Annons

Surf-/läsplatta för att visa bilder, vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Som jag sa, jag är själv iPod-ägare, och ganska nöjd med produkten. Men tänker man bara något steg längre blir Apples strategi genast obehaglig. Alla produkter dom släpper syftar till en enda sak, nämligen att tvinga dig till att använda deras och endast deras produkter, och med alla till buds stående medel hindra dig från framtida personliga val av teknik och leverantör. Dom vill låsa in dig och kasta bort nyckeln.
Det här kan man tycka är ok. Man kan till och med tycka att det är bra. Många värderar friheten och valmöjligheten mycket mindre än bekvämligheten med att helt sitta i knät på Apple. "Varför skulle jag byta? Apple gör ju så bra grejjer!". Apple är i den meningen ett handikappanpassat system. Man bara stoppar i kontakten och sen funkar det, men sen sitter man där, utan möjlighet att resa sig ur den bekväma Apple-rullstolen och börja gå själv.
Många är bekväma med att ha det på det viset. Jag är det inte. Men jag tycker alla måste ha förmånen att få veta om hur det ligger till innan man gör sitt val. Det är iallafall min personliga åsikt.
Jaja men det här är ju något som alla företag strävar efter. Adobe har ju sitt integrerade arbetsflöde och hade de haft en tablet produktion så hade de säkert hittat på något iCloud liknande. Microsoft gör ju detsamma med sina sharepointservices och sina molntjänster och google kanske är värst. Frågan är väl bara vilken rullstol som har bekvämast sits och fluffigast dynor.
 

flossy666

Aktiv medlem
Frågan är väl bara vilken rullstol som har bekvämast sits och fluffigast dynor.
Det finns alternativ till rullstolarna, men det krävs en hel del eftertanke och självständighet för att inte trilla i någon av rullstolsfällorna. Jag är nöjd med exempelvis Photoshop i dagsläget, eftersom det stödjer standard-filformat (jpeg tiff o s v) och standard filsystem och katalogstrukturer. Det ger mig full valfrihet att imorgon byta till Gimp om jag skulle vilja, utan något som helst trassel.
Jag önskar fler kunde skilja på himmel och helvete ;)
 

themajk

Aktiv medlem
Jäkligt kul idé och snygga, men opraktiska. För de flesta är det nog närmast omöjligt att få plats med den i ett usb-uttag, då måste man ha en förlängningssladd eller usb-hub.
Tänkte på det också, men för de flesta utan laptop ska det inte vara något problem, finns usb i många tangetbord och de flesta har bra portar på sina datorlåder etc. Men jag tänkte som sagt tanken och en 10cm usb-förlängningskabel kostar 5kr på dustin, så de får en sån också. För i just det här fallet anser jag att uppseendeväckarfaktorn med råge överskrider en smärre designflaw...
 

ErlandH

Aktiv medlem
...Apple är i den meningen ett handikappanpassat system. Man bara stoppar i kontakten och sen funkar det, men sen sitter man där, utan möjlighet att resa sig ur den bekväma Apple-rullstolen och börja gå själv...
Visst. Precis som tvättmaskinerna från Electrolux är "handikappanpassade" och tv-apparaterna från Panasonic och bilarna från Volvo och... Man stoppar i kontakten (alt häller i bensin) och sen funkar det. Så vill de flesta av oss att våra nöjes- och arbetsredskap ska fungera.

Jag håller helt och hållet med. Det är precis vad jag själv försöker göra.
Fast jag tror inte Lotta är intresserad av att hälla in "tiotusentals" bilder i plattan, hon verkar vara ute efter att ha med några utvalda kollektioner som hon kan visa kunderna.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Yep, there we go - I try to give INFORMATION - STRAIGHT information - found on the web that might - or not - depending on how fanatic you are - help you in making a decision.

As I surmised earlier - I would get attacked for posting just such information - and I did.

