Annons

Komplementhus till F100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Jag behöver lite avgörande argument då jag ska köpa ett komplementhus till min F100. Valet står mellan F3 och F4. Jag har en lång lista med argument för respektive mot de två alternativen men vill gärna ha lite ”nya”. Jag är dock säker på att det är mellan dem det står då jag redan har uteslutit övriga alternativ som FM2, FE, FM3a e t c.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
F90X

är du ute efter en kamera att kriga med, eller en kamera som ger mest för pengarna?

F-90X är en bra och robust kamera med många bra funktioner. Är väldigt fin med vertikalgreppet. Är väl så nära F100 man kan komma.

Ska du krig väl F4:an bra. Själv värdesätter jag autofokus och bra automatik i snabba situationer.
 

Joker

Aktiv medlem
Som sagt var står valet mellan F3 och 4.

Sedan är jag inte övertyga om att likheten med F100 är positivt eller negativ. F100 är en fantastisk kamera, för mig är den perfekt, men jag är långt ifrån säker på att tricket är att ha två.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kör alltid med två likadana hus numer. Det känns bra. Annars retar jag mig bara på att jag har fel hus md mig, eller fel film i fel hus.

Men ska det vara F4 eller F3 så säger jag F4. Jag är inte så mycket för kugghjulsromantik om man ska plåta med grejorna. Ska man mest krama och klämma är F3:an fin. 1/250 blixtsynk, snabbare och tystare motor, autofokus, olika mätmetoder är några av argumenten för F4. Kompaktheten utan motor är ett plus för F3:an.
 

gors

Aktiv medlem
Jag tycker som Magnus att husen ska vara så lika som möjligt. Numera ställer jag bländaren med främre inmatningsratten på min F100 och D1x, det tog mig flera månader att lära om. Inte vill jag ha ett andrahus där jag återigen måste gå tillbaka till bländarringen. Nu har jag ju vant mig vid att mina manuella inställningar ligger kvar när jag byter glugg.

Men det är jag det. Vi prioriterar alla olika.
 

nikitin

Aktiv medlem
Båda kamerna är mycket trevliga och robusta, kan knappast gå fel med någon av dem. Om du hittar en i bra skick - håll i den dom börjar att bli svåra att få tag på!

Vid en jämförelse mellan F3 och F4:

F3
+ Smidig (utan MD4), speciellt modelen utan HP-sökare.
+ Fungerar även utan batterier (dock endast 1/60 slutartid), även om batteriet räcker länge.
+ Troligen en av Nikons bästa sökare (har liten erfarenhet av F ooch F2).
+ Mycket bra långtidsexponering, har kört med automatik i exponeringar som har varit över minuten och fått bra resultat.
+ Specialsökarena (dvs lupsökare osv) är "billiga".
- 1/80s blixtsynk.
- "Knäpp" blixtsko (löses genom en AS4 men då utan TTL eller AS17 med TTL - dock dyr)

F4
+ Smidig tillsammans med MB20 om man önskar motor.
+ Tre olika (spot, centrumväg & matrix) mätmetoder som fungerar på alla AI, AIS, AF objektiv
+ 1/250s blixtsynk.
+ AF (även om F100 är mycket snabbare och framförallt säkrare)
+ Mycket mångsidig tillsammans med databakstycket MF23 (bland annat bracketing och frysfokusering).
+ Fler exponeringsmetoder; P, Ph & S, förutom dem som F3 har; A & M.
+ Varning i sökaren när exponeringskomensationen är aktiverad (har gjort bort mig mer än en gång på detta...).
+ Stödjer fler blixtfunktioner (bland annat synk på andra ridån - ej med nyare blixtar som SB28)
- Tillsammans med MB21 och MB23 blir kameran tung.
- Dyra (special)sökare.

Jag har haft både och tyckte bättre om F3an, även om jag saknade spotmätaren och varningen när exponeringskompensationen är aktiverad.

Om du väljer en F4 ta en titt på http://www4.ncsu.edu/unity/users/j/jnwall/html/f4faq.htm#Modifications

-- Nicke
 

Joker

Aktiv medlem
Hm, jag tar in era intryck och det kanske är som Magnus och Göran säger – komplementhuset kanske ska vara så likt som möjligt.
Då blir helt plötsligt även 90x intressant - trots de något aviga reglagen för en f d åttio och numer hundra användare.
Det är något hos F3 jag gillar. Att synktiden för blixt och blixtskon inte är något vidare påverkar inte mig. Däremot är plusen för fyran rätt tunga.
 

chrigen

Medlem
Väljer du F4:an så kommer F100:an att bli din komplementkamera, jag LOVAR. F4 är den bästa kameran som någonsin har tillverkats. Går min sönder och jag inte får tag i någon "ny" F4 så kommer jag att sluta fotografera ;-).

Lycka till!

-Christian
 

Pongu

Aktiv medlem
Jag gillar 801s. Har det mesta man behöver, i alla fall i en komplementkamera. Har saknat spegeluppfällning någon gång, men inte ofta.

/Pontus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
F3 och F4 har hundraprocentssökare och spegeluppfällning som din F100 saknar vilket jag tycker gör att de känns som bra komplement.

Men Göran och Magnus har ju också en poäng i fördelen med två identiska hus.

Jag kan ha fel (i så fall ber jag er alla tre om ursäkt för orättvisa generaliseringar i förväg!), men jag har fått uppfattningen att den lite snabbare stativlösa fotograferingen som Göran och Magnus är väldigt duktiga på också tilltalar dig mycket? Just för den typen av fotografering bör man ju kunna sin kamera utan och innan och då underlättar det ju att slippa tänka om. Då är ju en till F100 den enda utvägen.

F4ans spotmätare med mätardisplay som sen igår ;) visar 18 stegs omfång i displayen är väl kanske inte ett argument som biter på dig även om det fick mig att knuffa ner F5 och F100 från tronen som Nikons bästa hus?

Har du pillat på en F4 nån gång? Den har en hel del knöliga låsknappar och sånt som nog kan irritera en del. Om du vill kan jag ju ta med min nästa gång vi ses.
 

Joker

Aktiv medlem
Hm, från början var jag övertygad om att F3 var tricket, framförallt då jag värderade komplement som något som hade "allt" som F100 saknade och tvärt om. Men efter Era input och mer funderande lutar det kraftigt åt en F4.
Jag kan bekräfta Jims antagande kring mitt fotograferande, eller i alla fall den största delen av det. I o m detta tänker jag så här - hundringen som huvudkamera där jag oftast använder mycket av automatiken - och F4 som komplement där jag både kan använda, en i många avseende, likvärdig automatik OCH fin lira med spegeluppfällning, T-läge, spotmätarens fantastiska mätardisplay e t c.
Låter det snurrigt?

PS Jag klämmer gärna på F4 vid något lämpligt tillfälle. Omm jag inte har hunnit agera. Detta märke genom inlägg a la ”NEJ, F4 ska det va;) Väldans bra kamera;)”... DS
 
ANNONS