Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-18/4.5-5.6 IS STM

Produkter
(logga in för att koppla)

Smw

Aktiv medlem
Hur bra är det? vilka krav kan man ställa? vilka allternativ finns ?
Hej !
Jag köpte ett.
Jämförde bl på dessa sidor, såg ingen större skillnad.

några intressanta att välja mellan, ex tokina 11-16, verkar inte vara
någon större bildmässig skillnad, dock ca ett steg ljustarkare, avsevärt dyrare,
förmodligen lite bättre känsla men ingen stabilisering,

Har inte gjort med än några testbilder ännu, tiden ger om jag ändrar mej.


http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-10-18mm-f-4.5-5.6-IS-STM-Lens.aspx
http://www.the-digital-picture.com/Comparisons/Canon-EF-S-10-18mm-f-4.5-5.6-IS-STM-Lens.aspx

//MW
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag tycker EF-S 10-18 presterar riktigt bra. Skärpan är god, bildstabiliseringen är bra och jag gillar den korta närgränsen. Det är utan tvekan prisvärt.
Det enda som jag upplever som mindre bra är i motljussituationer där solen eller annan stark ljuskälla är med i bilden. Då blir det ofta många reflexer, men om det är mycket sämre på det området än andra alternativ vet jag inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
EF 11-24 mm f/4L USM är nog bättre på det. Den monumentala prisskillnaden ger en antydan om hur klurigt det är att få till i ett sånt vidvinkelobjektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur bra är det? vilka krav kan man ställa? vilka allternativ finns ?
Definitivt prisvärt, tycker jag. Lite småsmäckigt byggt kanske man kan tycka eftersom det har plastbajonett, men jag har Canon-objektiv med metallbajonett som känns smäckigare.

EF-S 10-18 har STM (mycket trevligt för video) och har en fokuseringsring som känns helt OK för manuellt fokus (fast det är "focus-by-wire" eftersom det är ett STM-objektiv).

Bildstabilisering är mycket trevligt att ha för orörliga motiv i svagt ljus.

Det sämsta med objektivet är att det är tämligen ljussvagt. Det kompenseras delvis av bildstabiliseringen, men det fungerar ju enbart om motivet håller sig stilla.

Bildkvaliteten kan man inte klaga på.
 

Imonfire

Aktiv medlem
Tack för alla svar! verkar ju som om det är prisvärt, så ska nog köpa ett och testa, saknar en riktig vidvinkel.

Någon som vet om det funkar med Canons cashback om man köper objektivet på ebay?
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för alla svar! verkar ju som om det är prisvärt, så ska nog köpa ett och testa, saknar en riktig vidvinkel.

Någon som vet om det funkar med Canons cashback om man köper objektivet på ebay?
Hej !

Ja, om du köper det av en svensk butik.


-------------


Jag letade med, men det var illigare i Sv.


///MW
 
ANNONS