Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

live view, hur länge?

Produkter
(logga in för att koppla)

qv_

Aktiv medlem
Har kollat på dokumentkameror för att visa "saker" under mina föreläsningar.
Men då de jag kollat på inte har "tillräcklig" upplösning funderar jag på live view och systemkamera.

Jag skall alltså inte spela in, inte ta kort utan "bara" visa bilden på en projektor.
Dock så kommer den stå på i timmar (räkna med 8 timmar).

Det jag har läst men inte vet något om är att en kamera blir för varm om den står i live view länge och stänger av. Om det är så, så vill jag inte forsätta på detta spår.

Jag har en 5D privat och funderar på en EOS-M med adapter mot EF objektiven.
Jag har även tillgång till en 550D och dessa har väll live view som option.

Men frågan i kortform är alltså om man kan ha kameran i live view läget 8 timmar om dagen några dagar i veckan.

/Janne
 

tomten_alle

Aktiv medlem
Tror inte det är något problem. Kan vara bra med en kamera som har ren HDMI ut, brukar användas av videografer med separat inspelning. Som all elektronik så är värme ett bekymmer, finns risk att kameran inte håller riktigt så många år som vid normal användning. Jag tror dock inte du behöver oroa dig.

Jag skulle däremot fråga mig om det inte räcker med en kompaktkamera. 1080p räcker långt, tror inte du behöver 4k. Skärpedjup, smidig hantering och mörkerprestanda är kanske inte speciellt viktigt för det tänkta användningsområdet.
 

qv_

Aktiv medlem
kompakter

Har ju kompakter också, dock inte med HDMI men det är ju iochförsig inget krav då jag troligtvis kommer att köra kameran på en egen projektor.

Det jag inte gillar med kompakter är att de slår av sig i tid och otid samt att om jag slår av den frivilligt så kommer inte samma zoomläge att finns där när jag startar den igen. Systemkameror är mycket bättre i det fallet. Rör man dom inte så blir de still.

Har en GoPro 3 black som jag inte provat eftersom jag inte har rätt HDMIkabel hemma för det men den är lite för vidvinklig. Det jag normalt kommer att visa är saker mellan ett kreditkorts storlek upp till A4.

En beg EOS M är ju inte så mycket dyrare än en kompakt.

/Janne
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tror inte det är något problem. Kan vara bra med en kamera som har ren HDMI ut, brukar användas av videografer med separat inspelning. Som all elektronik så är värme ett bekymmer, finns risk att kameran inte håller riktigt så många år som vid normal användning. Jag tror dock inte du behöver oroa dig.

Jag skulle däremot fråga mig om det inte räcker med en kompaktkamera. 1080p räcker långt, tror inte du behöver 4k. Skärpedjup, smidig hantering och mörkerprestanda är kanske inte speciellt viktigt för det tänkta användningsområdet.
Det är ett problem ! Överhettad sensor blir till en död sensor snabbt!
8 timmar är på tok för mycket för ett DSLR.
Det finns inga videografer som använder DSLR för oavbrutna 8 timmar. Dessutom så har alla DSLR som säljs i Europa ett spärr för inspelning längre än 29 minuter och 59 sekunder då enligt EU regler kameror som spelar in längre än så anses vara videokameror och taxeras högre.
Och till slut man ska helst vara säker på sin sak innan man ger råd till andra som kan resultera i att personens utrustning går sönder.
 

PeterWem

Aktiv medlem
10 minuter i Live view gav en tempökning från 22 till 38 grader i termometern vid sensorn på min 6D. 5 minuter senare 45 grader. 5 minuter till och den ligger på 45 grader. 5 minuter till och 50 grader och en lätt varning.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skall alltså inte spela in, inte ta kort utan "bara" visa bilden på en projektor.
Om du ska visa saker med hjälp av en projektor och inte spela in något så behöver du knappast sätta kameran i Live View. Sensorn behöver alltså inte vara inblandad, och behöver därmed inte bli överhettad.

Däremot behöver du hitta något sätt att koppla bildvisningen i kameran till projektorn. Om kameran har HDMI så är det jättebra, annars brukar det finnas andra kontakter för video-ut på många kameror.
 

qv_

Aktiv medlem
adapter till övervakningskamera

Det får väll bli en adapter mellan C mount till Canon EF.

Med PoE matning till övervakningskameran så blir det bara en sladd...
man baksidan är ju PoE switch och att man måste köra den över datorn.
Men en CCTV kamera är ju iallafall gjord för 8 timmar om dagen :)

/Janne

jo man måste aktivera live view för att få en bild ifrån kameran.
Om man inte behöver det så har man bara bilden ifrån den elektroniska sökaren och den är inte bra nog.
 

iSolen.se

Guest
Om du ska visa saker med hjälp av en projektor och inte spela in något så behöver du knappast sätta kameran i Live View. Sensorn behöver alltså inte vara inblandad, och behöver därmed inte bli överhettad.

Däremot behöver du hitta något sätt att koppla bildvisningen i kameran till projektorn. Om kameran har HDMI så är det jättebra, annars brukar det finnas andra kontakter för video-ut på många kameror.
Vadå? Har hans kamera två sensorer?
 

PMD

Aktiv medlem
Vadå? Har hans kamera två sensorer?
Det tror jag inte, men för att visa en bild/video används ju inte sensorn. Man använder kamerans skärm eller, som TS, en projektor. I det senare fallet måste man koppla kamera till projektor med någon typ av sladd för att få signalen till projektorn.
 

iSolen.se

Guest
Det tror jag inte, men för att visa en bild/video används ju inte sensorn. Man använder kamerans skärm eller, som TS, en projektor. I det senare fallet måste man koppla kamera till projektor med någon typ av sladd för att få signalen till projektorn.
Han ska visa det som kameran "ser" (därav frågan om liveview och överhettning)

Annars skulle han ju förstås bara koppla projektorn till närmsta laptop eller motsvarande.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det inte bättre då att ta en bild/video av det som ska visas, och sen visa den via projektorn?

