Annons

Fotografera från radiostyrd helikopter...

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Freetime skrev:
Det var mest tekniken jag föll för. Idén är underbar...
Verklligen. Det får mig att tänka på alla dessa fantastiska djur och natur program som visas nu för tiden. Tänker bland annat på BBC programmet (som jag har glömt vad det hette). De hade ju en hel del fantastiska bilder som måste varit tagna med någon speciell teknik där man följde levande djur mycket nära utan att synbart störa dem.

mvh
Anders
 

J.J.

Aktiv medlem
Grannen håller på med sånt som extraknäck (http://www.rshot.se/), kör en del åt mäklarfirmor och jag kan tänka mig att det lätt blir en typ av bilder och att dom mer är informativa än vackra att titta på. Men det måste gå att få till en hel del bra bilder där uppifrån. Men jag undrar om jag skulle våga hänga systemkameran under en helikopter, dom dimper ju ner lite oplanerat ibland...
 

the_Rose

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Verklligen. Det får mig att tänka på alla dessa fantastiska djur och natur program som visas nu för tiden. Tänker bland annat på BBC programmet (som jag har glömt vad det hette). De hade ju en hel del fantastiska bilder som måste varit tagna med någon speciell teknik där man följde levande djur mycket nära utan att synbart störa dem.

mvh
Anders
BBC programmet du tänker på är säkert Planet Earth, och i extramaterialet till DVD-boxen får man veta att de använde vanlig helikopter med en inte lika vanlig Civilkonverterad militär full HD spionkamera som lätt kan zooma in en elefant så att den täcker hela bilden från ett par kilometers avstånd, ganska häftiga grejer det med, men inte radiostyrda moddellmaskiner dock.

//Mårten
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Häftigt är det inte lite svajigt för kameran?
Hur kan man se det man fotar eller fotar man på måfå?
Har valt en stabil mast, ska tåla 22 m/s
Fast jag har inga planer på att fotografera när det blåser så kraftigt.
Kameran är kopplad till dator i bilen som visar bilden.

/Hasse
 

RG

Avslutat medlemskap
hasse lundberg skrev:
Har valt en stabil mast, ska tåla 22 m/s
Fast jag har inga planer på att fotografera när det blåser så kraftigt.
Kameran är kopplad till dator i bilen som visar bilden.

/Hasse
Vad använder du för kamera?
 

ibbe76

Aktiv medlem
har fäst en kompakt och filmat några resor med min heli,filma är ju lite lättare än ta kort då det behövs en avfyrningmekanism av något slag.
 

Bilagor

NordicV

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Verklligen. Det får mig att tänka på alla dessa fantastiska djur och natur program som visas nu för tiden. Tänker bland annat på BBC programmet (som jag har glömt vad det hette). De hade ju en hel del fantastiska bilder som måste varit tagna med någon speciell teknik där man följde levande djur mycket nära utan att synbart störa dem.

mvh
Anders
Jag vet att man i djurprogram använt modellhelikoptrar maskerade till trollsländor.
Tydligen brydde sig djuren inte om dessa.
Man använde även kameror i radiostyda stenar och radiostyrda sköldpaddor.
 

vonD

Aktiv medlem
Varför bullra i ett bostadsområde och smutsa ner miljön när det finns helium zeppelinare? Den kan sväva även ovan folkmassa utan risken att den trillar ner. Jag kör min sedan december 2003 (http://www.aerofoto.se) som första tok i Skandinavien med dessa teknik (kör även mastfoto)

Krävs inget flygtillstånd, jag har självgranskningsrätt från Försvarsmakten. Ok, båda (heli-zepp) har sina för och nackdelar, det är lite smaksak. Folk blir alltid intresserad när jag "dyker upp", barn vill sniffa helium.

Att bilderna blir mer informativa än snygga stämmer till en viss del, men har gjort fina bilder också som jag inte skäms över. Visst har en arkitekt större krav på resultat än en mäklare.

Här finns en lista över godkända UAV-operatörer Sverige att flyga mini heli mm (som ej hobby):

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38274.aspx

mvh//Attila
 
ANNONS