Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste eller bör man stänga av live view innan man byter optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Hörde någon som var livrädd att han fått damm på sensorn då han glömde stänga av live view när han bytte optik. Är sensorn mer exponerad då alltså? Är det sanning i hans "farhågor"? Nu fick han bort det dammet som syntes med den automatiska rengörningen, så det var ju rätt lugnt, men ändå.

Precis fått hem min 70D, vilket är min första med live view, så är ny på detta. Jag byter ofta optik med kameran igång för övrigt, aldrig brytt mig om att stänga av. Någon pratade om att sensorn kunde dra åt sig mer med strömmen på, statiskt eller något?

Aja, ni som skjuter mycket och byter mycket objektiv (som jag får göra pga flera fasta gluggar), vad gör ni?
 

henrik85

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inte det tekniska biten, men jag byter alltid med strömmen avslagen.
På så vis är alltså LV också av..

Men det borde ju vara "sämre" att spegeln är uppfälld?
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
I LV är både spegeln uppfälld och slutaren öppen så viss finns det dammrisk. Jag stänger alltid av kameran vid byte av objektiv, tror att elektroniken mår bäst av det.
 

fabban

Aktiv medlem
Om du har kameran i Liveview läget o tar av objektivet så släpper kameran ner spegeln själv, och går ut ur Liveview läget.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du har kameran i Liveview läget o tar av objektivet så släpper kameran ner spegeln själv, och går ut ur Liveview läget.
Och hur fungerar det på en spegellös kamera? Jag har för mig att min J3 inte reagerade alls när jag provade, men då hade jag iofs en FT-1 adaptrer på.
 

Nerevarine

Aktiv medlem
Om du har kameran i Liveview läget o tar av objektivet så släpper kameran ner spegeln själv, och går ut ur Liveview läget.
Tackar, bra info!

Ska försöka stänga av nu ändå vid byte, men kan säkert missa flera gånger pga gammal vana. Har ständigt bytt mellan tre fasta (fyra med extender) och en normalzoom på min 30D sen 2007, väldigt ofta med kameran på, och det har aldrig varit ett bekymmer. Men saker blir ju känsligare ju mer avancerade de blir också iofs.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ska försöka stänga av nu ändå vid byte...
Men varför? Du fick ju just reda på att kameran gör det själv. Det går inte att stänga av live view två gånger på raken, så du tillför inget med din manöver.

Dessutom spelar det ingen roll om du byter objektiv med strömmen på eller ej. Det där om att sensorn skulle dra till sig mer damm om strömbrytaren är på är påhittat av någon som inte vet något om elektricitet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Enda gg jag stänger av mina kameror är när batteriet håller på att ta slut o jag vill ha ström så länge det bara går eller om jag vet att jag skall fota(ännu mer filma) mycket dagen efter jag laddar.
LV använder jag mycket sällan.
 

Skral

Medlem
Jag läste någonstans att sensorn har elektrisk laddning och drar åt sig partiklar när den är påslagen. Myt?
 
ANNONS