Annons

RGB eller CMYK när en bild ska tryckas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Jag har blivit lärd att göra om min bild till CMYK och spara den i TIFF om jag ska publicera den i en broschyr som ska tryckas på tryckeriet för att den ska vara i bästa kvalitet.

Här på Fotosidan står det följande (sista raden) när det gäller bildmedverkan till nästa tidningsnummer:

"Ladda upp bildfil:
Bilden får vara max 12 Mb stor och måste vara i JPEG-format.
Minsta sidan måste vara minst 2000 pixels
Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck"

Kan någon förklara vad som menas med AdobeRGB? Är inte RGB RGB?
Ska det inte vara CMYK när man ska trycka?
 

matlep

Aktiv medlem
Jag har blivit lärd att göra om min bild till CMYK och spara den i TIFF om jag ska publicera den i en broschyr som ska tryckas på tryckeriet för att den ska vara i bästa kvalitet.

Här på Fotosidan står det följande (sista raden) när det gäller bildmedverkan till nästa tidningsnummer:

"Ladda upp bildfil:
Bilden får vara max 12 Mb stor och måste vara i JPEG-format.
Minsta sidan måste vara minst 2000 pixels
Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck"

Kan någon förklara vad som menas med AdobeRGB? Är inte RGB RGB?
Ska det inte vara CMYK när man ska trycka?
Anledningen att du skall lämna i AdobeRGB är att det är en stor färgrymd till skillnad från CMYK och sRGB.

Förr i tiden var det så att man skulle konvertera alla bilder för tryck till CMYK själv, annars så kunden den bli svartvit i trycket, men nu för tiden så sker konverteringen senare i kedjan och eftersom det finns så många olika CMYK profiler så är det bättre så. Fotosidan Magasin konverterar alla bilder innan tryck till den profil som deras tryckeri använder.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kan någon förklara vad som menas med AdobeRGB? Är inte RGB RGB?
Ska det inte vara CMYK när man ska trycka?
Är inte pengar pengar? Jovisst, men det finns många sorters pengar. Kronor, pund, dollar eller euro, för att nu bara ta några varianter. Och på samma sätt som en och samma siffra då inte betyder samma sak, betyder inte RGB-siffrorna samma sak, beroende på vilken sorts RGB vi talar om.

Försök att få ut lika mycket godis om du handlar för 1 krona eller 1 €. Du får snarare ha lite drygt 9 kr med dig för att du ska få samma mängd.

På samma sätt är det med RGB. Det finns olika varianter. Om vi anger en färg med RGB-värdet 200, 170, 140 och har använt Adobe RGB, så behöver vi ta 212, 172, 140 om vi använder den variant på RGB som kallas sRGB.

Ännu värre är det med CMYK, det finns mängder med olika CMYK-varianter. Så det är rätt att man kommer att använda CMYK när man trycker, men frågan är mest vilken CMYK.

Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
AdobeRGB är en färgrymd, så nja RGB är förvisso RGB, men det är inte riktigt så enkelt eftersom du även bör tala om vad de digitala värdena ska representera.

Väldigt förenklat kan man säga att det handlar om hur rött 100% rött (värde 255) är. Dvs om maximalt rött är blekrött, rött eller superrött. Sedan samma sak för blått och grönt. I en liten färgrymd är maximalt rött bara blekrött medan det i en stor är superrött.

Lägg in bilden som instruktionen säger, förslagsvis med inbäddad färgprofil, så är det inte ditt problem sedan. Jag tror att FS Magasins redaktion ihop med IDG nog klarar av att konvertera din bild när den eventuellt ska tryckas i tidningen. Kom dessutom ihåg att den inte ska tryckas direkt utan passera layout mm. IDG har nog skickat en och annan tidning på tryck förut. ;)

Edit: Stefan är som ett attackplan rätt in i färghanteringstrådar. :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Anledningen bör vara att inte alla som skickar in kan förväntas ha koll på processen, och att det finns folk på redaktionerna som har det, så det blir enklare att göra konverteringen till CMYK där än att skicka aktuell profil till alla och tala om hur det går till.
 

rautio

Aktiv medlem
Jag har blivit lärd att göra om min bild till CMYK och spara den i TIFF om jag ska publicera den i en broschyr som ska tryckas på tryckeriet för att den ska vara i bästa kvalitet.

