Annons

Köpa scanner till DIA?

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!
Det beror på vad du har för budget och förväntningar. Personligen skulle jag hellre välja en Plustek eller Reflecta-skanner. De är visserligen dyrare men också bättre. Även diabildernas kvalitet sätter en gräns för hur bra resultatet blir. Det går även att fota av bilderna med en digitalkamera, ljusbord och stativ. Vet dock inte hur bra den metoden funkar med dior.

Finns andra på forumet som kan ännu mer om detta än jag.
 

Customizer

Aktiv medlem
Jag var i samma sits som du för ett tag sedan och köpte den första skannern du länkade till.
Jag tycker att jag blev nöjd med resultatet.
Mycket beror dock på kvaliteten på de bilder du tänker skanna.
Är bilderna bra från början så blev också de skannade bilderna bra, däremot var det svårare att fixa till de bilder som hade lite "konstiga" färger. Troligtvis berodde detta på åldern på diorna.
En stor fördel med denna skanner är att den är snabbarbetad.

Ett par exempel
 

Bilagor

Chras

Aktiv medlem
Tack Pär. Det ser bra ut! Taget. Nu sticker jag till KoC och köper en med matare!
Tror inte Du ångrar Dig.
Har själv skannat cirka 8000 S/V , 3000 färgneg samt 1000-talet dia.
Glöm inte glaslösa ramar att skanna dia i. Slipper torka av alla dior med glas.
Lycka till!
Chras
 

apersson850

Aktiv medlem
Man blir kvickt knäpp på sådana scanners där man måste göra manuella ingripande vid varje, eller efter några få, scannade dian.
Jag köpte en Reflecta, som kan mata in ett normalt diamagasin. I teorin kan man låta den tugga i sig 100 diabilder automatiskt, om de sitter i CS-ramar, men 50 i vanliga magasin. I praktiken körde jag en filmrulle i taget, eftersom jag ville ha filnamn som hängde ihop med rull- och bildnummer. Då sätter man i ett magasin på morgonen, ett till när man kommer hem från jobbet och ett eller två hinns med innan läggdags. Under helgerna hinns några till. På en månad har man scannat hundra rullar på det sättet.

Det tog ett antal månader, men nu har jag scannat alla bilderna i mitt diaarkiv. Med en sån där enkelmatare hade det aldrig hänt.
 

AdamLu

Aktiv medlem
Har provat lite snabbt. Det magasinet som jag länkade till i mitt förförra inlägg, är ett måste om man ska skanna flera DIA. Jag stoppade i ett 32 Gb kort. Så bekvämt att skanna utan att ha den inkopplad till datorn. Och enkelt och fort går det. På 2-3 sekunder per DIA.
Skärmen är inte den bästa. Men den duger. Det går att bläddra bland inskannade DIA och radera dessa som man inte vill ha.
Lite senare eller imorgon, ska jag kolla kvalitén.

Då får vi se vad den klarar av (enligt en amatör =mig).
 

AdamLu

Aktiv medlem
Idag kollade jag (utan att ha läst några instruktioner om några som helst inställningr) att läsa in 50 styck. Magasinet har en inställning där man kan välja tjockleken på ramen. Det är bra. Bilderna sparas i formatet *.jpg med 2944x4416.
Efter att ha tankat över från SD kortet till datorn, tycker jag färger är ok. Skärpan mindre bra. Men för att kunna bedöma skärpan, skulle jag behöva jämföra med samma foto på duken. Jag gör det kanske lite senare. Jag vill tillägga att alla DIA är från åren 1980-1984.
 

AdamLu

Aktiv medlem
Jag klippte av misstag den vänstra nere...

Iaf. Det vänstra DIA skannades med den matta sidan neråt. Det högra med den matta uppåt. I mitten förstorade jag ansiktet på tjejen. Under , hennes face fotat från duken med min mobil (13Mp) ca 30 cm från duken där avståndet mellan duken och projektorn var 4m.


Detta betyder att jag är verkligen nöjd! Bättre kan det inte bli. Kanske färger hade man kunnat göra något åt. Men för mig är denna skanner helt perfekt!

Lite plastig och med dålig skärm. Men resultaten är (FÖR MIG) 4,5 av 5 möjliga.
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Om jag förstår detta rätt så är det fortfarande en pryl som du måste sitta och manuellt påverka för varje dia, eller? Du kan ladda in t.ex. 50 bilder och sen sitta och mata igenom dem manuellt, var och en, med en väntetid på några sekunder per bild. Är det så?
 

AdamLu

Aktiv medlem
Om jag förstår detta rätt så är det fortfarande en pryl som du måste sitta och manuellt påverka för varje dia, eller? Du kan ladda in t.ex. 50 bilder och sen sitta och mata igenom dem manuellt, var och en, med en väntetid på några sekunder per bild. Är det så?
Rätt uppfattat. Måste sitta vid hela tiden. Men det antalet jag har, är det inga problem.
 
ANNONS