Publicera på instagram - Fotosidans Forum
Gammal 2017-07-15, 10:58
PhotoAnders

Publicera på instagram
Hej! När jag hashtaggar mina foton på fotosidor på Instagram så kan jag se att fotot läggs ut i flödet på en gång på vissa hashtaggar medan fotot inte syns på andra hashtaggar. Vad beror det på?
Gammal 2017-07-16, 09:34
xQubeZ

Instagram har haft rätt seriösa problem på sistånde med sina hastags. Antingen funkar de inte alls, eller så fungerar endast några. Det är något problem på instagrams sida. Jag skulle testa o lägga de i "captitionen" ifall du haft de i en kommentar tidigare (för o hålla det mer stilrent) eftersom jag upplevt att det fungerat lite bättre på sista tiden tyvärr eftersom det inte alls ser lika bra ut.
Gammal 2017-09-14, 06:02
ajoe

Annat om Insta: Jag tycker att FB iennhåller så mycket skräp, bl a massor av tröttsamt otroligt trist Trumptrams, så jag har börjat lägg aut bilder på Insta.

Jag har förstått att Insta är gjort för att lägg aut telefontagna bilder. När jag tar bilder från kameran med wifi till telefonen, redigerar/beskär i Lr i telefonen och ut på Insta funkar det bra.

Men överblicen över bilderna uteblir ju och jag vill köra ut dem via datorn istället. Desktopbrowserversionen av Insta tillåter ju inte upload av bilder.

Det finns massor skrivet om att Insta ändrat i tillåtet höjd/bredd-förhållande och utökat upplösningen, men jag får det inte till det.

F n är det minst dåliga att jag öppnar Insta från Chromes telefonemuleringsmode och lägger ut dem den vägen, men det innebär att även en 4/5-bild blir beskuren till 1/1.

Många menar att an ska överföra bilderna till telefonen via USB-kabel t ex, men när jag sätter i androidtelefonens USB i Macen händer absolut ingenting. Sätter jag den i någon av Linuxmaskinerna (Linux Mit 64, ubuntubaserad distro) nså så dyker telefonen upp jag kan inte överföra filer. Borde det fungera i Windows 10?

Jag är på väg att flytta min fotoredigering till Windows eftersom jag tycker att höpresterande Macar har blivit groteskt dyra och att OS X inte riktigt är vad det varit.

Hur gör ni som postar på Insta?
Gammal 2017-09-14, 06:24
antontiilikainen

ajoe skrev:
Jag har förstått att Insta är gjort för att lägg aut telefontagna bilder. När jag tar bilder från kameran med wifi till telefonen, redigerar/beskär i Lr i telefonen och ut på Insta funkar det bra.

Men överblicen över bilderna uteblir ju och jag vill köra ut dem via datorn istället. Desktopbrowserversionen av Insta tillåter ju inte upload av bilder.

Hur gör ni som postar på Insta?
Prova att göra en kollektion i LR på datorn som synkar med Lightroom Mobile, alla bilder du lägger där i dyker också upp i din telefon. Så gör jag och tycker det funkar skapligt för mig som inte har kamera med wifi.
Gammal 2017-09-14, 06:44
larjo

ajoe skrev: Hur gör ni som postar på Insta?
Innan jag hade min Windows Surface Pro (SP) så tog jag omvägen över Google Drive. Lite omständigt men att fippla med en USB-kabel verkar ännu krångligare.
I Windows SP fungerar det att ladda upp bilder med Intagrams Windowsapp. Vet inte om det funkar på min stationära PC hemma. Det får jag lista ut när jag kommer hem fram åt jul...

Några enstaka bilder tagna med mobilen (android) läggar jag upp direkt från den.

Jag har inte haft några problem med formaten. Jag editerar beskär iofs inte bilden i Instagramappen. Det gör jag i LR i Windows eller Photoshop Express i mobilen.
//Lars
Gammal 2017-09-14, 08:19
EJM68

Antar att du inte får med hela bilden. Symbolen i nedre vänster hörn växlar mellan kvadratisk bild och hela bildytan.

Google chrome har en terminalemulator i sitt "developer tools" där du kan välja att köra din dator som mobilenhet och därmed kan ladda upp bilder till Instagram.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screen Shot 2017-09-14 at 09.12.45.png
Visningar:	12
Storlek:	266.0 KB
ID:	144610  

Gammal 2017-09-14, 09:20
ajoe

EJM68 skrev: ...Symbolen i nedre vänster hörn växlar mellan kvadratisk bild och hela...
Tack! Varför har jag inte vetat det?
Gammal 2017-09-14, 09:50
gustavh

ajoe skrev: Många menar att an ska överföra bilderna till telefonen via USB-kabel t ex, men när jag sätter i androidtelefonens USB i Macen händer absolut ingenting. Sätter jag den i någon av Linuxmaskinerna (Linux Mit 64, ubuntubaserad distro) nså så dyker telefonen upp jag kan inte överföra filer. Borde det fungera i Windows 10?
Har PC och Androidtelefon. På alla mina telefoner har funnits alternativ för USB-anslutningen i telefoninställningar. Kan sättas på "Endast laddning", "Överföring av filer" etc. Så kanske titta på det, om du inte redan gjort det.
Borde rimligen också finnas funktion att föra över direkt från datorn till telefonen via ditt fasta wifi-nätverk om du har sådant.
Brukar själv föra över från dator via USB, och sedan till Insta. (Alt tar jag ner bilden från molntjänsten jag har som "backup" och till Insta.)

EJM68 skrev: Google chrome har en terminalemulator i sitt "developer tools" där du kan välja att köra din dator som mobilenhet..
Coolt :-)
Gammal 2017-09-14, 10:13
Johan nybörjaren

Finns Plugin till LR för Instagram. Jätte smidigt. Bara att lägga upp dom via LR. Hela bilden kommer med. Inget krångel.
Mvh Johan
Gammal 2017-09-14, 10:38
gustavh

Johan nybörjaren skrev: Finns Plugin till LR för Instagram..
Nice :-) Har du någon länk eller något namn? Inte hittat..

Vh
Gammal 2017-09-14, 10:43
adl

https://www.lrinstagram.com/
Gammal 2017-09-14, 10:56
gustavh

Gött! Tackar! :-)
Gammal 2017-09-14, 12:39
fotograf-magnus-stalberg

antontiilikainen skrev: Prova att göra en kollektion i LR på datorn som synkar med Lightroom Mobile, alla bilder du lägger där i dyker också upp i din telefon. Så gör jag och tycker det funkar skapligt för mig som inte har kamera med wifi.
Det finns en Instagram-plugin för Lightroom som jag använder:

www.bilderavmig.se
Gammal 2017-09-14, 13:20
ctlindsten

PhotoAnders skrev: Hej! När jag hashtaggar mina foton på fotosidor på Instagram så kan jag se att fotot läggs ut i flödet på en gång på vissa hashtaggar medan fotot inte syns på andra hashtaggar. Vad beror det på?

2 förklaring till problemet.

Antingen ett problem hos instagram, eller så får du inte nog många likes för att synas på vissa hashtags men du gör det på andra.
Gammal 2017-09-14, 15:49
JFfoto

fotograf-magnus-stalberg skrev: Det finns en Instagram-plugin för Lightroom som jag använder:

www.bilderavmig.se
Är det gratis eller vad menar dom med detta?

"You can download and try the plugin for free.

If you like it, please register it for $10 from Lightroom Plugin Manager."
Besvara

Bokmärken

Taggar
instagram , publicering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:52.

Phottix Mitros Plus Speedlight