Annons

Hur många filmer tar du ungefär per år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur många filmer tar du ungefär per år?

  • 10

    Röster: 20 18.0%
  • 50

    Röster: 64 57.7%
  • 200

    Röster: 20 18.0%
  • 1000

    Röster: 5 4.5%
  • >1000

    Röster: 1 0.9%
  • se mitt svar

    Röster: 1 0.9%

  • Totala väljare
    111
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maverick

Aktiv medlem
Svårt att svara på, jag har totalt tappat kontrollen på hur många rullar jag tar, eller hur många bilder jag har. Det är som frimärkssammlingen jag hade när jag var liten.

Men jag brukar räkna grovt på att jag tar en till två rullar i snitt per vecka. Vilket leder till att jag i så fall tar mellan 1800 - 3000 bilder om året. Vilket låter som hemskt mycket...

Inte underligt att det står en massa rullar i kylskåpet och väntar på framkallning :)

Mvh
Maverick
 

Efwa

Aktiv medlem
:rolleyes: Det får nog bli 50 stycken. Jag tror inte jag är helt uppe i det än, men 10 är på tok för lite.

Jag har sällan tid att ut och fota så där bara, även om jag önskade det.
Har inga rullar i kylen som inte är framkallade. Jag kan inte hålla mig. Det är ju klart att det är ju ett antal färre per år än dina Maverick:p
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag har också rätt dålig koll på hur mycket jag plåtar under ett år. Resultatet fördelas ju mellan färgkortsalbum, negativpärm/svartvittarkiv och dialådor. Det är svårt att ha överblick!

På Er skala är det dock närmare 50 än 200, jag tar inte så mycket som fyra rullar i veckan i snitt. Enstaka dagar går det ju dock lätt tre-fyra rullar om man är på humör. :D
 

Maverick

Aktiv medlem
Helena skrev:
Vad raknas 4x5 bladfilm som? :)
Om den finns på rulle så räknas den som 1. Finns den inte på rulle så är det 0.

Du får väl hoppas på att de frågar efter antalet bilder nästa gång.

Jag funderar på om jag ska räkna om 36-bilersrullar till 24-bilders rullar eller tvärtom.

Hälsningar
Maverick
 

Festfotografen

Aktiv medlem
tja enligt min fru så blir det allt för många:rolleyes:
Men ganska många blir det torde väl hamna runt 200 tror jag
har aldrig räknat för jag är inte säker på att jag vill veta :eek:
 

Helena

Aktiv medlem
Maverick skrev:


Om den finns på rulle så räknas den som 1. Finns den inte på rulle så är det 0.

Du får väl hoppas på att de frågar efter antalet bilder nästa gång.

Jag funderar på om jag ska räkna om 36-bilersrullar till 24-bilders rullar eller tvärtom.

Hälsningar
Maverick
For att jag ska bli ball och fotografera manga rullar? :) Funkar inte riktigt for mig :) Det ar inte kvantitet utan kvalitet :p
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Oj, hm... Det var en liten kontig fråga. Ibland kan det bli fem rullar per vecka, ibland bara en. Svartvit film är så billig, så den brukar jag slösa ordentligt på. PHOTAX har ju Pro-Pack till superbilligt pris. Färgfilm brukar det gå åt 2 st 20-rullarskartonger Fujicolor Press per år. Och sen en massa 120film. Så det blir nog kort och gott 200 rullar. Men nu är det ju inte mängden som är särskilt intressant...
Tänker man lite extra innan man exponerar rutan kan man nog hamna kring 50 rullar istället :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Antalet filmer per år är egentligen irrelevant. Det är som Helena skriver; kvalité före kvantitet.
Jag har börjat med att försöka renodla mitt fotograferande till att bara använda stativ och då är tänker man efter före man tar bilden och kan på så sätt få fler kvalitativa bilder per rulle.
Tex i söndags så gick jag med kameraväskan och stativet i skogen och det blev bara 3 bilder på en timmes effektiv fotograferingstid.

Men jag ligger som de flesta andra verkar göra mellan 10 och 50 rullar per år.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att antalet bilder/rullar beror på vad man ägnar sig åt för fotografering. När det gäller djur/action/dokumentär fotografering så har man i regel bara en chans och dessutom under en ganska kort tidsperiod. Då är det i regel inte läge att man sparar film och hoppas på att sin kvalitativa sida gör sitt.

Ägnar man sig åt olika former av studiofotografering/vissa naturbilder/stileben och bränner fem rullar och fortfarande bara får två bra bilder så skulle jag säga att man är rätt kass.

Jag skulle tro att antalet bilder/rullar står i direkt proportion till hur väl man kan kontrollera sitt motiv. Kontrollbehovet har antagligen ganska stor betydelse i valet av vad vi gillar att fotografer tror jag.

En viktigare/bättre fråga kanske är hur man bra bilder vi anser oss ta per år. Sådana som vi själva anser var fempoängare. För oavsett hur många bilder vi tar så är det de bilder vi jobbar vidare med och visar som vi bedöms efter. Förhoppningsvis så har man tillräckligt med självkritik för att sortera bort det som inte håller måttet.

Så...anpassa antalet bilder till situationen tror jag på...

Mvh
Maverick
 

spn

Aktiv medlem
Rätt så svårt att ta mer än en bild när fotoar dragracing, Bilen hinner liksom 20m mindre 2-3.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Maverick skrev:


En viktigare/bättre fråga kanske är hur man bra bilder vi anser oss ta per år. Sådana som vi själva anser var fempoängare.

Men då skulle det ju bli noll för min del ;).

Jag håller med dig Maverick men det verkade som om många (=inte alla) i den här frågan drog till lite extra för verka grymma.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag jobbade som fotograf tog jag ungefär motsvarande 20 rullar om dagen. Blandat småbild, mellanformat och operforerad 135-film i 30m-rullar.

Nu blir det väl knappt 1000 rullar per år. Ska bli intressant att se hur mycket man tar om några år när digitaltekniken nått ut mer till oss avancerade amatörer.

Håller med ovanstående med att det är en himla skillnad vad man plåtar. Skidfotografen kan bränna en rulle på ett hopp och storformatsfotografen tar tio blad på en hel dag.

/magnus fröderberg
 

Tomi

Medlem
Filmer kan vara svårt att säga eftersom jag fotograferar digitalt, men på ett år (ganska så exakt) så har jag tagit 5648 bilder. Rättare sagt utav alla bilder som jag har tagit så är det dessa som jag har behållt.

Många bilder är visserligen test så jag vill inte påstå att alla bilderna är lyckade. Av alla dessa skulle jag kanske villja säga att en 100 är bra, men då är man ju alltid lite självkritisk. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS