Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Printer för högkvalitativa A3 utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
A3-Printer och existensiella frågor (!?)

Hej

någon som kan rekommendera en skrivare med hög kvalité o driftsäkerhet för utskrift av hög kvalitativa utskrifter upp till A3. Samtliga utskrifter avsedda för försäljning. Arkivbeständighet är ett krav.

Hälsningar
Johan
 

utström

Aktiv medlem
En epson 1270 eller nyare 2000.. sexfärgsskrivare med pigmenterat bläck... arkivbeständigt.


Själv rekommenderar jag en epson 2000.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jorå, 2000P skriver fint och har bra hållbarhet. Ett jätteproblem dock: Färgerna ter sig VÄLDIGT olika i varierande ljus. Betraktar jag en utskrift vid lampan som jag har vid datorn, ser den helt annorlunda ut vid lampan i hallen. För att inte tala om hur den blir i dagsljus. Överlag får man grönstick i solljus och magentastick i glödlampsljus. Det beror på Epsons pigmentbläck som 2000P och en del av deras storskrivare använder.
Först nu, nåt år eller två efter att skrivarna kom på marknaden, erkänner Epson problemet.
Nu har jag en 1290, skriver faktiskt bättre än 2000P, men hållbarheten är inte lika bra dock. Läs gärna min test:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1279
 

julgus

Aktiv medlem
tänkte återkomma med resultatet av mina efterforskningar. Epson Stylus 5500 är antagligen svaret på mina frågor som var/är

Utskrifter på upptill A3
Arkivbeständighet
Professionell kvalité

5500 erbjuder

snabba utskrifter
200 år + beständighet
Proffs kvalité, annat skrivarhuvud jmf med konsument skrivarna.
God utskrift ekonomi (jmf med 2000) (tydligen separata stora bläck behållare)
Bläcket torkar omedelbart

MEN den kostar flis.. 34000.- exkl moms. Men, om jag går vidare med mina idéer så blir det nog en sån, betalar sig antagligen.

Hälsningar
Johan
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Hur vet man att utskrifterna håller 200 år? Det måste alltså finnas en drygt 200 år gammal prototyp?

Får man pengarna tillbaka om de bleknar efter 150 år?

Är det bara jag som tycker det är löjligt med sådan marknadsföring? Hur tusan ska man följa upp det? När dina släktingar reklamerar bilden om 150 år, finns Epson ens kvar? Har jorden gått under?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Hur vet man att utskrifterna håller 200 år?
Jag har läst nånstans hur de fixade det, tror jag har en länk, ska gräva fram den.
Själv vet jag folk som har haft både fotografiska kopior och utskrifter från en 2000P i ett skyltfönster. Bläckstrålebilderna klarade sig bra, de andra började skifta i färg efter ett tag.
Det måste alltså finnas en drygt 200 år gammal prototyp?
Ja, du har väl hört talas om Area 52?
Får man pengarna tillbaka om de bleknar efter 150 år?
Nej, eftersom de bara lovar 100 års hållbarhet. Kolla http://www.epson.se/products/printers/inkjet/stypho2000p/
Är det bara jag som tycker det är löjligt med sådan marknadsföring?
Jag tycker ingenting eftersom jag inte vet tillräckligt om det.
Hur tusan ska man följa upp det?
Svenska vetenskapsrådet har ju gett klartecken till stamcellsforskning, så inom ett år eller fem kommer det säkert en "Leva-i-oändlighet-eller-i-allafall-300-år-medicin.
När dina släktingar reklamerar bilden om 150 år, finns Epson ens kvar?
Epson kommer att bli ledande inom stamcellsforskningen i Nådens År 2015, så de kommer att leva vidare.
Har jorden gått under?
Nä, inte förrän 2098. Då har vi flyttat till Merkurius.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Calle - Där bet du dig i svansen. Om jorden går under 2098 så betyder det att den definitivt inte existerar längre om 200 år...

Dessutom är det väl bäst för Epson om de håller stamcellsforskningen för sig själv så inte kunderna blir gamla nog att gnälla.

;)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Calle - Där bet du dig i svansen. Om jorden går under 2098 så betyder det att den definitivt inte existerar längre om 200 år...
Jag har inte påstått att jorden kommer att finnas om 200år. Här bits inga svansar.
Dessutom är det väl bäst för Epson om de håller stamcellsforskningen för sig själv så inte kunderna blir gamla nog att gnälla.
Nämnde jag att de ska samarbeta med Bill Gates?
 

julgus

Aktiv medlem
Nikonmannen skrev:
Hur vet man att utskrifterna håller 200 år? Det måste alltså finnas en
drygt 200 år gammal prototyp?

Får man pengarna tillbaka om de bleknar efter 150 år?

Är det bara jag som tycker det är löjligt med sådan marknadsföring? Hur
tusan ska man följa upp det? När dina släktingar reklamerar bilden om 150
år, finns Epson ens kvar? Har jorden gått under?
Jag ser det endast som ett uttryck för att utskrifterna är bättre i
detta avseende än konsument dito. Tycker inte alls att det är löjligt, hur
ska de annars uttrycka sig? Vetenskap att bestämma hållbarhet avseende olika
material finns, varför inte tillåta sig använda likande vetenskap på
utskrifter?

För övrigt får vi tacka Epson som vars produktfakta medfört en hel del
humoristiska inlägg här!

/Johan

PS: De anger 200 år + för Stylus 5500 men jag hittar inte länken just nu.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hur vet man att utskrifterna håller 200 år?
Såna siffror kan vara intressanta om de görs relativa, om det finns en standardiserad testmetod. Då kan man i alla fall avgöra om skrivare x ger bättre hållbarhet än y. Nu tror jag utan att veta att det inte finns några såana standarder, så i brist på testmetoder ger de ju bara en fingervisning inom respektive märke, och då känns de faktiskt halvt meningslösa.

Men det vore intressant att se forcerade åldringstester utförda av tredje part på diverse utskrifter jämförda t ex med Ilfochrome.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns en snubbe i USA som bedriver oberoende(?) forskning i ämnet. Webbadressen är:
http://www.wilhelm-research.com/
Tyvärr verkar sajten vara under omkonstruktion just nu, så där finns inget att hämta för tillfället. Vi får hoppas att han lägger ut mer matnyttig info snart.

Mvh/Acke:)
 
ANNONS