GH4- val av objektiv?! hjälp? - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-09, 14:55
Jesper13

GH4- val av objektiv?! hjälp?
Hejsan, jag uppgraderat till en gh4 från gh3, jag valde att spara mitt objektiv som satt på gh3an som var lumix g vario 1:4-5.8/14-140, blev inte alls nöjd med bildkvaliteten eller skärpan, så har valt att skaffa ett nytt.. och eftersom jag är en nybörjare så vill jag gärna ha råd från kunniga vad jag borde välja för objektiv,

Jag kommer mestadels filma med min kamera, bland annat motorcross, mc stunt, och göra edits.
kan någon rekommendera mig nått bra objektiv till detta`? priset är max 5k men helst runt 4.

Mvh
Gammal 2017-09-12, 20:19
Jesper13

ingen??
ingen?? som kan rekommendera nått objektiv för runt 3k?
Gammal 2017-09-12, 22:14
Mattias Sundberg

Då AF fungerar ganska dåligt vid filmning så skulle jag rekommendera ett par Samyang-gluggar, mycket bildkvalité för pengarna.

Själv sneglar jag rätt mycket på Samyang 50mm f/1.2 samt deras 85mm f/1.4. Men ett 35mm ger kanske lite mer flexibilitet. Bra, ljusstarka zoomar blir tyvärr bra mycket dyrare. Har du inte behov av stor bländare så ska 12-60/3,5-5,6 vara riktigt trevlig och hyggligt prissatt.

En av de vanligaste kombinationerna är annars Sigma 18-35 f/1.8 samt Metabones Speedbooster-adapter men det är nästan 10000:- över den tänkta budgeten.
Gammal 2017-09-13, 09:00
martinot

Jesper13 skrev: ingen?? som kan rekommendera nått objektiv för runt 3k?
Jag filmar för lite och för dåligt för att kunna ge någon vettig rekommendation (fotar dock en hel del med Panasonics m43-objektiv).

Hade jag dock bara filmat med kameran så hade jag gjort som Mattias rekommendation och fokuserat på främst manuella objektiv (eller att filma med AF-objektiv i MF-läge, men då betalar du ju för funktioner som du inte använder vid filmning).
Gammal 2017-09-13, 17:11
Jesper13

tack för svaret!
Mattias Sundberg skrev: Då AF fungerar ganska dåligt vid filmning så skulle jag rekommendera ett par Samyang-gluggar, mycket bildkvalité för pengarna.

Själv sneglar jag rätt mycket på Samyang 50mm f/1.2 samt deras 85mm f/1.4. Men ett 35mm ger kanske lite mer flexibilitet. Bra, ljusstarka zoomar blir tyvärr bra mycket dyrare. Har du inte behov av stor bländare så ska 12-60/3,5-5,6 vara riktigt trevlig och hyggligt prissatt.

En av de vanligaste kombinationerna är annars Sigma 18-35 f/1.8 samt Metabones Speedbooster-adapter men det är nästan 10000:- över den tänkta budgeten.

Okey! är ute efter nått som liknar dehär!, är filmat med en gh4
https://www.youtube.com/watch?v=e3cD0L_-QyY&t=24s

är de bättre ljus insläpp osv med "stor bländare" är inte riktigt hajj på de :)
väldigt tacksam för svar, lite desperat här hehe :)

Senast redigerad av Jesper13 den 2017-09-13 klockan 17:27.
Gammal 2017-09-13, 19:21
j3n5

Här finns en snubbe som säljer Panasonics 12-35/2.8 för 4700:-,

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=280267

klockrent val till bra pris. Det går visst att filma OK med AF, det kan jaga fokus lite ibland men oftast gör det inte så mycket vid icke professionell filmning. Ska du filma bra med samyanggluggar behöver du rigg och follow focus. Ska du köra med peaking och justera fokus med handen funkar Panasonics zoom lika bra. Den är grymt skarp och räcker ju 12-35mm..
Gammal 2017-09-14, 09:12
Mattias Sundberg

Jesper13 skrev: Okey! är ute efter nått som liknar dehär!, är filmat med en gh4
https://www.youtube.com/watch?v=e3cD0L_-QyY&t=24s

är de bättre ljus insläpp osv med "stor bländare" är inte riktigt hajj på de :)
väldigt tacksam för svar, lite desperat här hehe :)
Ja, precis, ju större bländare desto mer ljusinsläpp. Siffrorna är dock "bakvända", stor bländare = låg siffra. Med stor bländare får du mer ljus och mer bakgrundsoskärpa (fler saker som påverkar dock).

Som Jens säger så visst går det att filma OK med autofokus också men resultaten kommer att bli blandade beroende på situation. Föremål som rör sig i djupled funkar dock sällan bra med GH4:an tycker jag. Med mycket rörelse tycker jag att den jagar för mycket för att det ska bli bra. Men du har ju ett autofokusobjektiv redan så du vet nog hur det blir. Och just ja, autofokus fungerar inte alls i VFR-läget (läget där du kan filma slow-motion i 96fps).

Men utifrån det och videon du länkade till, 14-140mm-gluggen borde inte vara så oskarp om fokus sitter. Däremot får du ju inte mycket till bakgrundsoskärpa tack vare liten bländare.
Besvara

Bokmärken

Taggar
gh4 , gh5 , objektiv , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.

Phottix Mitros Plus Speedlight