Annons

Canon A-1 + FD-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreagardell

Ny medlem
Hej!
Jag har fått en Canon A-1 för ett par år sedan, och då en kompis haft sönder min älskade Pentax så tänkte jag övergå till den. Jag har dock bara ett zoom-objektiv (heter det så?) till min canon, och det är jag inte jättebekväm att fota med. Min fråga är då om det fungerar med FD-objektiv till denna kamera? Jag har jättedålig koll på sånthär så förlåt om frågan är dum...
 

StaffanW

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått en Canon A-1 för ett par år sedan, och då en kompis haft sönder min älskade Pentax så tänkte jag övergå till den. Jag har dock bara ett zoom-objektiv (heter det så?) till min canon, och det är jag inte jättebekväm att fota med. Min fråga är då om det fungerar med FD-objektiv till denna kamera? Jag har jättedålig koll på sånthär så förlåt om frågan är dum...
Åhh, en A-1:a. Drömkameran 84, men hade inte råd, så blev en AE1-Program.
A-1 hade allt, och var absolut snyggaste kameran Canon hade (möjligtvis F1-New i samma klass).

Kan du inte lägga upp en bild på den?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, frågan är inte dum och svaret är mer komplext än så.
Det finns fyra olika objektivserier från Canon som alla går att använda på en A-1. De äldre serierna R och FL ger dock inte full funktionalitet tillsammans med kameran.

Däremot fungerar FD och FDn (FD new) likadant när de sitter på kameran. Det är bara handgreppen när du monterar dem som skiljer sig åt. Båda serierna ger full funktionalitet med kameror ur F, A och T-serien.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det var min drömkamera och jag köpte en ny med FD50/1,4. Den gamla pappväskan är utsliten men jag har hittat en i läder från Funper. Här en bild.
 

Bilagor

andreagardell

Ny medlem
Jag kan lägga upp en bild när jag hämtat den, den är hos mina föräldrar på Gotland. Hade visst bara fått med mig instruktionsboken. Undrar om det inte faktiskt är en AE-1? Brydde mig aldrig riktigt om att titta på den då jag trivts så himla bra med min Pentax och ändå inte hade ett objektiv jag gillade till Canonen...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Underbar kamera, jag köpte en av de första som kom ut i butik i Stockholm 1978, 2 160 kr på Foto-översten vid Karlaplan för kamerahuset. FD 35/2 var favoritgluggen
 

andreagardell

Ny medlem
Vad kul att läsa att det verkar vara en bra kamera. Jag fick den av min brors sambos pappa som hade sett mig med min Pentax och undrade om jag ville ha hans canon, för han använde den inte. Förstod inte att det var en så "bra" kamera, hoppas jag blir bästis med den!
 

andreagardell

Ny medlem
Vet inte om ni fortfarande är intresserade, men nu har jag i alla fall fått tag i ett objektiv och rotat rätt på kameran. Här är skönheten!
 

Bilagor

ANNONS