Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten vid sidan...?

Produkter
(logga in för att koppla)

falk

Medlem
Blixten lös via kabel...?

Jag vill kunna flytta blixten bort från "ovanpå kameran" mha av en kabel. Min blixt kan bara anslutas via "kamerafästet" (hotshoe?) och kameran bara via blixtfästet ovanpå (hotshoe?).Jag har en Nikon F80 och en Sunpak4000 blixt.

Måste en sån kabel kosta ca 1000 spänn?? (Nikon SC-17)??

Hur löser ni detta? Finns det billigare kablar än Nikon orginal? Vart?

//Krösus Falk :D
 

Liax

Aktiv medlem
Det skulle kunna gå med en vanlig synkkabel av gammalt snitt, typ de man använder till studioblixtar. För att koppla ihop kamera och blixt behövs då två kontakter som kostar ca 100 spänn/st (förutom kabeln då...), men då kommer inte TTL att fungera...men det är klart, du kommer ju att ha mer stålar över till film så du kan alternativexponera en hel del! :D
 

Gote

Aktiv medlem
Funderade över precis samma sak häromdagen och tittade vad de hade för prylar på www.cyberphoto.se.

Hittade två stycken blixtskoadaptrar från Rowi (929 och 930) som tillsammans skulle passa alldeles utmärkt för detta. Kostar 250 spänn, vilket ju är lite mer överkomligt än orginalprylarna.

Man kommer naturligtvis inte åt de mer avancerade blixtfunktionerna, men i mitt fall kommunicerar kamera och blixt så dåligt i alla fall att detta nog blir min lösning.
 

falk

Medlem
Varför är det så svårt att få TTL att funka då..

Borde ju bara vara att hitta rätt kontakt för kamera och blixt + förlängningskabel - varför funkar inte TTL??
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
SU4!

Om du ändå skulle bestämma dig för att lägga upp en tusing för att kunna kontrollera blixten, ta då en funderare på om inte en SU4 vore något. Det är en manick man skruvar på blixten som är känslig för blixtljus. Har du t ex en inbyggd blixt kan du använda den för att utlösa slaven. Med TTL! Skitkul manick som dessutom borde funka bra med andra märken än Nikon.

Nackdelen är ju att man måste utlösa den inbyggda blixten. Men jag tror att SU4 funkar med infrarött ljus, då borde du kunna tejpa på en oexponerad framkallad diaremsa som filter framför den inbyggda blixten.

För övrigt tycker jag att det är skitkonstigt att det inte finns piratblixtkablar. Med de marginalerna borde det verkligen löna sig. De skulle kunna ta hälften av vad MinCanPenOlta tar och ändå tjäna storkovan för lite plast och koppar. För marknaden lär ju finnas.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: SU4!

jimh skrev:
För övrigt tycker jag att det är skitkonstigt att det inte finns piratblixtkablar. Med de marginalerna borde det verkligen löna sig. De skulle kunna ta hälften av vad MinCanPenOlta tar och ändå tjäna storkovan för lite plast och koppar. För marknaden lär ju finnas.
Nu finns det. I alla fall i England och för Nikon och Canon. 29 pund jämfört med 1295 kr för en SC-17 på Scandinavian. Kan vara värt att tänka på om man har vägarna förbi den där regniga ögruppen någon gång.
 
ANNONS