Om föremålen är tillgängliga i förväg kan man också ta bilderna i förväg. Annars får man göra det på plats (det lär ju gå rätt fort).
 

iSolen.se

Guest
Är det inte bättre då att ta en bild/video av det som ska visas, och sen visa den via projektorn?

Om föremålen är tillgängliga i förväg kan man också ta bilderna i förväg. Annars får man göra det på plats (det lär ju gå rätt fort).
Då behöver han ingen kamera alls. Det räcker med att visa en bild från tidigare tillfälle, kanske räcker med en USB rakt in i projektorn.

Men eftersom han frågar om överhettningsrisken vill TS säkerligen kunna visa rörligt motiv i realtid.
 

qv_

Aktiv medlem
Realtid JA

Stillbilder har jag redan utan detta är för att visa vad som händer när man gör ändringar.

Skall lära ut hur instrument fungerar (mest OTDR) och just nu använder jag stillbilder men är inte nöjd med det.

/Janne
 

hne

Aktiv medlem
Det finns kameror som är byggda för att sensorn ska vara aktiv timmar i sträck: videokameror. Macroegenskaperna är kanske inget att hänga i granen men du kommer billigare undan än med att köpa en EOS M.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har överhettat min D3100 så den vägrar att köra. En överfull trång lokal (varmt) och till råga på allt så handhöll jag kameran. Man känner hur värmen sprids inifrån kameran o ut i handen.
Jag filmade en konsert på drygt 1 timme. Då stängde kameran av sig själv.
På stativ kan man filma längre eftersom att kylningen blir bättre och handen inte värmer batteriet ytterligare.
Jag har märkt samma tendens under ett luciafirande som tog 2h. O desto längre man filmar desto varmare blir batteriet o desto mer problem får kameran. O denna gg hade jag stativ. En fuktig pappersbit som jag kunde dra lite på skärmen och greppet. Jag skiftade batteriet under konserten en extra gg o la det nyss använda på metall för att kyla det. Det var nog på gränsen med jag fick ingen överhettning den gg.

Nästa problem du får är att batteriet kommer att ta slut o du behöver flera under 8h. Eller får du skaffa en batterieliminator.

Du måste använda stativ när du använder kameran till föreläsningen. Men det vet du kanske redan. Publiken kommer annars att få spel på den icke stabila bilden.

Med D800 har jag aldrig märkt problemet. Nått skall man väl få för pengarna ;)
Jag gissar oxå att en videokamera är ett bättre val.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Annan variant

Hej

Varför inte använda en billig USB kamera ? Kostar nästan ingenting och ger nog tillräcklig bildkvalite.

ThomasR
 

qv_

Aktiv medlem
Billig kamera

Har provat en billig övervakningskamera och den ger inte tillräckligt med upplösning.

Eftersom det är undervisning så skall det vara bra.

(stativ är ett krav för att komentera ett tidigare inlägg). Har kört med kanoner i taket som vibrerar och det är inte kul.

Den jag provade gav inte önskat resultat. Jag vill kunna läsa det finstilta på ett kreditkort.
Att jag funderade på EOS-M var av följande skäl.

Jag har en 5D, Power shot S100 bland annat och kunde tycka att en EOS-M kunde vara trevligt.
Eftersom det finns ett antal L objektiv och dom i klassen "under" så kan man väl leka med dom även på arbetstid :)

Att det finns en begränsning på 29minuter 59 sekunder spelar ingen roll eftersom det inte skall spelas in något.
Att de blir varmt är inte bra och gör att iden faller. Kanske kompakter med sin mindre sensor genererar mindre värme över tid men de stänger av sig och kronglar.

Ja batterieliminator var tänkt att användas.

Jag har någon övervakningskamera som är hyffsad. dock så är ett 16-35 väldigt mycket tele på dessa... Har inget större förtroende på de objektiv jag provat hittills (C mount) men det finns säkert bättre saker att finna en de jag har provat. Samt att det blir så mycket kringutrustning iform av switch och kablar för att få det i drift.

/Janne

Det kanske får bli en dokumentkamera i alla fall, de kostar ju mellan 5-10 men då kan man lägga den i serie med datorns bildutgång vilket kan vara värt något i de fall man inte kör på egen kanon
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det är ett problem ! Överhettad sensor blir till en död sensor snabbt!
8 timmar är på tok för mycket för ett DSLR.
Det finns inga videografer som använder DSLR för oavbrutna 8 timmar. Dessutom så har alla DSLR som säljs i Europa ett spärr för inspelning längre än 29 minuter och 59 sekunder då enligt EU regler kameror som spelar in längre än så anses vara videokameror och taxeras högre.
Och till slut man ska helst vara säker på sin sak innan man ger råd till andra som kan resultera i att personens utrustning går sönder.
29:59 gränsen gäller för inspelning, kan man få hdmi ut utan att spela in brukar det inte vara någon begränsning. Dock kvarstår problem med överhettning och strömförsörjning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Strömförsörjningen är lätt fixat på en skola.
Man slaktar ett batteri o kopplar de ombygda polerna till en spänningsregulator som är spärrad till rätt spänning men det hjälper inte värmeproblemet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Finns färdiga sådana matningsenheter att köpa, så du behöver inte ens lägga tid på att bygga om ett batteri.
 
ANNONS