Annons

Användningsområde för vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Canon EF 16-35/2,8 L USM II 14.600 kr
Canon EF 16-35/4 L IS USM 10.000 kr
Tamron SP 15-30/2,8 Di VC 12.700 kr

Av dessa objektiv är jag väldigt sugen på att skaffa Tamron 15-30/2,8.
Dels för att den skall ha fått bra kritik.
Dels för ljusstyrkan 2,8
Dels för Bildstabiliseringen och
Dels för att den täcker mer åt det vidvinliga hållet än vad de övriga gör.
Eftersom jag redan har en 24-70/2,8 behöver jag inte mer åt "normal" hållet utan mer åt "vidvinkel" hållet.


Anledningen till att jag inte har slagit till redan är att jag inte riktigt vet vad jag skall använda den till för typ av bilder så jag ber om förslag på användningsområden. Skriv då helst inte bara "landskapsfoto" eller liknande utan beskriv gärna lite kort vilken typ av landskapsfoto den lämpar sig för. Jag vet att alla typer av objektiv kan användas till alla typer av bilder beroende på hur kreativ man är och beroende på vilken typ av resultat man vill ha så kom gärna med många förslag! :)

Tackar på förhand!
Ola
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår faktiskt inte frågan.

Du har ju redan en imponerande kameraväska och borde väl ha hyfsad koll på vad de olika brännvidderna kan användas till.

Du har 24mm på fullformat, om du inte vet vad du skall ha mer vidvinkel till så tror jag inte att du behöver det.

Men köp du något som du gillar så blir väskan komplett - så har jag gjort själv! :)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag förstår faktiskt inte frågan.

Du har ju redan en imponerande kameraväska och borde väl ha hyfsad koll på vad de olika brännvidderna kan användas till.

Du har 24mm på fullformat, om du inte vet vad du skall ha mer vidvinkel till så tror jag inte att du behöver det.

Men köp du något som du gillar så blir väskan komplett - så har jag gjort själv! :)
Tack så mycket för ditt svar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Astroscape är ett utmärkt exempel på ju vidare och ljusstarkare desto bättre. Annars gillar dagtidsanvändarna gilla mindre bländare på dessa vidvinklar för bla landskap och interiör.
 

hne

Aktiv medlem
Det här är en typ av landskapsbild som du för din 6D behöver antingen 16mm brännvidd eller stativ för att göra panorama: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3331374.htm
550D med 10-22mm kan man ta sig upp i skidliften och ta handhållna bilder med utan vidare. Fast den bilden är med slutare f/7.1, 1/500s och ISO 100, inte i närheten av behov av 2.8 på en sådan bild utan snarare läge att blända ner till maximal skärpa.
 

iSolen.se

Guest
Canon EF 16-35/2,8 L USM II 14.600 kr
Canon EF 16-35/4 L IS USM 10.000 kr
Tamron SP 15-30/2,8 Di VC 12.700 kr

Av dessa objektiv är jag väldigt sugen på att skaffa Tamron 15-30/2,8.
Dels för att den skall ha fått bra kritik.
Dels för ljusstyrkan 2,8
Dels för Bildstabiliseringen och
Dels för att den täcker mer åt det vidvinliga hållet än vad de övriga gör.
Eftersom jag redan har en 24-70/2,8 behöver jag inte mer åt "normal" hållet utan mer åt "vidvinkel" hållet.


Anledningen till att jag inte har slagit till redan är att jag inte riktigt vet vad jag skall använda den till för typ av bilder så jag ber om förslag på användningsområden. Skriv då helst inte bara "landskapsfoto" eller liknande utan beskriv gärna lite kort vilken typ av landskapsfoto den lämpar sig för. Jag vet att alla typer av objektiv kan användas till alla typer av bilder beroende på hur kreativ man är och beroende på vilken typ av resultat man vill ha så kom gärna med många förslag! :)

Tackar på förhand!
Ola
Med vidvinkel är det svårt att få kort skärpedjup så 2.8 kommer du att använda och uppskatta. Jag skulle köpt Canon, orginalobjektiv brukar vara bättre korrigerade i efterbehandlingen och skulle du få fokusproblem är de lättare lösta. Dessutom når det 35mm, en väldigt användbar brännvidd.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med vidvinkel vill man ofta ha med mycket, och i regel vill man inte att det som kommer med ska vara oskarpt, så att av den anledningen köpa f/2,8 känns som en motsägelse i sak.

En typisk situation som jag inte sett någon ta upp som en bra uppgift för en rejäl vidvinkel är när man ska fotografera något slags evenemang, där folk står samlade runt något, typ ett prisbord. Med normala objektiv får man med ryggarna, eller bara några få personer. Med en rejäl vidvinkel kan man ställa sig framför folk, vända sig om och ändå få med många, som då har intresset rakt in i bilden. De längst ut i kanten ser lite konstiga ut, men det är det inte många som tänker på, för en sådan bild har ett liv i sig som gör att man inte tittar på det tekniska.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Jag funderar på hur en kraftig vidvinkel funkar för typ vimmelbilder/partybilder folk som dansar och gör andra spex?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja du, det fungerar väl ungefär som man kunde tänka sig. Det går att få med flera personer även om man måste stå rätt nära. Om motivet inte har något emot det är det förstås utmärkt.
 
ANNONS