Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir inte klok på vilken QNAP NAS jag ska välja...

Produkter
(logga in för att koppla)

fog

Aktiv medlem
Det går fort och trots ovan invändning om blandade diskar får jag max prestanda med Synology.
Okej jag ska försöka lägga fram det annorlunda: Det användningsscenariot som du beskriver är det scenario som ska ge bäst prestanda: att läsa/skriva stora filer (sekventiell läsning och skrivning). Om din setup skulle maxa 125MB/s istället för säg 200MB/s pga blandade diskar så märker du inte av det i ditt användningsfall för ditt nätverk sätter begränsningarna.

Om du istället hade skrivit många små filer så hade det gått långsammare. Det hade väldigt sannolikt gått betydligt långsammare att föra över dina stora filer _om_ du eller någon annan _samtidigt_ skrivit små filer till NAS'en.

Setupen med olika diskar är inte optimal jämfört med diskar av samma typ. Om du sen får ut den prestandan du vill ha ändå, för dina användningsfall och för dina behov så är det kanon. Det betyder dock inte per automatik att det fungerar lika bra för andra där användandet ser annorlunda ut.
 

iSolen.se

Guest
Okej jag vet inte hur jag kan säga det på något annat sätt jag gjorde tidigare men jag ska försöka. Det användningsscenariot som du beskriver är det scenario som ska ge bäst prestanda: att läsa/skriva stora filer (sekventiell läsning och skrivning)

Om du istället hade skrivit många små filer så hade det gått långsammare. Det hade väldigt sannolikt gått betydligt långsammare att föra över dina stora filer _om_ du eller någon annan _samtidigt_ skrivit små filer till NAS'en.

Setupen med olika diskar är inte optimal. Om du får ut den prestandan du vill ha, för dina användningsfall och för dina behov så är det kanon. Det betyder dock inte per automatik att det fungerar lika bra för andra där användandet ser annorlunda ut.
Ok, jag är glad över prestandan jag får. Vi är i ett fotoforum och mitt case knappast ovanligt så att blanda diskar är inget problem i praktiken.

Om det finns fler problem med att blanda diskar, berätta gärna.
 

Third eye

Aktiv medlem
Hoppar på tråden lite då vi tänk byta vår readynas här hemma.
Tittar på Qnap och de listar 220 modeller på prisjakt....220 st!!!
Så det känns som att Synology som toppar listan med flera modeller på prisjakt är ett smart val.

Primärt så vill vi kunna spara från kameror, gopros och drönare direkt till nasen och jobba i Ps och Lr direkt från nasen ( vi sätter i minneskorten i alla våra datorer och cut&paste direkt i nasen vi har idag...windows och applemiljöer). Det vi klurar på, en av de vi tittar på kan utnyttja 2 st rj45 till switchen (ds416play)....funkar det bra? Någon som provat?
Sedan vet vi inte vilken raid vi skall välja, den har plats för 4 diskar. Tänker vi rätt...om det nu går, att 2 diskar speglar 2 andra diskar. Säg 4 st 4tb-diskar...4+4+4+4. Kan det ge oss 8+8tb? Och vilken raid är det?

Vi streamar också rejält mycket från nasen idag, den klarar allt trådlöst utom 4k mot Plex så länge vi är lokakt här hemma. Ligger vi på nått hotell så orkar den inte streama annat än typ 480p eller kanske 720p med låg bitrate oavsett bandbredd och oavsett uppspelare.

Blev mycket text, sorry flr det....korta frågan är egentligen: Kan vi med gott resultat jobba i ps och lr direkt från en hyggligt modern nas?
Det vi har idag är lite för segt för att upplevas som praktiskt.
 

iSolen.se

Guest
Hoppar på tråden lite då vi tänk byta vår readynas här hemma.
Tittar på Qnap och de listar 220 modeller på prisjakt....220 st!!!
Så det känns som att Synology som toppar listan med flera modeller på prisjakt är ett smart val.

Primärt så vill vi kunna spara från kameror, gopros och drönare direkt till nasen och jobba i Ps och Lr direkt från nasen ( vi sätter i minneskorten i alla våra datorer och cut&paste direkt i nasen vi har idag...windows och applemiljöer). Det vi klurar på, en av de vi tittar på kan utnyttja 2 st rj45 till switchen (ds416play)....funkar det bra? Någon som provat?
Sedan vet vi inte vilken raid vi skall välja, den har plats för 4 diskar. Tänker vi rätt...om det nu går, att 2 diskar speglar 2 andra diskar. Säg 4 st 4tb-diskar...4+4+4+4. Kan det ge oss 8+8tb? Och vilken raid är det?

Vi streamar också rejält mycket från nasen idag, den klarar allt trådlöst utom 4k mot Plex så länge vi är lokakt här hemma. Ligger vi på nått hotell så orkar den inte streama annat än typ 480p eller kanske 720p med låg bitrate oavsett bandbredd och oavsett uppspelare.

Blev mycket text, sorry flr det....korta frågan är egentligen: Kan vi med gott resultat jobba i ps och lr direkt från en hyggligt modern nas?
Det vi har idag är lite för segt för att upplevas som praktiskt.
Jag har en kompis som gör det. För att få upp farten lite extra kan man på synology lägga till en SSD-cache disk.

Om ni är flera som jobbar samtidigt ska ni ha flera LANanslutningar. DS1815+ som jag nämnde ovan har 4 st 1Gb/s anslutningar.

