Annons

Foton att visa under "tillfälligt avbrott"

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
www.webcaminiraq.org är ett projekt som har till syfte att skapa opinion mot en invasion av Irak. Tanken är att man ska visa bilder (direkt) på "vanligt folk" på gator och torg i Bagdad och andra ställen i Irak, och därmed skapa en sorts närhetskänsla till de som kommer att drabbas av kriget. Detta görs med hjälp av webbkameror som kontinuerligt skickar bilder till en webbsida. Dessa bilder (som mer kan liknas vid video) projiceras sedan på väggar och skärmar i städer runt om i världen.
Men det kommer säkerligen bli tekniska problem då man inte får kontinuerliga bilder, och för dessa tillfällen tänkte jag höra om det är någon som vill ställa upp med lämpliga bilder. Bilderna bör ha anknytning till ämnet, alltså på något sätt vara mot krig (i allmänhet, behöver inte ha anknytning till Irak). Även video är intressant.


www.webcaminiraq.org
 

Loj

Aktiv medlem
Bra länk! Tack för den!

Det är på tiden att världen får upp ögonen: det existerar inte en "Irakkris" - vi har däremot en allvarlig "Washingtonkris"....
 

Nickelas

Aktiv medlem
Point taken (known)

Jag har själv funderat på den frågan (inte just den om webbkamera, men om en invasion kan vara berättigad). Var på en debatt i kulturhuset i sthlm där bland annat Rolf Ekéus - som ledde UNMOVIC som skötte de förra vapeninspektionerna - deltog. Publiken fick ställa frågor, och de flesta kom inte oväntat från folk som var emot USA och kriget. Men så frågade en irakisk man (som nu bodde i Sverige) var alla blonda människor hade hållit hus de senaste 25 åren. Hans menade att det hade varit mycket krig och elände under den tiden, men ingen hade bekymrat sig om det irakiska folket då. Han drog också upp 3 stycken scenarior på hur det hela kunde utvecklas:
1) Saddam sitter kvar tills han dör
2) En invasion som avsätter honom
3) Han avsätts med tryck utifrån
Av dessa scenarior pekade han ut det första det absolut värsta. Så det är långtifrån svart eller vitt, och jag har inga problem att se båda sidorna av saken.
Men jag har alltså bestämt mej för att hjälpa till med projektet - och därmed arbeta mot en invasion. Jag har inte sett något som motiverar varför en invasion ska ske just nu. Det råder ingen tvekan om att Saddam är ett monster, men han har varit det sedan han kom till makten för mer än 20 år sedan (och fick fram till slutet av 80-talet stöd från omvärlden för att han ansågs mindre farlig och mer sekulär än Iran). Jag tror att motiven gäller kontroll i området, och att skaffa sig bundsförvanter, och att Irak därmed bara är början.
En läsvärd artikel publicerades igår i DN.
Men det är en komplicerad och lång ifrån självklar fråga. Därför bör den kanske diskuteras på ett annat sätt och kanske framför allt på en annan plats.
 

TBone

Aktiv medlem
En lämplig bild kan väl vara en på en leende Saddam? Det finn massor med sådana på och i offentliga byggnader i Irak.

/Magnus
 
ANNONS