Amazing.
Ledsen men det gör du inte. I alla fall uppfattas du inte som speciellt opartisk, Det är mer att man undrar hur mycket Apple betalar dig för dtt deltagande i diverse forum.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Är en winanvändare sedan många år när det gäller datorer. Har en Androidtelefon men har precis köpt mig en Ipad2. För att verkligen lära mig skillnaderna så har jag temporärt gått över till en iPhone4 sedan ett par veckor.

Slutsatsen är: iPad kör över allt annat på marknaden just nu om man väger i allt. Skärmen är fantastisk. Vill du se på film så blir upplevelsen bättre än med någon konkurrent då det flyter på bättre. Känslan i paddan är bättre om än väl tung. Den är oerhört korkat formgiven men strålande vacker. Med korkad avser jag hur ömtålig den är för repor etc.

Jag HATAR iTunes men det är det överlägset bästa programmet som finns bland de som skickas med till paddor och smartfånar. Glöm bara inte att med en Android kan du skippa dem helt. Det funkar finfint med att koppla in paddan som en vanlig USB disk...går inte med iPad. Provade programmet som HTC skickade med när jag fick min nalle. Insåg dess brister och har inte använt ett program av något liknande slag till min HTC sedan dess. Behövs inte.....

Jag gillar inte heller Apples inlåsning men det fungerar garanterat kalas om allt annat i ditt hus är av samma ursrpung. Lite mer omständigt om så inte är fallet..

Jag blir så trött på att ingen kan lösa inkompabiliteten mellan plattformarna. Senast för 10 minuter sedan fick jag problem med en illustratorfil (från senaste versionen av illustrator) när den skulle byta plattform från Mac till PC världen.....Skitprylar.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Eehhhh.....var det inte så att Lotta frågade efter tips för hur hon enkelt och bekvämt ska kunna presentera sina bilder mobilt. Och efter några få inlägg så börjar det igen...Apple vs allt annat. Det finns en miljon trådar om det. Dessutom blir det bara ännu mer förvirrat för den stackare som bara vill ha några goda råd. Jag har sett några nyktra, sakliga inlägg. Låt oss fortsätta med sådana och inte sänka oss till sandlådedebatten "mitt är bättre än ditt".

//Per
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jaja men det här är ju något som alla företag strävar efter. Adobe har ju sitt integrerade arbetsflöde och hade de haft en tablet produktion så hade de säkert hittat på något iCloud liknande. Microsoft gör ju detsamma med sina sharepointservices och sina molntjänster och google kanske är värst. Frågan är väl bara vilken rullstol som har bekvämast sits och fluffigast dynor.
Läs mitt tidigare inlägg

//Per
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Eehhhh.....var det inte så att Lotta frågade efter tips för hur hon enkelt och bekvämt ska kunna presentera sina bilder mobilt. Och efter några få inlägg så börjar det igen...Apple vs allt annat. Det finns en miljon trådar om det. Dessutom blir det bara ännu mer förvirrat för den stackare som bara vill ha några goda råd. Jag har sett några nyktra, sakliga inlägg. Låt oss fortsätta med sådana och inte sänka oss till sandlådedebatten "mitt är bättre än ditt".

//Per

Tummen upp till dig Per!
Du har helt rätt i att det seglade ifrån ämnet rättså fort.
Dessutom så tillhör jag den lilla skaran som INTE är speciellt såld på apples produkter... Allt handlar väl om tycke och smak och Apple passar inte mig.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det var lite så jag menade med mitt inlägg om Adobe Carousel. Som jag skrev så finns det redan nu till Applevärlden och kommer ganska snart att släppas för Android. Alltså en funktion som inte kommer att vara plattformsberoende. Däremot, och det finns säkert argument för och emot detta också, snubblar man mer och mer in i Adobes lösningar. Det är ju klart som korvspad att dom vill integrera detta sätt att dela och presentera bilder med sina andra programvaror, ex Lightroom och Photoshop (även om Carousel fungerar fristående). Men, det är en annan debatt......

//Per
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ah! OK carousel var adobes tjänst, jag skummade tråden och han glömma att det var adobe. Hur som så visar det ju på att jag hade en poäng ;-)

Undrar om Hasselblad har synpunkter på den namnet.
Hehe...kan man fråga sig. Men jag kör den och tror att Adobe hittat något här. Fungerar kalas med de basfunktioner som finns och kommer säkert att utvecklas till något riktigt bra.

