Annons

Fotolärare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nyfiken på hur man blir fotolärare på gymnasiet, har googlat lite men hittade i princip ingenting i ämnet.

Kanske någon här på fotosidan som arbetar som fotolärare och vill dela med sig om vad de har gjort för att bli fotolärare?

Mvh Patrik
 

casting

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nyfiken på hur man blir fotolärare på gymnasiet, har googlat lite men hittade i princip ingenting i ämnet.

Kanske någon här på fotosidan som arbetar som fotolärare och vill dela med sig om vad de har gjort för att bli fotolärare?

Mvh Patrik
Är det inte bildlärare som känns närmast tillhands?
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
För att du idag ska få behörigig som gymnasielärare krävs att du har minst 90hp pedagogik (dvs. tre terminer pedagogik) och 90hp i två ämnen (120hp för svenska och samhäll).

Eftersom det inte finns några renodlade lärareutbildningar till fotolärare blir det antingen till att plocka ihop en utbildning (jag antar att det borde gå) så att du uppfyller kriterierna för att bli behörig lärare. Det andra alterantivet, och som jag tror är det vanligaste, är att man jobbat som yrkesverksam fotograf en längre tid och sedan går över till läraryrket. Det är nog förhållandevis många yrkeslärare som saknar lärarbehörighet.
 

StephanBerglund

Avslutat medlemskap
Jobba först, skaffa pedagogisk behörighet sedan

Så gör jag just nu ! Har man jobbat som fotograf i minst tre år på heltid under den senaste tioårsperioden har man behörighet till det korta programmet (90 hp). Där får du din lärarexamen och sedan är det bara att ge sig ut och söka jobb...
 

danpersson

Ny medlem
Så gör jag just nu ! Har man jobbat som fotograf i minst tre år på heltid under den senaste tioårsperioden har man behörighet till det korta programmet (90 hp). Där får du din lärarexamen och sedan är det bara att ge sig ut och söka jobb...
Vart har du fått den informationen? Enligt vad jag har hört är inte foto ett praktiskt ämne utan teoretiskt, vilket innebär att man måste ha minst 90hp plus ytterligare pedagogisk utbildning. Något som är mycket underligt eftersom det enda sättet att skaffa sig så många poäng inom fotografi är att läsa på Högskolan för fotografi i Göteborg. De har väl knappt 20 platser per år, är det meningen att att outbildade fotolärare ska söka in där??
Jag hoppas verkligen jag har fel och att man kan tillgodaräkna sig sin yrkeserfarenhet som ämneskunskap och bara läsa in den övriga lärarkompetensen..
 
ANNONS