Annons

Bära utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Har någon erfarenheter av bra väskor för att vara ute i naturen. Både lite mer aktivt (MTB, skidor mm) och lungnare (Vandring). Sen är det ju bra om man kan få ner rätt grejor. Hus, 80-200, 28-80 och även ev blixt + stativ vid vandring. Har kikat lite på Lowe´s TopLoad serie för skidåkning.....Kommentarer?

//Jens
 

duckie

Aktiv medlem
Jag har fastnat för en kombination av Lowe pro nova mini och street & field objektivväska. Denna kombinationen fungerar bra vid vandring med stor ryggsäck då man kan hänga allt i höftbältet. Jag hade då varken blixt eller stativ men dem skulle jag nog packa in där bak. Den modulära tanken bra när man inte alltid behöver ta med alla sakerna.
För småutflykter använder jag street & field rover light (ryggsäck) som sitter som klistrad på ryggen när man rör sig och passar perfekt för den utrustning du beskrev.

AK
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag köpte för ett tag sen en väska från lowe-pro, den heter "orion aw" och är två-delad. En del som är som en liten ryggsäck, om man vill ha med sig en kaffeskvätt och en macka. Sen har den en del som är en kameraväska där du får in det du sa utom stativet men det kan nog fästas på ryggsäcks-delen.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
nu blev jag sjukligt kaffesugen.

jag ska ge mig ut p* vandring n*nstans i j*mtland (minns inte vad det hette) till p*sk, och d* ska jag ocks* b*ra med mig en massa kameraprylar. l*sa objektivfodral att ha i avb*rarb*ltet p* ryggs*cken kanske inte *r en s*nn dum id*...
 

duckie

Aktiv medlem
LeadHead skrev:


Bär du Novan på bältet?
Japp, bältespännet är precis så stort/litet att jag kan få det genom bälteshällorna på väskans baksida. Detta kräver självklart att höftbältet inte är fastsytt för nära inpå spännet så att det tillåter så mycket plats som väska kräver.

Väskan hamnar iofs så lågt att jag efter första dagen fick en oförklarlig träningsvärk i höftböjaren... men det är ett övergående problem :) Sedan är det en mycket bra plats att ha kameran på.

Som ett tillägg till mitt tidigare förslag med Rover Light kan jag säga att jag provade ryggsäcken på pisterna över jul och det är inget problem att bära ryggsäcken när man åker skidor.

/AK
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jag har en Tamrac expedition 5. Är störtnöjd! Där får du plats med allt det där tre gånger om;-) Nån mer som har erfarenhet av den?!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag tycker at Tamracs ryggsäckar verkar vara otympliga. Tjocka och styva.
Det är i och för sig bra för utrustningen men måste vara en pina att bära tungt med. Bärsystemet verkar inte vara det bästa heller.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Har haft min ett tag och den har mjukat upp sig! Jag har tre hus, en 80-200/2.8, en 28-70/2.8 och en 17-35/2.8! Två blixtar och en massa småkraffs. Tycker inte att det är speciellt tungt eller påfrestande att ha på sig den en hel dag...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har inte använt en packad Tamrac men jag förknippar en bra ryggsäck som följsam och med stöd och en tamrac är bara stöd.
Men som sagt jag har bara kolla på dem i affären.
 

NiklasK

Aktiv medlem
En väska är som ett par skor. Man måste ha dem ett tag för att de skall bli riktigt sköna. Jag hade inte använt min väska om jag inte tyckte om den..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Skorna måste vara någorlunda sköna från början också. Det går inget bra att klämma ner ett par fötter med stolek 46 i ett par damskor.
Grundmaterialet måste vara bra som alltid.
:)
 

NiklasK

Aktiv medlem
Vadå? Så du menar att jag har alldeles för mycket utrustning för att trycka in i en sån liten väska? Då har du inte sett nån expedition 5 väska. Får in lika mycket utrustning till tror jag;-)!
 

påhittat

Aktiv medlem
Är ingen extrem sportis men är ändå mycket nöjd med Lowepro´s Rowers Light.
En "lagom" dag-säck, som passar min rygg.

Lagom mycket går i (för min fysik).

Minus-
Har ett äldre Manfrotto-stativ med snabbspännen som alltid fassnar i spänn-snöret.

Pluss+
när stativet väl sitter är säcken alltid jämt belastad på axlarna.

Kolla innan köp om stativet går lätt på/av.

Robert.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Vadå? Så du menar att jag har alldeles för mycket utrustning för att trycka in i en sån liten väska? Då har du inte sett nån expedition 5 väska. Får in lika mycket utrustning till tror jag;-)!
*suck*
Jag syftade inte på den fysiska storleken utan på komforten en för liten sko ger och tänkte då på relationen ryggsäck/människa snarare än ryggsäck/fotoutrustning.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Alon skrev:
Har någon erfarenheter av bra väskor för att vara ute i naturen. Både lite mer aktivt (MTB, skidor mm) och lungnare (Vandring). Sen är det ju bra om man kan få ner rätt grejor. Hus, 80-200, 28-80 och även ev blixt + stativ vid vandring. Har kikat lite på Lowe´s TopLoad serie för skidåkning.....Kommentarer?

//Jens
Tjena!
Kika på Lowes Stret & Field topload AW 70 el 75,
http://www.lowepro.com/pages/bySeries/StreetF.htm#
kalas tycker jag, du spänner fast väskan på magen så sitter den som gjuten. Du kan även enkelt utöka med extra väskor till tex gluggar. Stativet blir det ju lite kruxit med förståss.

Mvh Niklas
 

mc bruno

Aktiv medlem
Jag använder low pros videokamerasäka modell 3 funkar jätte bra med löstagbar underdel billig också bara 495 kr.:D
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Funderar på vad du har för stativ. Ett stadigt enbensstativ är bra att ha som vandrarstav, själv har jag ett manfrotto.
När jag vill ha händerna fria hänger jag det i en ring i bältet som jag hittat bland Mag-lite´s ficklampstillbehör.
 
ANNONS