Annons

kalibrera skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har en bra idé om hur jag ska kalibrera skärmen utan att köpa dyra kringutrustningar eller program?

Jag tycker jag får lida lite oförtjänt av det faktum att det jag skannar in inte ser ut som det som kommer upp på skärmen och sällan som det jag printar ut.

Mvh
Maverick
 

Miramax

Aktiv medlem
Billigast: Kalibrator Spyder +Optical programvara samt Profilemaker RGB för att skapa utskriftsprofiler. Summa cirka 6ooo kr.
AO
 

Miramax

Aktiv medlem
Billigast: Kalibrator Spyder +Optical programvara samt Profilemaker RGB för att skapa utskriftsprofiler. Summa cirka 6ooo kr.
AO
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Adobe Gamma, förhandsvisningen i Photoshop och en bra profil till din skrivare och papper är ju ett tips. Brukar gå att hitta profiler på nätet.

Har för mig att det finns rätt bra info på www.luminous-landscape.com om detta.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har letat efter adobe gamma men den verkar inte finnas med i ligt versionerna av programmet. Jag kör 50 LE.

Mvh
Maverick
 

bherg

Aktiv medlem
kan man inte göra det med ett gråkort...

göra en neutralgrå bild i photoshop och skruva lite??


går detta?
 

mbn

Aktiv medlem
Om man använder mac finns det bra kalibrerings möjligheter i Os9 under bildskärm och kalibrering (hur det funkar på PC har jag inte en susning om). Vill man vara riktigt seriös är förslaget att köpan ett separat verktyg, Spyder Cal för strax under 3000 kr med programvara. Kalibrerar min skärm med det systemet och det fungerar bra. I Photoshop använder man sig av sk ICC-profiler ex för skrivaren och kan då få en förhandsvisning av hur resultatet på skrivaren blir. ICC-profiler finns ofta att ladda ned från tillverkarens hemsida. En förutsättning för att allt ska bli bra är i grunden en skärm, då med trinitronrör eller diamondtronrör. Rekomenderar Sony eller Samsung. Sony är något dyrare, men tester visar att samsungs modeller är minst lika bra till lägre pris.

Lycka till!
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Jag använder en underbar bildskärm på reklambyrån där jag jobbar. En Apple Studio Display 21". Perfekt skärpa och enormt bra färger. (Dessutom rätt snygg att se på. Bra när man nu sitter framför den hela dagarna...) Denna är visserligen lite dyrare (18.000:) men är SÅ mycket bättre än alla andra skärmar jag provat (...och det är en hel del i). Andra skärmar jag provat i 10.000:- klassen, ex Radius, går inte att jämföra när det gäller både skärpa och färg. :)
 

danlindberg

Aktiv medlem
Lite fusk kan hjälpa ibland!

Jag fick en betydligt bättre skärm efter en fuskmetod som jag tänkte ut alldeles själv :)
Jag lånade en CMYK färgkarta från ett tryckeri och gjorde fyrkanter i photoshop som jag matade in CMYK värdena från färgkartan och jämförde rent visuellt!
Visst, det är inte korrekt väg att gå, men jag resonerade som att det blir iallafall åt rätt håll....
glöm inte att skärma av skärmen (!) med svart papp eller nåt så inte ströljus kommer in samt att titta på färgkartan i dagsljus och inte under skrivbordslampan!

Lycka till
 
ANNONS