Annons

objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

MRicht

Ny medlem
hej, jag köpte en ny eos 550d kamera häromdagen men bytade den igår till nikon 5100.
Nu när jag testat lite tycker jag 550 var snabbare i AF.
Jag fotar i huvudsak mina ungar och skulle gärna vilja ha tag i ett snabbt objektiv, gärna billigt och behöver inte vara med zoom. Det blir nog lika mycket inomhus som utomhus.

Är det lämpligt med ett sånt här till mig:
Cyberphoto
Nikon AF-S 50/1,8 G
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag skulle (personligen) hellre använda nikon 35/1.8 som låter dig få med lite mer. Testa ställa din zoom på 50 och 35 respektive, fundera på vad som skulle fungera bäst för dig :)
 

MRicht

Ny medlem
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

hittade ett som heter
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Är 5100 DX?
Vad betyder G på slutet?
 

jelu1661

Aktiv medlem
5100 är DX, jag vet inte vad G betyder, gissningsvis att det rör sig om en lite billigare objektivserie.

Det slog mig just att jag sett något om en ny 28/1.8 från nikon också (jag har inte så bra koll, kör canon själv). Men mitt grundtips står sig. Fundera på vilken brännvidd du vill ha utifrån din zoom. Testa ställa den på 28, 35, 50 och tänk dig att du inte kan ändra den därifrån. Brännvidden är det första du måste bestämma dig för.

Om du t.ex bestämt dig för att 28mm passar dig bäst men nikons nya 28 är hiskeligt dyr (jag hittar bara på exempel nu) så kanske du kan tänka dig att kompromissa och ta 35an istället. Men först måste du få en känsla för vad du behöver :)
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
hittade ett som heter
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Är 5100 DX?
Vad betyder G på slutet?
35 1.8 blir mer allround, men 50 1.8 blir ett bättre portraättobjektiv :) Hålelr förretsen edm föregående talare, använd dig av din zoom och testa att gå runt med 35 resp. 50 och "tvinga" dig själv att inte ändra så ser du nog ganska snart vad du föredrar :)

Jag skulle inte överväga 28 1.8, det är helt enkelt för mycket pengar för att jag tror att du skulle vinna något på skillnaden, den kommer nog kosta 5000:- mer än de två andra du överväger..!
 

MRicht

Ny medlem
Af

hittade det här också men förstår inte skillnaden mer än att det är tre gånger dyrare.
Sigma EX 30/1,4 DC
Fokuserar denna betydligt snabbare än nikkor eller hur ser man det?
 

knobloch

Aktiv medlem
hittade det här också men förstår inte skillnaden mer än att det är tre gånger dyrare.
Sigma EX 30/1,4 DC
Fokuserar denna betydligt snabbare än nikkor eller hur ser man det?
Haha, tänkte precis skriva och tipsa om det objektivet. Jag har samma, kör dock på Canon så jag vet inte så mycket om hur snabb AF det är på Nikon-gluggarna.

Kan dock säga att jag upplever AF som snabb på Sigma 30/1,4. (Fullständiga namnet är Sigma EX 30/1,4 DC HSM, där HSM står för Hyper Sonic Motor och innebär att AF är hyfsat tyst och snabb. Om den är snabbare än de Nikon-objektiv som diskuterats låter jag dock vara osagt).
Du får också en större bländare med det här objektivet än Nikon-gluggarna, 1,4 ist f 1,8.

Jag är mycket nöjd med Sigmaobjektivet. Men som vanligt bör man väl påpeka att vissa har haft problem med att fokus inte riktigt sitter där det ska med vissa exemplar och att man eventuellt måste justera objektivet. Köper man nytt kan man skicka in det och få det justerat kostnadsfritt.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
hittade det här också men förstår inte skillnaden mer än att det är tre gånger dyrare.
Sigma EX 30/1,4 DC
Fokuserar denna betydligt snabbare än nikkor eller hur ser man det?
Läser man tester får Nikonen betydligt bättre omdömen än Sigman, framförallt när det kommer till exakthet i AF. Dessutom är den överlägsen i optisk kvalité, Sigman vinner dock på ljusstyska och ska ha en finare bokeh (även om det är en av de mer flummiga bedömningar som görs i tester, känns som att alla har sin egen bild av vad bra bokeh är, nikonen har fått både ris och ros av olika testare).
 

