO man ställer in desto mer utjämnad brukar dessutom skillnaden bli.

För min egen del slutade äventyret med att jag säljer min Pen-F på blocket (köpte den där för någon månad sedan), men behåller m43-objektivet som jag köpte nytt i väntan på att det dyker upp en m43-kamera med bra (som Pentax) dynamiskt omfång.
Det kommer det aldrig att göra så länge Pentax och m4/3 använder olika stora sensorer.
Gammal 2017-09-20, 13:18
johaneltes

PMD skrev: Det har inte med kameramärket att göra utan med kamerans sensorstorlek (och hur sensorn är byggd). Ju högre ISO man ställer in desto mer utjämnad brukar dessutom skillnaden bli.

Det kommer det aldrig att göra så länge Pentax och m4/3 använder olika stora sensorer.
Jo, det är klart att det sitter i sensorn, och inte någon annan del av kameran:) Ricoh GR II och Pentax K-3 har idag olika stora sensorers vad gäller upplösning. Båda är dock APS-C (samma fysiska storlek) om det var vad du menade med storlek på sensorn. Båda har ung samma dynamiska omfång (Ricoh GR 16 mp och Pentax K-3 har 24 mp. Olympus, medan Pen-F har 20 mp). Menar du att det inte är möjligt att göra en 20mp four-third-sensor med samma dynamiska omfång som den sensor som sitter i dagens Ricoh GR II? Eller menar du att det större fysiska formatet alltid kommer att ligga före, avseende dynamiskt omfång? Det skiljer exempelvis relativt lite i dynamiskt omfång mellan Pentax K-3 och Pentax K-1 (fullformat). Vilket så att säga inte talar för din tes? Det skiljer mycket mer i dynamiskt omfång mellan bästa 43-kameran (avseende dynamiskt omfång) och Ricoh GR II (APS-C).
Gammal 2017-09-20, 13:19
Erik Schalin

Större sensor= fångar ljus på större yta= mer ljus.
Läs gärna artikeln om sensorer som släpptes häromdagen på FS.
Gammal 2017-09-20, 13:40
johaneltes

Ok, större sensorer kommer alltid att kunna ligga före (även om de inte nödvändigtvis gör det - ex Canon). Men jag kan alltså fortfarande hoppas att den 43-sensor kan nå 14 EV i dynamiskt omfång.
Gammal 2017-09-20, 15:02
PMD

johaneltes skrev: Jo, det är klart att det sitter i sensorn, och inte någon annan del av kameran:) Ricoh GR II och Pentax K-3 har idag olika stora sensorers vad gäller upplösning. Båda är dock APS-C (samma fysiska storlek) om det var vad du menade med storlek på sensorn.
Dynamik är hårt kopplad till sensorns förmåga att samla in ljus, och ljusinsamlingsförmågan beror till största delen på hur stor yta sensorn har.

Båda har ung samma dynamiska omfång (Ricoh GR 16 mp och Pentax K-3 har 24 mp. Olympus, medan Pen-F har 20 mp). Menar du att det inte är möjligt att göra en 20mp four-third-sensor med samma dynamiska omfång som den sensor som sitter i dagens Ricoh GR II? Eller menar du att det större fysiska formatet alltid kommer att ligga före, avseende dynamiskt omfång? Det skiljer exempelvis relativt lite i dynamiskt omfång mellan Pentax K-3 och Pentax K-1 (fullformat). Vilket så att säga inte talar för din tes? Det skiljer mycket mer i dynamiskt omfång mellan bästa 43-kameran (avseende dynamiskt omfång) och Ricoh GR II (APS-C).
Allt annat lika så kommer den sensor som har störst yta att ha den största dynamiken. Antalet pixlar på sensorn är av underordnad betydelse.
Besvara

Bokmärken

Taggar
100 , 135 , 85mm , obejktiv , pentax

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally