Annons

Prestanda PC vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Att säga att mackomponenter är bättre är fel eftersom det är samma komponenter från samma tillverkare. Speciellt i fallet när man kör windows på mac. Jag kör både windows och mac på några maclaptoppar och tycker windows snurrar på lite snabbare generellt.

vilket som är bättre? bryr mig inte så mycket, jag tillbringar inte så mycket tid i operativet, photoshop etc är ju samma (men lite långsammare).

Mac är lite snyggare och skönare men ibland händer det saker som man inte kan kontrollera. Gillar inte photos tex, jag gör säkert fel men jag måste plocka bilderna från en dold mapp varje gång jag vill flytta dem till pc. Varför kan inte bilderna bara ligga någonstans bra på hårddisken? Styrplattan på nya macbook är mycket bra, hybrid mellan dator och mobil.
 

Studiomats

Aktiv medlem
då tycker jag att du ska börja köra pc jag har inte haft några strul mer än att apple skickade ut en gång att dom skulle byta ut batteriet till min mac book o att dom haft en del fel på en del hårdiskar o skulle byta ut den på min utan kostnad om min låg inom den nummer serien.
Kan bli fel på allt men det som jag säger är att datorn fungerar stabilt inga hängningar krångel etc däremot så visst apple har haft fel på diskar,dvd spelare etc men det har många andra också o jag tror att apple har rätt bra kvalitet för jag har inte haft något som gått sönder sedan 2003 på mac.
Förstår inte varför jag skulle börja med PC för?
Om du läst vad jag skrev så var det att Mac strular lika mycket som PC.
Mina 10 år med Mac kan jämföras med mina 20 år med PC, lika mycket strul eller lika lite strul hur man nu vill förhålla sig till det. Mac är som vilken annan dator som helt, lite snyggare på utsidan för den som bryr som om sådant men med samma komponenter på insidan som på PC.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De här PC vs. MAc kan bli hur långa som helst. De är nog de som får flest inlägg.
Fast är det någon som varit med om att de någonsin har lett till att man förstår varandra och hittar någon form av gemensam sanning.
De påminner mest om skyttegravskrig där deltagarna till sist ger upp av ren utmattning.
Så på med hjälmen och bajonetten grabbar. Nu kör vi 50 sidor till.
 

snap01

Aktiv medlem
Förstår inte varför jag skulle börja med PC för?
Om du läst vad jag skrev så var det att Mac strular lika mycket som PC.
Mina 10 år med Mac kan jämföras med mina 20 år med PC, lika mycket strul eller lika lite strul hur man nu vill förhålla sig till det. Mac är som vilken annan dator som helt, lite snyggare på utsidan för den som bryr som om sådant men med samma komponenter på insidan som på PC.
Dom flesta som gått från PC till Mac tycker det funkar mycket bättre med Mac mer stabilt inget krångel. Om du tycker o tror att skillnaden bara är en snyggare utsida så varför betala mer för Mac då? Då är väl PC bättre för dig. Hade inte mina Mac datorer funkat bra då skulle jag byta.
 

iSolen.se

Guest
Dom flesta som gått från PC till Mac tycker det funkar mycket bättre med Mac mer stabilt inget krångel. Om du tycker o tror att skillnaden bara är en snyggare utsida så varför betala mer för Mac då? Då är väl PC bättre för dig. Hade inte mina Mac datorer funkat bra då skulle jag byta.
Dom flesta tycker nog det mest är snyggare och gillar känslan. Tycker inte det går snabbare att jobba med mac, snarare tvärtom om man jobbar med bilder. Funkar bättre, i os kanske men det tappar man i programmen. Och när det strular kan man ju inte lösa problemet, lite som en bil med igenbultad motorhuv. Faktiskt bokstavligt om vi pratar om det fysiska. Körde mac när de var som populärast i första omgången, 87-95 och Jobs inte ville man skulle kunna öppna dem. Kör mac igen nu parallellt med windows.
 

reboot81

Aktiv medlem
Medellivslängden på en windowsdator sjönk i vårt hushåll till under två år. Sen köpte jag en Mac, visserligen flera gånger dyrare än en windowsdator, men det är en dator jag haft i sex år. Redigerar 25MP bilder och klipper 4K film, trots det så har jag svårt att motivera en ny dator.

Om en winpc eller Mac är "bäst" är riktigt svårt att säga, men man slipper springa och köpa ny dator hela tiden med Mac. Och det är väl tur det så som de kostar.
Tror säkert OS X kan vara >25% långsammare än win-dito med likvärdig maskinvara. Men vad gör det att den är 25% långsammare när jag som användare är mer effektiv och dessutom slipper blåskärmar?

Jag har noll erfatenhet av Win10, men alltid kört någon XP/Vista/7/8-maskin parallellt så jag har skaplig under fötterna på vad som funkat bäst för mig. Lägg då till 5 nöjda familjemedlemmar som jag konverterat. Den 6:e ringer lika ofta som hen använder sin Lenovolaptop för att få hjälp. Den 7:e ringer då och då för att få bukt med skräpprogram och kapade konton.

OS X är kanske inte snabbast på pappret, men utslaget är det en mer produktiv och problemfri plattform.
 

iSolen.se

Guest
Medellivslängden på en windowsdator sjönk i vårt hushåll till under två år. Sen köpte jag en Mac, visserligen flera gånger dyrare än en windowsdator, men det är en dator jag haft i sex år. Redigerar 25MP bilder och klipper 4K film, trots det så har jag svårt att motivera en ny dator.