//Per
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Stundtals intressant debatt ;)

Sitter själv och funderar på att julhandla, men om man nu tittar på iPad så finns den i lite olika minnesvarianter. Hur mycket minne behöver man egentligen för att använda den till lite surf, lite portfoliobilder och en hel hög med foto-appar.

Och har man nån nytta av 3G? Kan man inte koppla upp plattan via en iPhone?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Personligen valde jag varianten med 32 GB och 3G/WiFi. Men det har att göra med mitt intresse för kartor och navigation (och geocaching). Av någon anledning, som inte jag känner till, finns ingen GPS i Ipadversionen med bara WiFi. Såå...det handlar väl om vad man vill använda sin platta till och vilka intressen man har. Det skiljer väl nån tusenlapp i pris ungefär. Står man i startgroparna för Ipad just nu så kanske det är läge att läsa här;

http://macworld.idg.se/2.1038/1.421130/ipad-3-slapps-om-3-4-manader

//Per
 

flossy666

Aktiv medlem
Visst. Precis som tvättmaskinerna från Electrolux är "handikappanpassade" och tv-apparaterna från Panasonic och bilarna från Volvo och... Man stoppar i kontakten (alt häller i bensin) och sen funkar det. Så vill de flesta av oss att våra nöjes- och arbetsredskap ska fungera.


Fast jag tror inte Lotta är intresserad av att hälla in "tiotusentals" bilder i plattan, hon verkar vara ute efter att ha med några utvalda kollektioner som hon kan visa kunderna.
Nu tror jag inte du förstått.. Bara för jag köper Electrolux måste jag väl inte köpa Electrolux nästa gång. Eller missar jag nåt? Tvätten funkar väl lika bra i en Philips?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mycket intressant. Tack för den informationen!

Btw...hur går det med Lottas fråga tro...blir du något klokare...? :)

MvH
//Per
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Är en winanvändare sedan många år när det gäller datorer. Har en Androidtelefon men har precis köpt mig en Ipad2. För att verkligen lära mig skillnaderna så har jag temporärt gått över till en iPhone4 sedan ett par veckor.

Slutsatsen är: iPad kör över allt annat på marknaden just nu om man väger i allt. Skärmen är fantastisk. Vill du se på film så blir upplevelsen bättre än med någon konkurrent då det flyter på bättre. Känslan i paddan är bättre om än väl tung. Den är oerhört korkat formgiven men strålande vacker. Med korkad avser jag hur ömtålig den är för repor etc.

Jag HATAR iTunes men det är det överlägset bästa programmet som finns bland de som skickas med till paddor och smartfånar. Glöm bara inte att med en Android kan du skippa dem helt. Det funkar finfint med att koppla in paddan som en vanlig USB disk...går inte med iPad. Provade programmet som HTC skickade med när jag fick min nalle. Insåg dess brister och har inte använt ett program av något liknande slag till min HTC sedan dess. Behövs inte.....

Jag gillar inte heller Apples inlåsning men det fungerar garanterat kalas om allt annat i ditt hus är av samma ursrpung. Lite mer omständigt om så inte är fallet..

Jag blir så trött på att ingen kan lösa inkompabiliteten mellan plattformarna. Senast för 10 minuter sedan fick jag problem med en illustratorfil (från senaste versionen av illustrator) när den skulle byta plattform från Mac till PC världen.....Skitprylar.
Hej!

Ville bara tacka för ett ärligt svar om att Apple kanske inte är bäst i världen... För mig är det viktigt att det går snabbt och förbannat smidigt att överföra filer, koppla in USB:n mm till min eventuella padda. Jag använder en PC som dator och är grymt nöjd med det (ja, det är sant!).

Skönt att hitta en till som har ett HAT mot iTunes, Djävulens påhitt. Att ett såpass stort företag gör utvecklar ett program som är så svårt för användaren fattar jag inte...

Tack för svaret än en gång!
/Lotta
 
ANNONS