Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 70-300 VC vs NIKKOR 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Men ev kantoskärpa borde väl bli bättre på dx, eftersom den endast använder mitten av objektivet där den normalt är skarpast. Det du anger har väl kanske inte med objektivet att göra utan effekten av dx vs fx, vilket gäller alla objektiv, eller?
 

lonian

Aktiv medlem
Några år sent men jag testar att fråga ändå. Varför blir det mindre skarpt med en dx?
Om jag förstår det hela rätt så "croppas" ju i princip bilden direkt genom en APS-C sensor jämfört med en fullformat. Således kommer du "närmre". På samma sätt som du zoomar in i en bild på datorn så blir upplösningen sämre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag förstår det hela rätt så "croppas" ju i princip bilden direkt genom en APS-C sensor jämfört med en fullformat. Således kommer du "närmre". På samma sätt som du zoomar in i en bild på datorn så blir upplösningen sämre.
Ser att jag undrade detta för 5 år sedan och har nog inte blivit så mycket klokare under åren :), det är fortfarande lite suddigt, men din förklaring verkar riktig sund och trolig.

För strålarna genom centrum av objektivet borde vara lika, så det är hur man läser av sensorn. Så det kan kanske tolkas som att man läser av en DX sensor som man zoomar in1,5x på en skärm

Frågan är då hur pixeltätheten påverkar? I exemplet tidigare var det D90 o D700 med 12Mpix, borde det inte göra att D90 ändå blir skarpare om man nu behöver zooma in 1,5x i D700 bilden digitalt?
 

PMD

Aktiv medlem
En DX-bild måste förstoras 1.5 gånger mer (linjärt) än en FX-bild för att få samma presentationsstorlek. Objektivers upplösningsförmåga behöver då vara 1.5 gånger högre för DX-bilden för att det ska bli samma upplösning i presentationsbilderna.
 
ANNONS