Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Bäst bildkvalite? EF-S 24 STM eller EF-S 17-85/4-5,6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtssk

Medlem
Känner att det är dags att uppgradera från kitobjektivet (EF-S 18-55/3,3-5,6) då bilkvalitet känns sådär jämfört med EF 50/1,8, vilket är obejktivet jag använder mest. Däremot är jag ute efter något med kortare brännvidd och jämförbar bildkvalite. Eftersom man kan få Canon EF-S 24 STM och EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för ungefär lika mycket pengar undrar jag vilket som är bäst, med avseande på bildkvalitet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte jämfört just de två gluggar du nämner men man kan nog lugnt utgå ifrån att ett modernt objektiv med fast brännvidd utklassar en ganska gammal zoom som dessutom inte hade bästa rykte.

Det gäller alltså vid 24 mm, vid andra brännvidder vinner zoomen! :) :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem

vaktmästaren

Aktiv medlem
En annan sak att ha i tankarna är att STM är lite långsammare jämfört med USM när det gäller fokuseringen. STM är inte lika "blixtsnabbt" som USM.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ser man till bildkvalitén, och vill ha en zoom, är det bättre att sikta på den nyare EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM i så fall. Den kostar säkert mer, men den är bättre än gamla EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Ännu bättre är EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, men den är också ännu dyrare.

Det finns inte många ekonomiska genvägar runt problemet att kombinera bra prestanda med flexibilitet.
 

bengtssk

Medlem
Visst så är inte ett fast objektiv jämförbart med ett zoomobjektiv. Det jag ville veta var om bildkvaliteten hos de fasta överträffar zoomobjektivet vid samma brännvidd.

Och det verkar som det gör det, tack för länken! Väljer nog det fasta då jag mest använder fast optik ändå.

USM hade väl varit gött att ha. Har aldrig ägt ett STM objektiv innan, men måste ha bättre fokusering än standard objektiven? Tycker att EF 50/1,8 II fokuserar ganska dåligt ibland faktiskt...
 

PMD

Aktiv medlem
STM går mjukt och fint, och är rätt tyst. Du kan nog räkna med att EF-S 24/2.8 STM är betydligt tystare än den rasslande EF 50/1.8 II (och träffsäkrare). Jag har ett EF 40/2.8 STM att jämrföra med 50:an och 24:an bör låta rätt likt 40:an.

STM fungerar riktigt bra med Canons nya "dual-pixel AF" för video.
 

G-son

Aktiv medlem
Beställde den "nya" 50.an med STM idag. Jag har haft 2 st av den gamla, men som sagt dom har rasat båda två, en lätt stöt på båda och hela inre linspaketet lossnade.
Högljudd AF motor med grova kuggar, men bra skärpa och framförallt billig.
Den nya har ju bättre antireflexbehandling och fler bländarlammeller,metallbajonett, tystare AF motor och är ju fortfarande billig, bara 300 kronor upp mot den gamla så ingen tvekan för mig, beställde direkt.
 
ANNONS