Här på Fotosidan står det följande (sista raden) när det gäller bildmedverkan till nästa tidningsnummer:

"Ladda upp bildfil:
Bilden får vara max 12 Mb stor och måste vara i JPEG-format.
Minsta sidan måste vara minst 2000 pixels
Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck"

Kan någon förklara vad som menas med AdobeRGB? Är inte RGB RGB?
Ska det inte vara CMYK när man ska trycka?
Jag tror det behövs en lite genomgång i vad profiler och cmyk gäller. adobeRGB och sRGB är två olika färgrymder, båda dock rgb, men ser väldigt olika ut. Adobe rgb innehåller en djupare färgskala än sRGB. Dom flesta konsumenttrycken och photoprinter körs i sRGB.

Vad som gäller cmyk så ja det är i cmyk det fortfarande trycks. Men för att du ska göra någon nytta genom att konvertera till cmyk ska du ha just det tryckets och papprets cmyk-profil. Profilens uppgift är att simulera trycket på din skärm. Då kan du göra dom korrigeringarna som krävs för att bilden ska efterlikna så mycket som möjligt orginalet, dvs RGB bilden, om det är det du vill, oftast är det. Då ska du även ha koll på total ink och procentfördelningarna för att resultatet ska matcha. Utöver det här som kanske det viktigaste så ska du ha en rätt kalibrerad skärm. Hela din workflow ska matcha i profilväg. Så här ska det ungefär se ut: du plåtar i adobeRGB (ställer in kameran på adobeRGB), skärmen och photoshoppen ställs båda i adobeRGB. Om du sen ska skicka den i cmyk så ser du till att du i ps har rätt cmykprofil i profilhanteringen innan du konverterar till cmyk och slutför bilden.

Dom flesta trycken vill idag ha i RGB. se till att du embeddar rgb profilen du använder, och själv föredrar jag att alltid jobba i adobeRGB. Du kan i raw konvertern också bestämma output profilen s eller adobe RGB.
 

Scatkatt

Aktiv medlem
Oj oj oj!
Detta är rena greiskan för mig!
Jag tänker inte ladda upp någon bild (tror jag), utan jag frågade egentligen för att jag är en självlärd person som sitter och gör broschyrer och foldrar och dyl. på jobbet. Och "chefen" som som gått utbildning har lärt mig att innan jag monterar bilden i InDesign så måste jag spara den i photoshop och sen göra om den i CMYK och spara den i TIFF och sen montera.
Jag har funderar lite på detta, nu när nästan allt trycks digitalt. Kanske är det ett gammalt förfarande! När jag nu såg detta med Adobe RGB så kunde jag ju fråga tänkte jag! Men det blev lite för svårt för mig!
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har funderar lite på detta, nu när nästan allt trycks digitalt. Kanske är det ett gammalt förfarande! När jag nu såg detta med Adobe RGB så kunde jag ju fråga tänkte jag! Men det blev lite för svårt för mig!
Det är nog en hel del som inte trycks digitalt. Gammal vanlig offset har en stark position fortfarande. Men även när du trycker digitalt är det fortfarande cyan, magenta, gult och svart som används. Det finns en del om profiler skrivet här på Fotosidan. Jag har satt samman ett par artiklar där jag i den första försökt att förklara varför detta med färghantering behövs. http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm är adressen.
 

Montenegro

Aktiv medlem
Är inte pengar pengar? Jovisst, men det finns många sorters pengar. Kronor, pund, dollar eller euro, för att nu bara ta några varianter. Och på samma sätt som en och samma siffra då inte betyder samma sak, betyder inte RGB-siffrorna samma sak, beroende på vilken sorts RGB vi talar om.

Försök att få ut lika mycket godis om du handlar för 1 krona eller 1 €. Du får snarare ha lite drygt 9 kr med dig för att du ska få samma mängd.

På samma sätt är det med RGB. Det finns olika varianter. Om vi anger en färg med RGB-värdet 200, 170, 140 och har använt Adobe RGB, så behöver vi ta 212, 172, 140 om vi använder den variant på RGB som kallas sRGB.

Ännu värre är det med CMYK, det finns mängder med olika CMYK-varianter. Så det är rätt att man kommer att använda CMYK när man trycker, men frågan är mest vilken CMYK.

Stefan
Otroligt bra förklaring som gör det väldigt lättbegripligt. Tack Stefan!
 
ANNONS