Annons

EOS 1000D skall fota innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Hej, skall fota lite innebandy med mitt standarsobjektiv 18-55mm. Jag vet själv att det inte kommer bli kanonbilder med detta, men jag vill gärna få någon bra bild.

I hallen är det ganska dåligt ljus. Sitter och läser igenom diverse trådar, men hittar ingen som berör mig med just min kamera och mitt objektiv.¨

Det jag letar efter är förslag på inställningar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
tips

Hej, skall fota lite innebandy med mitt standarsobjektiv 18-55mm. Jag vet själv att det inte kommer bli kanonbilder med detta, men jag vill gärna få någon bra bild.

I hallen är det ganska dåligt ljus. Sitter och läser igenom diverse trådar, men hittar ingen som berör mig med just min kamera och mitt objektiv.¨

Det jag letar efter är förslag på inställningar.
Förstår att du är nybörjare så här är ett tips att börja med.
Ställ in kameran på AV och isoinställning på 800-1600.
Ställ in brusreducering på medelnivå eller låg (om du vet hur man brusreducerar selektivt i efterhand)
När du ska börja fota så se till att bländaren är inställd på lägsta (5,6 vid 55 mm)
Se även till att du ALLTID fotar med största jpg-storlek och minsta komprimering
Använd följanede AF (AL-Servo) och ställ in så att bara mittpunkten är aktiv

Börja med detta om du är nybörjare och se hur bilderna blev. Återkom här i tråden om du vill ha förklaring till varför vissa bilder blev misslyckade (ladda upp bildexempel i så fall).

PS räkna inte med att alla bilder blir bra med det objektivet som inte lämpar sig så bra för just sportfoto innomhus.
 

Jonnossi

Aktiv medlem
Ingen höjdade då du lär sitta på bländare 5,6 i 70% av fallen, blir nog minst iso 800 och inte särskilt snabba slutare, försök följa motivet så mycket som möjligt bara..
 

revox

Aktiv medlem
Om det blir långa slutartider (vilket det förmodligen blir eftersom objektivet ej är så ljusstarkt), försök att ta många bilder! Ofta kan man då lyckas få någon bild skarp.
 

and30ers

Aktiv medlem
Slå till och köp ett EF 50/1.8 för under tusingen nytt eller ca 700kr beg. Med bländare f/1.8 kan du med samma slutartid t.ex. 1/250s köra ISO 160 stället för ISO 1600. Rätt stor skillnad faktiskt. Eller om vi vänder på det, på ISO 1600 kan du köra 1/400s med f/1.8 där du annars varit tvungen att köra 1/40s och f/5.6. Såklart att en 10x längre slutartid plockar upp mer rörelseoskärpa.

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/canon/canon-ef-50mm-f-1,8-ii/
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=138959
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
har själv fotat en del innebandy, runt 200 matcher, och det är bara att skruva upp ISO till 1600, försök hålla slutaren på 1/500 och minsta möjliga bländarvärde. Dvs största möjliga bländare.

Sänk sedan ISO värdet om bilderna blir överexponerade.

Går du under 1/500 på slutaren är risken stor för rörelseoskärpa i bilderna.

Innebandy är en svår sport att fota pga att det går snabbt och spelas ofta i hallar med dåligt ljus.
 

rezz

Aktiv medlem
Slå till och köp ett EF 50/1.8 för under tusingen nytt eller ca 700kr beg. Med bländare f/1.8 kan du med samma slutartid t.ex. 1/250s köra ISO 160 stället för ISO 1600. Rätt stor skillnad faktiskt. Eller om vi vänder på det, på ISO 1600 kan du köra 1/400s med f/1.8 där du annars varit tvungen att köra 1/40s och f/5.6. Såklart att en 10x längre slutartid plockar upp mer rörelseoskärpa.

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/canon/canon-ef-50mm-f-1,8-ii/
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=138959
Ja, det kanske är dags att köpa nytt... men jag är lite fundersam på vilket objektiv jag skall köpa. Är detta ett bra val, vid inomhusfotografering i allmänhet?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja, det kanske är dags att köpa nytt... men jag är lite fundersam på vilket objektiv jag skall köpa. Är detta ett bra val, vid inomhusfotografering i allmänhet?
Beror på vad du ska fotografera i övrigt.

Personligen hade jag nog satsat på Canons 85/1,8 USM.
Dyrare. ca 4.000:-
Men USM gör påtaglig skillnad för AF.
Har ett 50/1,8 själv.
Brännvidden är i kortaste laget för innebandy.
Och AF väl seg.

Såvida du inte har råd med ett 70-200/2,8.
Vilket är "standardgluggen" för sportfoto.

Men då blir det genast rätt dyrt, tyvärr.
Desssutom, i mörkare inomhushallar räcker inte ISO 1600 alla gånger med bländare 2,8 för att få slutartider på 1/500 eller kortare.
Fördelen med 70-200 är att det är användbart till väldigt mycket.
 
ANNONS