Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Exakt vad jag förstår så är det safe att flyga drönare upp till 120 meter .
500 fot är 150 meter så då har man 30 meters marginal till lågtflygande flygplan.

Brukar det finnas höjdmätare på drönare (som rapporterar höjden till radiostyrningsapparaten)? Vet drönaroperatörer i allmänhet hur man ställer in en höjdmätare efter referenslufttrycket i det område man flyger?
 

snap01

Aktiv medlem
500 fot är 150 meter så då har man 30 meters marginal till lågtflygande flygplan.

Brukar det finnas höjdmätare på drönare (som rapporterar höjden till radiostyrningsapparaten)? Vet drönaroperatörer i allmänhet hur man ställer in en höjdmätare efter referenslufttrycket i det område man flyger?
du ser höjden på skärmen sedan så är den inställd på maxhöjd 120 meter. Du ser alla avstånd inte bara höjden.
Dom höjder man är på max är oftast typ 40-60 meter någon enstaka gång högre. Gäller det bara exteriör foto av villa så är det oftast 10-20 meter om man inte gillar att bara se taket på huset. Jag välkomnar (normala) regler så man kan göra sina jobb för jag stör inte eller äventyrar säkerheten för någon på dom höjderna drönare ligger på o går allt som det ska så kommer 120meter gälla o det på ett avstånd av 0,5km till tex bromma flygplats.
 

snap01

Aktiv medlem
är gps styrt du kan lägga in en flygrutt innan med koordinater osv. Jag själv rekar o går igenom en flygning innan har drönaren inom synhåll för jag har ingen lust att sätta den i ett träd för du betalar alla krascher själv brukar vara så inom rc svängen.
 

eskil23

Aktiv medlem
du ser höjden på skärmen sedan så är den inställd på maxhöjd 120 meter. Du ser alla avstånd inte bara höjden.
Om man har en OSD ja. Det har inte jag på min. Däremot så kan jag sätta maxhöjd och maxavstånd i styrsystemet innan jag startar. Då går det inte att flyga högre än exempelvis 120 meter högre än startpunkten. Alla drönare jag känner till drar dock den något förenklade slutsatsen att marknivå = startnivå. Kan vara värt att tänka på om man startar från en högt belägen plats.

Dom höjder man är på max är oftast typ 40-60 meter någon enstaka gång högre. Gäller det bara exteriör foto av villa så är det oftast 10-20 meter om man inte gillar att bara se taket på huset. Jag välkomnar (normala) regler så man kan göra sina jobb för jag stör inte eller äventyrar säkerheten för någon på dom höjderna drönare ligger på o går allt som det ska så kommer 120meter gälla o det på ett avstånd av 0,5km till tex bromma flygplats.
Jag hade tänkt fota lite större saker som sjöar, öar och bostadsområden, så jag kommer att behöva flyga lite högre än så. Hittills har jag dock klarat att hålla mig under 100 meter (kollat i efterhand med färdskrivaren).
 

PMD

Aktiv medlem
Om man har en OSD ja. Det har inte jag på min. Däremot så kan jag sätta maxhöjd och maxavstånd i styrsystemet innan jag startar. Då går det inte att flyga högre än exempelvis 120 meter högre än startpunkten. Alla drönare jag känner till drar dock den något förenklade slutsatsen att marknivå = startnivå. Kan vara värt att tänka på om man startar från en högt belägen plats.
I vanliga flygsammanhang mäter man höjden med hjälp av lufttrycket. Alla som flyger i omgivningarna till en flygplats använder flygplatsens referenslufttryck som man får via radio från trafikledningen.

En skillnad i lufttryck på 1 hPa (f.d. millibar) innebär en höjdskillnad på cirka 8 meter, så det är rätt viktigt att ställa in höjdmätaren rätt.

Hur mäter din drönare höjd?
 

reboot81

Aktiv medlem
I vanliga flygsammanhang mäter man höjden med hjälp av lufttrycket. Alla som flyger i omgivningarna till en flygplats använder flygplatsens referenslufttryck som man får via radio från trafikledningen.

En skillnad i lufttryck på 1 hPa (f.d. millibar) innebär en höjdskillnad på cirka 8 meter, så det är rätt viktigt att ställa in höjdmätaren rätt.

Hur mäter din drönare höjd?
En Phantom 3 Pro känner skillnad på decimetern när mha barometerhöjdmätare.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är utmärkt att det finns barometerhöjdmätare för drönare. Då gäller det bara för drönaroperatören att ta reda på aktuellt QFE eller QNH för den flygplats som ligger nära.
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver man det för den relativa höjden?
För höjd över marken räcker det med någon form av radarhöjdmätare (GPS har, som Johan redan påpekat, för dålig noggrannhet i höjdled för att vara användbar).

Ibland är luftrummet avgränsat med höjder från marken och ibland är det avgränsat med höjder över medelvattenståndet i havet. För att kunna samsas i samma luftrum som traditionellt (oftast bemannat) flyg så behöver en höjdmätare i en drönare kunna mäta båda. (Egentligen räcker det med att hålla kolla på höjd över havet om man har geografiska höjddata för den terräng man flyger över).
 

PMD

Aktiv medlem
Flyger man bemannat flygplan visuellt så använder man höjdanvgivelserna på flygkartorna. De brukar anges med ganska gles precision med den högsta höjden inom ett område. Flyger man på instrument brukar man sällan flyga så lågt att man använder höjd över marken utan flyger istället på höjd över havet enligt standardinställning av höjdmätaren, dvs 1013.25 hPa, eller enligt aktuellt lufttryck. Vilket man använder beror i princip på hur högt man flyger.
 

klintan74

Aktiv medlem
Lagar som reglerar drönare

Skulle som många andra vilja skaffa drönare för bl a fota gårdar mm.
Blir lätt lite rörigt i mitt huvud när jag läser om lagar och regler :)
Stämmer det att om man ska fota eller filma för försäljning med drönare så måste man ha ett tillstånd från lantmäteriet för varje tillfälle/plats?
Om i så fall hur lång är handläggningstiden?

//Johan
 
ANNONS