Annons

Tork för papper

Produkter
(logga in för att koppla)

rindler

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag undrar hur man bygger en tork för papperspapper... en sån där man spänner något nät på något sätt :) Läste någonstans att papperna blev mest hållbara då...

Går det att bygga en sådan själv? Ska man använda myggnät eller gasväv?

Hur torkar man bäst? Har en värmetork(?) men tycker inte om resultatet... det blir en konstig yta. Vad gör jag för fel?

Notera då att både press och papper är ca 20 år gamla :) Men om man hängtorkar dom blir de snygga ändå.

Hoppas att det går att göra nåt... annars får jag väl köpa nya RC-papper
 

MattiasL

Aktiv medlem
På vilket sätt blir bilderna konstiga?
När jag torkar papperspapper i torkmaskin (en sådan som ser ut som en mangel) brukar jag lägga bildsidan neråt mot duken för att få en mattare yta som jag tycker om. Har du provat det? Annars kan du ju lufttorka bilderna och köra dem i maskinen efteråt. Använder själv Ilfords multigradepapper och är nöjd och glad med det. Det vore väl tråkigt att gå över till RC?
 

rindler

Aktiv medlem
Bildernas yta blev flammig... men om man har
"fel" sida ner blir de fina. Håller med om att de blir snyggare matta. Läste någonstans att bilderna kunde få en konstig yta om man sköljer de i för kallt vatten... Stämmer det?

Jag tror att det var Annelie Lundberg eller vad hon nu heter :) som skrev om att det var bäst att lufttorka... men hur? Hänga upp med klädnypa?

Några av mina större papper (20*30) "reagerade" som RC-papper och blev helt plana när man häng-torkade dom.

Men frågan var alltså:

Hur bygger man en lufttork med någon sorts nät?
 
ANNONS