Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20mm f4-5.6 oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en nybörjare som vill lära mig ta skarpa landskapsbilder, införskaffade mig objektivet för ca 3 veckor sen och jag har vart ute ett flertal ggr och testat olika vyer och inställningar.

Jag lyckas aldrig att få till "skarpa" bilder hur jag än gör.

När jag focuserar manuellt så ser det kristallklart ut i sökaren men det blir alltid en liten oskärpa på bilderna.

Jag har ett nytt tripod stativ och jag prövar olika bländartal.

Kameran jag använder mig av är Nikon D3100 och objektiv är ett Sigma 10-20mm f4-5.6.

Någon som har några tips jag kan pröva för att få till skärpan?
 

eskil23

Aktiv medlem
Med så kort brännvidd får man rätt stort skärpedjup. Det rimligaste skälet till att du får ofokuserade bilder är att du inte fokuserar rätt. Kanske på grund av något synfel. Varför inte prova att använda autofokus i stället? Det kan också vara något fel på objektivet som gör att det inte fokuserar rätt.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
I ärlighetens namn är Sigmas ljussvaga supervidvinkel inte skarpast i stan, särskilt inte i hörnen, rätt gammal konstruktion. Men helt ok för vad det är och pris.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Blända ner till 11 så blir bilderna som bäst tycker jag, så skarp det går i hörnen utan att difraktionen suddar bilden för mycket. Sen bör du fota i RAW för att kunna skärpa bilden snyggt utan att det blir en massa fula halosar i kontrastövergångarna. Använd så lågt ISO som möjligt så att du kan skärpa bilden utan att bruset tar över.
Så har jag gjort då jag använde mitt Tamron 11-18mm som anses vara sämre än ditt Sigma. På så vis så kunde jag få till riktigt skarpa bilder.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Med så kort brännvidd får man rätt stort skärpedjup. Det rimligaste skälet till att du får ofokuserade bilder är att du inte fokuserar rätt. Kanske på grund av något synfel. Varför inte prova att använda autofokus i stället? Det kan också vara något fel på objektivet som gör att det inte fokuserar rätt.
Hur ska man fokusera rätt då? Jag försöker att lägga fokus olika eftersom att jag kollar på datorn direkt efter och ser vilket som blir bäst. Synfel har jag inte. Autofokus är väll inte optimalt för landskapsbilder?
 

onyhlm

Aktiv medlem
Blända ner till 11 så blir bilderna som bäst tycker jag, så skarp det går i hörnen utan att difraktionen suddar bilden för mycket. Sen bör du fota i RAW för att kunna skärpa bilden snyggt utan att det blir en massa fula halosar i kontrastövergångarna. Använd så lågt ISO som möjligt så att du kan skärpa bilden utan att bruset tar över.
Så har jag gjort då jag använde mitt Tamron 11-18mm som anses vara sämre än ditt Sigma. På så vis så kunde jag få till riktigt skarpa bilder.

Jag har inställt på RAW på kameran, är f11 det optimala? ISO kör jag 100-200 om jag inte tar nattbilder. En annan sak är den att det är väldigt svårt att se fokus när jag vrider på fokusringen.
Antingen blir hela motivet suddigt eller så ser allt skarpt ut.
Är ganska så ny inom fotografering.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har inställt på RAW på kameran, är f11 det optimala? ISO kör jag 100-200 om jag inte tar nattbilder. En annan sak är den att det är väldigt svårt att se fokus när jag vrider på fokusringen.
Antingen blir hela motivet suddigt eller så ser allt skarpt ut.
Är ganska så ny inom fotografering.
Det är svårt att ställa fokus på vidvinklar med hjälp av sökare. (om du inte har elektrisk med förstoringsmöjlighet.) Jag brukar ta hjälp av avståndsskalan istället. Efter lite övning så lär man sig var det ska stå. Vill jag ha fokus till oändlighet brukar jag lägga den något framför för att få större skärpedjup. Autofokus på extrema vidvinklar har jag ingen bra erfarenhet av.

För din sensor så är bländare 5.6 nog det mest optimala, men inte för ditt objektiv. Objektivet behöver bländas ner för att prestera och det gäller för alla extrema vidvinklar i olika grad om man vill ha hörnen skarpa. Du kan sträcka dig till 8 utan att det märks mer än i mätningar. Vid 11 så börjar man märka det med ögat men det går fortfarande att kompensera för i RAW-konverteraren. Vid 13 börjar man göra avkall på det slutliga resultatet vid stora förstoringar, men det händer att jag går dit och förbi ifall stort skärpedjup är viktigt.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Det är svårt att ställa fokus på vidvinklar med hjälp av sökare. (om du inte har elektrisk med förstoringsmöjlighet.) Jag brukar ta hjälp av avståndsskalan istället. Efter lite övning så lär man sig var det ska stå. Vill jag ha fokus till oändlighet brukar jag lägga den något framför för att få större skärpedjup. Autofokus på extrema vidvinklar har jag ingen bra erfarenhet av.