Om en winpc eller Mac är "bäst" är riktigt svårt att säga, men man slipper springa och köpa ny dator hela tiden med Mac. Och det är väl tur det så som de kostar.
Tror säkert OS X kan vara >25% långsammare än win-dito med likvärdig maskinvara. Men vad gör det att den är 25% långsammare när jag som användare är mer effektiv och dessutom slipper blåskärmar?

Jag har noll erfatenhet av Win10, men alltid kört någon XP/Vista/7/8-maskin parallellt så jag har skaplig under fötterna på vad som funkat bäst för mig. Lägg då till 5 nöjda familjemedlemmar som jag konverterat. Den 6:e ringer lika ofta som hen använder sin Lenovolaptop för att få hjälp. Den 7:e ringer då och då för att få bukt med skräpprogram och kapade konton.

OS X är kanske inte snabbast på pappret, men utslaget är det en mer produktiv och problemfri plattform.
Om du håller på med video är det tokigt att jobba med en så gammal dator som 6 år oavsett om det är mac eller pc. Prestandaskillnaden jämfört med nyare dator är väldigt stor.

När allt funkar, var är det som gör dig mer effektiv i Mac OS? Blåskärm, vad är det?

Skräpprogram och kapade konton, vad har det med mac/pc eller för den delen tråden att göra?
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Denna diskussion är omöjlig då folk alltid har ömma tår när det gäller sitt eget val.
Ren fakta är att PC är mer prestanda per krona, men sedan finns det även andra värden.
Typ att det finns ett äpple på datorn :-D
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Att säga att mackomponenter är bättre är fel eftersom det är samma komponenter från samma tillverkare. Speciellt i fallet när man kör windows på mac. Jag kör både windows och mac på några maclaptoppar och tycker windows snurrar på lite snabbare generellt.

vilket som är bättre? bryr mig inte så mycket, jag tillbringar inte så mycket tid i operativet, photoshop etc är ju samma (men lite långsammare).

Mac är lite snyggare och skönare men ibland händer det saker som man inte kan kontrollera. Gillar inte photos tex, jag gör säkert fel men jag måste plocka bilderna från en dold mapp varje gång jag vill flytta dem till pc. Varför kan inte bilderna bara ligga någonstans bra på hårddisken? Styrplattan på nya macbook är mycket bra, hybrid mellan dator och mobil.
Varför importerar du till photos? Visst photos öppnas automatiskt upp då kameran/kortet kopplas in. Stäng då photos och kopiera genom att markera bilderna vart du vill. Jag kör photos för enbart en sak: att spara utvalda bilder för fotoböcker via apple - inte för katalogisering eller något annat.
 

zosma

Aktiv medlem
Sen kan man undra vad det är för användare som verkar hela tiden få blåskärmar. Jag har kört med pc långtid, just nu med windows 10, brukar byta relativt ofta eftersom jag vill ha så ny maskinvara som möjligt, dock min nuvarande är ca 4 år, men uppgraderat grafikkort och minne. Men kan inte minnas hur länge sen det är jag fått någon blåskärm eller krasch överhuvudtaget. Sen kan ju inte direkt jämföra med mac, eftersom jag vill inte röra en mac ens med tång. Och då är det inte bara hur bra eller dåligt mac är, utan det finns andra skäl till det.

Edit: Ska tillägga att jag bygger mina datorer själv, aldrig en märkesdator, antingen bygger jag själv, eller köper från inet eller liknande, där dom bygger efter komponenter jag själv väljer. Men visst bärbar är ju lite svårare att sätta ihop själv.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Nej, men de "säljs på Applestore". Apple tillverkar såvitt jag vet ingen kringutrustning till datorerna (om du inte räknar inmatningsenheter.)
Du skrev "bara apple-produkter" och "ingen tredjeparts kringutrustning".

Jag tror att det Erland vill få dig att förstå är att det blir väldigt svårt att bara använda mactillverkad kringutrustning eftersom det t.ex. inte finns skrivare osv.

Kan helt enkelt fråga dig hur du klarar dig utan skrivare osv
osv. Eller är det så att du faktiskt BARA har appleprylar kopplade till din mac?

Förövrigt gick det med denna tråden som med alla andra som nämner mac och pc i samma tråd.... Bara att ta fram popcornen och luta sig tillbaka :)

/Staffan
 
Jante får icke vara nöjd

M -"Efter att jag bytte flyter allt på"
W -"Dålig pris/prestanda"
M -"Bryr mig inte, nu är det problemfritt"
W -"Du har fel, jag har aldrig haft problem med MIN maskin"
M -"Jaha? På min hade jag problem med xx."
W -"Du förstår/kan inte. xx är aldrig/sällan problem /lätt att fixa"
M -"Precis, jag vill inte fixa"
W -"Det är lika mycket problem med din maskin"
M -"Inte vad jag upplevt. Innan så strulade, förutom xx, även y, yy och xy."
W -"Jävla fanboy. Du kan inget och min maskin är bättre än din! Till halva priset!!"
M -"Vad bra. Är du inte nöjd då?"
W -" *mummel* "

Kanske lite karikerat men i stora drag såsom jag upplever jargongen och dialogen. Även innan jag bytte och blev helnöjd, tydligen på falska grunder. ;-)
 
ANNONS