Du kan få 120-130MB/s max per person. Det är helt ok och känns som att jobba med lokala filer.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har en kompis som gör det. För att få upp farten lite extra kan man på synology lägga till en SSD-cache disk.

Om ni är flera som jobbar samtidigt ska ni ha flera LANanslutningar. DS1815+ som jag nämnde ovan har 4 st 1Gb/s anslutningar.

Du kan få 120-130MB/s max per person. Det är helt ok och känns som att jobba med lokala filer.
Då borde ds416play med sina 2 anslutningar fungera gott för oss 2 här hemma.
Tack för infon :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har tagit bort QNAP som alternativ (tror jag), och riktat in mjg helt på Synology...verkar ha logisk och enkel admin :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en kompis som gör det. För att få upp farten lite extra kan man på synology lägga till en SSD-cache disk.

Om ni är flera som jobbar samtidigt ska ni ha flera LANanslutningar. DS1815+ som jag nämnde ovan har 4 st 1Gb/s anslutningar.

Du kan få 120-130MB/s max per person. Det är helt ok och känns som att jobba med lokala filer.
Värt att påpeka är att om du ska kunna dra nytta av 4 x 1 Gb/s (utan att behöva ansluta mot olika IP-adresser) så krävs en switch som kan trunkera fyra portar, och det har nog inte de flesta fotografer hemma. Jag är datanörd, så jag har förstås det :)
 

iSolen.se

Guest
Värt att påpeka är att om du ska kunna dra nytta av 4 x 1 Gb/s (utan att behöva ansluta mot olika IP-adresser) så krävs en switch som kan trunkera fyra portar, och det har nog inte de flesta fotografer hemma. Jag är datanörd, så jag har förstås det :)
Skulle du kunna expandera ditt inlägg.

Det där vill jag höra mer om.
 

Third eye

Aktiv medlem
Värt att påpeka är att om du ska kunna dra nytta av 4 x 1 Gb/s (utan att behöva ansluta mot olika IP-adresser) så krävs en switch som kan trunkera fyra portar, och det har nog inte de flesta fotografer hemma. Jag är datanörd, så jag har förstås det :)
Oj, försökte se om min switch har det och det näms inte ens i specen :)
Jag som har sikte på att använda 2 portar då, du råkar inte sitta inne med info om lagomt billig switch?
Har idag en vanlig D-Link dgs-105
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte helt enkelt att förklara, men Wikipedia gör det rätt bra. Switchen och NAS:en måste ha stöd för samma protokoll för att det ska fungera (men det har de oftast): https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

I min tämligen billiga switch från TP-link (24-portars TL-SG3424 som kostar runt 2000:) är det ganska lätt att ställa in via webbgränssnittet, men det är inte samma i alla switchar (och switchen måste ha ett gränssnitt antingen via webbläsare eller kommandorad för att det över huvud taget ska vara möjligt). NAS:en måste förstås också konfigureras för att köra alla portarna som en. Vanliga switchar för hemmabruk har aldrig denna funktion.

Har man inte en managerbar switch får varje port sin egen IP-adress, och det fungerar förstås också men man tappar mycket av poängen med NAS:ens fyra portar som kan sättas ihop till att hangera 4 Gb/s (antingen från olika källor eller från en dator som klarar den hastigheten).
 

iSolen.se

Guest
Det är inte helt enkelt att förklara, men Wikipedia gör det rätt bra. Switchen och NAS:en måste ha stöd för samma protokoll för att det ska fungera (men det har de oftast): https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

I min tämligen billiga switch från TP-link (24-portars TL-SG3424 som kostar runt 2000:) är det ganska lätt att ställa in via webbgränssnittet, men det är inte samma i alla switchar (och switchen måste ha ett gränssnitt antingen via webbläsare eller kommandorad för att det över huvud taget ska vara möjligt). NAS:en måste förstås också konfigureras för att köra alla portarna som en. Vanliga switchar för hemmabruk har aldrig denna funktion.

Har man inte en managerbar switch får varje port sin egen IP-adress, och det fungerar förstås också men man tappar mycket av poängen med NAS:ens fyra portar som kan sättas ihop till att hangera 4 Gb/s (antingen från olika källor eller från en dator som klarar den hastigheten).
Är det verkligen en switch vi pratar om? En switch jobbar ju på lager 2, Ethernet.

Låter i alla fall som något jag måste skaffa.
 

afe

Aktiv medlem
OK, får läsa på. När jag höll på med nätverk petade switchar inte på IP, tex delade de inte ut IP-adresser.
Det gör de inte nu heller, men eftersom varje port normalt har en fysisk MAC-adress blir det olika IP-adresser med automatik från DHCP:n (och det går inte att ställa in en IP-adress för flera portar om switchen inte har stöd för det). Det krävde lite påläsning för att få till, men var inte så krångligt - tror dock det är klar överkurs för de flesta.¨
 

iSolen.se

Guest
Det gör de inte nu heller, men eftersom varje port normalt har en fysisk MAC-adress blir det olika IP-adresser med automatik från DHCP:n (och det går inte att ställa in en IP-adress för flera portar om switchen inte har stöd för det). Det krävde lite påläsning för att få till, men var inte så krångligt - tror dock det är klar överkurs för de flesta.¨
Aha. Tror jag förstår. Tack för info.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Följdfråga till diskussionen på Sida 1: Vilken mjukvara är lämpligast för backup från datorn till NASen, en backup i originalfilformat, tex årets foton där redigering pgår, lightroomkatalogen och mitt fågelarkiv som ständigt kompletteras?
 
ANNONS