Tokoza

Aktiv medlem
Håller med om att 35mm blir mkt mer allround än 50mm på dx hus. Har insett detta efter att ha skaffat ett Sigma 30/1.4 (jag började med Sigma 50/1.4)...

Sigma 30/1.4 är ett kanonobjektiv förövrigt, men en nackdel med Sigma är att AF kalibrering kan behövas... Så om du har möjlighet att testa AF i butik med ditt kamerahus innan köp kanske du slipper bekymret. Men för den mer prismedvetne är säkert Nikon 35/1.8 ett utmärkt val. Saknar själv erfarandet av Nikon 35/1.8, men har läst att Sigma 30/1.4 skall ge finare bakgrundsoskärpa. Jag tycker AF är snabb och exakt (i mitt fall efter AF kalibrering).
 

knobloch

Aktiv medlem
Läser man tester får Nikonen betydligt bättre omdömen än Sigman, framförallt när det kommer till exakthet i AF. Dessutom är den överlägsen i optisk kvalité, Sigman vinner dock på ljusstyska och ska ha en finare bokeh (även om det är en av de mer flummiga bedömningar som görs i tester, känns som att alla har sin egen bild av vad bra bokeh är, nikonen har fått både ris och ros av olika testare).
Är den verkligen överlägsen i optisk kvalitet? Jag har nu i och för sig bara kollat testerna på photozone.de, men utifrån deras resultat så skulle jag nog inte nödvändigtvis använda ordet överlägsen om man jämför testresultaten. Där Sigman ligger mest i lä verkar vara kantskärpan, men vad gäller vijettering och CA så verkar det inte vara någon större skillnad. Distortion är till och med lite värre på Nikon trots längre brännvidd.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Är den verkligen överlägsen i optisk kvalitet? Jag har nu i och för sig bara kollat testerna på photozone.de, men utifrån deras resultat så skulle jag nog inte nödvändigtvis använda ordet överlägsen om man jämför testresultaten. Där Sigman ligger mest i lä verkar vara kantskärpan, men vad gäller vijettering och CA så verkar det inte vara någon större skillnad. Distortion är till och med lite värre på Nikon trots längre brännvidd.
Överlägsen var definitivt att ta i såhär i efterhand, men jag skulle nog våga säga klart bättre ändå :)
 

knobloch

Aktiv medlem
Överlägsen var definitivt att ta i såhär i efterhand, men jag skulle nog våga säga klart bättre ändå :)
Haha! Jo, skärpan verkar onekligen bättre. Och distortion kan man ju alltid korrigera i efterhand om man tycker att det behövs. Man får förstås inte glömma att den har ett mkt fördelaktigt pris också.
 

MRicht

Ny medlem
tack ska ni ha

verkar vara en prisvärd investering att köpa nikons 35mm.

Tycker det är lite konstigt att objektiv och kameror inte verkar tycka det är så viktigt att ta upp hastigheten på AF. Verkar bara finns snabbt eller långsamt, i förhållande till något som inte skrivs.
Skulle funnits någon tydlig lista som futuremark gjort med grafikkort och processorer till exempel.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
verkar vara en prisvärd investering att köpa nikons 35mm.

Tycker det är lite konstigt att objektiv och kameror inte verkar tycka det är så viktigt att ta upp hastigheten på AF. Verkar bara finns snabbt eller långsamt, i förhållande till något som inte skrivs.
Skulle funnits någon tydlig lista som futuremark gjort med grafikkort och processorer till exempel.
Håller med! Problemet är att olika kameror fokuserar olika snabbt, men borde ju egentligen inte vara ett problem :)
 

knobloch

Aktiv medlem
Men att mäta hastigheten under kontrollerade former är inte omöjligt :) Sen är frågan om hur mycket det kommer att säga!
Nej precis, man skulle kunna göra mätningar på olika objektiv med samma kamera och under samma förhållanden (motiv,ljus etc). (Så klart att det inte går att mäta alla objektiv med samma kamera, men exempelvis skulle man ju kunna mäta alla Canon-objektiv med en 7D och alla Nikon objektiv med en D7000, osv). Då skulle man ju kunna få en ganska bra uppfattning om hur AF-hastigheten skiljer sig mellan objektiven inom samma märke (fattning) i alla fall. Gör man tillräckligt många mätningar/tester på varje objektiv borde man ju kunna få ett hyfsat rättvisande resultat.

Kanske är lite overkill, men nog skulle det vara lite bekvämt med ett värde på AF-hastighet så att man lätt kan jämföra olika objektiv.
 
ANNONS