Annons

Fotostudio - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Super kanske betyder kvalitén?
Dvs Lastolite Super
och färg: White-

Du har länkat till två olika märken så man kan ju inte riktigt jämföra. Men jag tror inte du märker någon skillnad. Köp det billigare.

/Stefan
 

emmaaryden

Avslutat medlemskap
Ja så kan det nog vara, men det ser ut som att det skiljer lite i färgerna. Men det kanske bara är som det ser ut :)
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag har hört att "super white" är något kallare i tonen än "white".

Men jag kommer inte ihåg vem som sade det, än mindre om det var en person som visste.

//Anders
 

SixBySix

Aktiv medlem
Nu funkar inte länkarna för mig, men om ni pratar pappersbakgrunderna på rulle så är "superwhite" riktigt kritvit, medan den vanliga white är lite mer pappersvit, d v s har lite egen nyans. Kanske kan beskrivas som aningen gräddvit. Jag föredrar alla gånger superwhite. Annars gillar jag "stormgrey" alltså lite mörkare än mellangrå.
Har man lite avstånd mellan objekt/modell och bakgrund kan man ju få en vit bakgrund till att bli mellangrå utan problem, bara genom att inte ljussätta den. Men drar man på lite blixt på bakgrunden blir även en inte helt vit bakgrund snabbt helvit.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Det har inget med kvalitén att göra, utan är som SixBySix säger. Superwhite är kritvit och "vanlig" white med en lite varmare ton. Jag brukar använda båda.

Eftersom jag fotograferar mycket bebisar, barn och ibland en och annan hund går det åt en del bakgrund. Jag köper helt enkelt den som finns i lager för tillfället och tycker personligen att det är en petitess om den är "super" vit eller inte. Om jag vill ha en helt vit bakgrund slår jag blixtar på den så att den blir helt vit, då spelar det ingen roll vilken jag använder.

Vill jag ha den gråare får bakgrunden mindre belysning och färgtonens kyla eller värme är lått att kontrollera i efterhand i Lightroom eller photoshop.
 
ANNONS