Annons

Vågar jag köpa Canons 24-105mm f/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

BellaL

Medlem
Har nyligen börjat kolla in Canons EF 24-105 f/4L objektiv och hitta några begagnade i bra skick och till rimligt pris. Jag var väldigt nära att köpa ett tills jag upptäckte detta!?:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160286

Vad tror ni om detta? Är det ett vanligt problem? förekommer det på alla modeller av detta objektiv? Har någon erfarenhet av detta problem?
Om man googlar "Canon EF 24-105 error" får man några träffar, och på engelska forum verkar det nästan som att alla som ägt detta objektiv råkat ut för detta fel förr eller senare?
Är det något jag behöver bekymra mig över eller skall jag köpa ett ändå?

Synd på ett annars bra och omtyckt objektiv.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Har nyligen börjat kolla in Canons EF 24-105 f/4L objektiv och hitta några begagnade i bra skick och till rimligt pris. Jag var väldigt nära att köpa ett tills jag upptäckte detta!?:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160286

Vad tror ni om detta? Är det ett vanligt problem? förekommer det på alla modeller av detta objektiv? Har någon erfarenhet av detta problem?
Om man googlar "Canon EF 24-105 error" får man några träffar, och på engelska forum verkar det nästan som att alla som ägt detta objektiv råkat ut för detta fel förr eller senare?
Är det något jag behöver bekymra mig över eller skall jag köpa ett ändå?

Synd på ett annars bra och omtyckt objektiv.

Jag är jävig efter som jag säljer mitt ex i dagarna men har aldrig varit med om det och inte hört från någon annan heller. Det är superskarpt och bara biligt eftersom det är gjort i så många exemplar.
Error 01 är tråkigt om det händer mitt i en fotosession men ganska lätt åtgärdat. //
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Köp!

Jag tror att problemet är relativt ovanligt, annars skulle man hört talas om det mycket mer. Detta objektiv har det sålts många exemplar av och att några går sönder är inte så konstigt. Ett modernt objektiv innehåller en hel del mekanik och elektronik så att något går sönder på enstaka exemplar är inte konstigt.
Jag har själv haft mitt exemplar i drygt 4 år och inte haft några problem. Det är ett av de objektiv som jag använder mest och det är mycket användbart.
För egen del skulle jag överväga att köpa ett nytt i stället för ett begagnat. Priserna på detta objektiv har gått ner kraftigt och du kan hitta nya i butik för under 7000:- idag. För 4 år sedan betalade jag över 10000:-
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag tror att problemet är relativt ovanligt, annars skulle man hört talas om det mycket mer. Detta objektiv har det sålts många exemplar av och att några går sönder är inte så konstigt. Ett modernt objektiv innehåller en hel del mekanik och elektronik så att något går sönder på enstaka exemplar är inte konstigt.
Jag har själv haft mitt exemplar i drygt 4 år och inte haft några problem. Det är ett av de objektiv som jag använder mest och det är mycket användbart.
För egen del skulle jag överväga att köpa ett nytt i stället för ett begagnat. Priserna på detta objektiv har gått ner kraftigt och du kan hitta nya i butik för under 7000:- idag. För 4 år sedan betalade jag över 10000:-

ja köp nytt...eller mitt (skojar bara)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När minnet sviker är det bra att ha en databas med alla bilder. Så om jag tittar på min metadata så tog jag de första bilderna med 24-105/4 IS i December 2006. Köpte det i ett kit ihop med 5D.
Sedan dess har det hängt med i ur och skur.
Det fungerar fortfarande helt utan några error koder. Det är det objektivt jag tagit mest bilder med av alla mina objektiv.
Helt enkelt av det skälet att det är skarpt och väldigt allround.
Har hängt med i alla typer av väder och är berest numera.
Så jag kan verkligen inte klaga på kvalitén.
 

BellaL

Medlem
Tack för era snabba svar och synpunkter! :) kanske det blir ett 24-105 iallafall då.... skulle ju kännas rätt häftigt att ha ett objektiv med den röda ringen i sin samling trots allt :)
 

Smirre

Aktiv medlem
Du behöver nog inte vara orolig för objektivet

Jag har haft mitt i många år och använt det flitigt med olika kamerahus, enda gångerna som jag har fått upp err01 med något av mina kamerahus så har det varit med sigma objektiv, men då har det bara varit att ta ut batteriet och sätta in det igen och det har fungerat igen utan några problem.

Jag 5 olika kamerahus som har haft objektivet monterat på och aldrig några problem.

Köp bara, det är ett jäkligt bra objektiv förutom i motljus vid 24 mm då motljusskyddet inte riktigt räcker till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mitt är sen 8 juli 2008. Det har använts på fyra olika kameror (minst) och inte krånglat än så länge.
 

wigardt

Medlem
Jag har heller aldrig haft sådana problem med min 24-105L. Sitter ofta på kameran och använt under ganska tuffa förhållanden.
 

BellaL

Medlem
Tack så mycket för alla svar, känns "säkrare" och bättre nu. Blir nog att införskaffa ett 24-105 inom kort tid tror jag :)
 
ANNONS