Annons

Canon EF 200/2.8 II L USM med trasig fokusring

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Detta är inget nytt, har haft det såhär i flera år nu, men tänkte höra om någon kan hur objektivet fungerar och vad som kan vara fel, och hur det skulle kunna fixas om man vill sälja det en dag.

Mitt 200/2.8 II L USM har alltså en trasig fokusring, på så vis att den utvändiga ringen man grappar tag i snurrar fritt (inte gummi-ringen, utan hela utvändiga greppytan som utgör fokusringen utåt (både gummiringen och plastringen dem sitter på). Det verkar som att den ska vara typ klistrad eller skruvad (kanske under gummiringen?) ner mot en ring som utåt enbart exponeras i ena kanten av det som utgör den synliga ringen. (bifogar bild, så svårt att förklara)

Jag löste det nämligen, och det är därför jag inte brytt mig att åtgärda det helt, genom att sätta en tunn svart eltejp runt hela ringen, som förbinder den tunna "verkliga" fokusringen med den stora grepp-ringen, och det har gjort att den fungerar helt normalt utan problem. Pga svart eltejp på svart plast så syns den heller knappt alls, så jag har nästan glömt bort att den är där. Det skulle nog ändå inte vara poppis när man ev. vill sälja den, trots att den knappt syns och inte handikappar funktionen/prestandan ett dugg.

Jag bifogar en bild, känner det kan behövas här.

Någon som varit med om något liknande, eller är kunnig i hur det är uppbyggt som kan hjälpa mig med hur detta skulle kunna åtgärdas? Samt om enda lösningen vore att ha en proffesionell verkstad ta isär halva optiken för att fixa ett egentligen obefintligt problem? Och därmed betala tusenlappar för något som inte är värt det. Eller har jag sådan tur att det går att åtgärda permanent med mindre medel?

Går det inte så går det inte, jag är ju nöjd med det som det är. Problemet är som sagt om jag vill sälja för att testa andra alternativ. Den optiska prestandan och AF med mera på objektivet är otroligt bra, så det lämnar inget att önska. Det är mest om jag tröttnar på fast brännvidd. Men köper jag valfri telezoom så byter jag alla gånger ner mig i optisk prestanda, tyvärr. Hade ett 70-200/4L USM innan, som var tokbra, men inte lika skarpt som detta. 70-200/2.8 L IS USM är väl optimalt i övrigt, men inte heller det är lika totalt skarpt som detta, dock väldigt nära. Men dyrt.
 

Nerevarine

Aktiv medlem
Ingen som har sett något liknande eller vet vart jag kan söka råd (gratis)?

Vill inte lägga pengar på det innan jag vet vad det bör kosta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kräng av gummiringen och titta om du har lösa skruvar liggande där.
Jag hade ett motsvarande problem med mitt EF 16-35 mm f/2,8L II USM. Där gick fokusringen plötsligt inte att snurra mer än en del av hela området. Jag tog av gummiringen och konstaterade att en av skruvarna där under hade lossnat och låg halvvägs ute, där den spärrade rörelsen för en av ringarna. Bara att dra åt alla tre, så fungerade det fint igen. Om skruvarna hade lossat hela vägen hade jag fått samma fenomen som du har.
 

Nerevarine

Aktiv medlem
Tackar för tipset, men tyvärr har Canon valt att jävlas med 200/2.8 L II, det sitter inga skruvar under gummiringen.

Googlat runt en stund och till slut hittat en service manual, man måste montera isär den nerifrån för att komma åt något alls. Är kanske inte speciellt avancerat i sig, mer att det är svårt att garantera en dammfri miljö att göra det i.

Ska fundera på det lite. Har ev. tillgång till lokaler där det är förhållandevis ren luft att göra detta ingrepp i.
 
ANNONS