För din sensor så är bländare 5.6 nog det mest optimala, men inte för ditt objektiv. Objektivet behöver bländas ner för att prestera och det gäller för alla extrema vidvinklar i olika grad om man vill ha hörnen skarpa. Du kan sträcka dig till 8 utan att det märks mer än i mätningar. Vid 11 så börjar man märka det med ögat men det går fortfarande att kompensera för i RAW-konverteraren. Vid 13 börjar man göra avkall på det slutliga resultatet vid stora förstoringar, men det händer att jag går dit och förbi ifall stort skärpedjup är viktigt.
Ja jag har märkt att det är väldigt svårt med hjälp av sökaren.
Men jag har prövat med hjälp av live view också för att försöka zooma in på både kort å långt men bilden blir så taskig på skärmen så det syns inte. Avståndsskalan verkar knepig eftersom att jag aldrig har haft en bra bild eller något att utgå ifrån. Finns det någon tabell eller liknande eller måste man helt enkelt pröva sig fram?
 

Måns H

Aktiv medlem
Fokus/skärpning

Jag kommer ihåg hur det var i början. Men man lär sig. Troligen har du nåt elementärt inställningsfel, linsen är nånstans mellan riktigt bra och helt OK om man har rimliga förväntningar.

Har du rimliga förväntningar? Titta på bilder med linsen ifråga här på Fotosidan (prylar/objektiv/zoom/ Sigma/ din lins) för att få referenser.

Är inställningarna konsekventa? Jag har en annan kamera. På den måste man välja mellan autofokus och manuell fokus på flera ställen.

Manuell fokus: Förr var det enklare att fokusera manuellt, ändläget funkade alltid för landskap, men nyare linser är byggda för autofokus och ändläget ger inte skärpa. På den här linsen är avståndsskalan lite lurig, oändligheten (liggande åtta) ligger inte vid ändläget utan vid lilla markeringen strax till höger om ettan på meterskalan.

Autofokus: Kan också vara lurigt. Med kameran på stativ kanske autofokus hittar nån närbelägen kvist e d och det blir oskarpt längre bort.

Jag kör normalt med autofokus och har ställt in kameran så att den bara använder mittersta autofokuspunkten. Dessutom har jag ställt in så att fokus ligger på en annan knapp än avtryckaren. Därmed går det att sikta på lämplig motivdel, trycka på fokusknappen och ha en bra inställning kvar i kameran. Funkar inte med stativ.

RAW: Bilden måste i princip alltid skärpas efter framkallning av raw-fil.

Sammanfattnigsvis tror jag att du ska prova dig fram, till att börja med utan stativ, tills du kommit underfund med kamera och lins något så när. Sen kan det vara dags för överkurs med stativ och sånt.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Mer info tack!

Det vore bra att veta lite mer om vad du upplever som oskärpa. Är det oskarpt överallt i bilden eller ligger skärpan på fel ställe? Visserligen får man trevliga effekter när man fotograferar landskapsbilder med en vidvinkelzoom, men även ett mycket billigt och enkelt fast objektiv ger avsevärt skarpare bilder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om bilderna blir oskarpa så som du beskriver det så behöver objektivet ihop med kamerahuset kalibreras för att fokusera rätt.
Kontakta säljaren och beskriv problemet så får de fixa det åt dig på garantin från Sigma.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Det vore bra att veta lite mer om vad du upplever som oskärpa. Är det oskarpt överallt i bilden eller ligger skärpan på fel ställe? Visserligen får man trevliga effekter när man fotograferar landskapsbilder med en vidvinkelzoom, men även ett mycket billigt och enkelt fast objektiv ger avsevärt skarpare bilder.

Jag upplever att det är oskarpt överallt i bilden. Man kan ju se att det är skarpare t.ex på en del detaljer på vissa bilder men det ligger oskärpa över hela bilden.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Håller med! Om du får bra skärpa med andra objektiv är det sannolikt inget fel på kameran eller ditt sätt att fotografera. Mycket tyder på att det är fel på objektivet
 

onyhlm

Aktiv medlem
Det kan inte bero på att jag knappt efterbehandlar mina bilder?
Jag stoppar in minneskortet och importerar dom direkt i iPhoto. Iofs så för jag över bilderna till stationära datorn och ändrar lite å lägger till layers i Photoshop men inget mer än det. Ska testa när jag är hemma å ta kort på något å jämnföra med mitt 18-55 å 10-20mm. Mellan f9-f11 så får jag se hur det blir.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Du kan inte ladda upp en bild? Jag fotade extremsport i 2 år med det objektivet, helt ok om man bländade ner lite, däremot när jag bytte till FF så visade det en sämre sida.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Du kan inte ladda upp en bild? Jag fotade extremsport i 2 år med det objektivet, helt ok om man bländade ner lite, däremot när jag bytte till FF så visade det en sämre sida.
Jo jag ska ladda upp bild men är rädd att jag raderat det mesta. Ska ut imorgon så då kan jag ladda upp om jag inte har något i burken.
 
ANNONS