Annons

Objektiv Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cornelialarsson

Ny medlem
Hej !
Jag är en tjej som rätt nyligen köpt sin första kamera som blev en Canon 1000D med standarobjektiv.
Har fotat lite innan men alltid lånat kameror av andra !
Det jag undrar över är om ni har några förslag på ett bättre objektiv passande till kameran
De jag letar i ett objektiv är
• ljuskänslighet
• zoom
• hög slutartid
De jag fotograferad mest är djur, dvs hundar och hästar i rörlig aktivitet !
 

Katzura

Medlem
När det kommer till att skaffa nytt objektiv så bör man först och främst ställa sig frågan: Vad är det jag vill ha från ett nytt objektiv som jag inte får av vad jag har idag.

Och utifrån det och även budget välja vad man ska köpa.

Så är det så att du gillar kitobjektivet men bara vill ha ett bättre så finns det många sådana, eller vill du komma närmre så kanske något som ett 70-200 skulle sitta fint.

Sen till tanken hög slutartid beror ju på hur pass ljuskänsligt objektivet är så det är ju samma 2 gånger, och eftersom det är ett "krav" så sikta på ett zoomobjektiv med fast 2.8 som största bländartal så har du mycket att röra dig med.


Men skulle det vara så att du vill ha ett så snabbt objektiv som möjligt så finns ju alternativet av fasta objektiv som ofta går upp till 1.8 utan att kosta många kronor. Dessa ger även (för det mesta) väldigt skarpa bilder.


Hoppas att mina röriga tankar hjälper lite grann i alla fall.
 

Cornelialarsson

Ny medlem
Åh ! Haha ja där ser man, som sagt väldigt ny på detta ! :) ja, de hjälpte faktiskt ! Har suttit och kollat runt på objektiv.. Men de finns ju en stor djungel där ute ! Tack så hemskt mkt för svar !:D
 

apersson850

Aktiv medlem
Ljuskänslighet för ett objetkiv är alltså stor största bländaröppning. Något som också ger kort skärpedjup, vilket i sin tur ställer krav på noggrann fokusering, vilket i sin tur kan vara svårt för alla på rörliga motiv, och särskilt för en ganska enkel kamera som 1000D.

Zoom är i det här fallet variabel brännvidd. Det finns i olika områden, både vidvinkel och tele. Om du med zoom menar just det, är det lätt att hitta. Om du med zoom menar lång räckvidd är det lång brännvidd du ska leta efter. En zoom på 10-18 mm är väldigt vidvinklig. En på 100-400 mm är mycket mer som en kikare. Men båda har zoom.

Hög slutartid (antar du menar kort slutartid) får man med mycket ljus, hög känslighet (ISO) och stor bländare.
 

lonian

Aktiv medlem
Med hög slutartid, låter som om du vill ha lång slutartid. Men gissar jag rätt så vill du ha en kort slutartid. På billiga objektiv som har lång zoom räckvidd så brukar bländaren förändras och då kan det vara svårt att få en kort slutartid om man inte boostar upp med högre ISO. På en kamera som Canon 1000D brukar bildresultatet på högre iso inte bli så väldigt fint.

Vill du ändå ha ljuskänslighet/snabbhet och bra räckvidd (Zoom) så är som tidigare sagt ett 70-200mm med bländare 2.8 ett bra alternativ. Däremot får du fundera på vad du är villig att lägga ner beroende på märke (5000kr tamron utan vr) 10 000kr sigma/tamron med vr, 12000 Canon eller den bättre Canon för 19 000kr.

Kameran kan du alltid byta ut i framtiden så det smarta vore att satsa på bra glas om du har råd.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej !
Jag är en tjej som rätt nyligen köpt sin första kamera som blev en Canon 1000D med standarobjektiv.
Har fotat lite innan men alltid lånat kameror av andra !
Det jag undrar över är om ni har några förslag på ett bättre objektiv passande till kameran
De jag letar i ett objektiv är
• ljuskänslighet
• zoom
• hög slutartid
De jag fotograferad mest är djur, dvs hundar och hästar i rörlig aktivitet !
Jag kollade på dina bilder och tar fasta på din sista mening och det objektiv som skulle passa dig allra bäst är sannolikt en zoom 70-200 med bländare 2.8, ett klassiskt "sport-objektiv".

Problemet med dessa är priset, det kommer kosta betydligt mer än din kamera. Med tanke på din ålder gissar jag att plånboken inte är den tjockaste och därför måste du sannolikt kompromissa.

Antingen får du ge avkall på ljusstyrkan men behålla zoomen och välja ett objektiv som t ex Canons 55-250 IS. Billigt, bra, men du kommer få svårt att få de där riktigt korta tidera. Eller 7-200 4.0 L. Lite dyrare.

Eller så ger du avkall på zoomen och väljer t ex Canons fasta 85/1.8. Då kan du få de riktigt korta tiderna utan att bli ruinerad men å andra sidan måste du använda fötterna för att komma på rätt avstånd.

Knepigt val - lycka till!
 

Cornelialarsson

Ny medlem
Är så himla tacksam för alla svar ! Valde en liten billigare kamera för att kunna köpa ett lite dyrare objektiv men alla verkar väldigt överens om vilket som vore vara de bästa ! Så blir kanske bara till att spara ! Snart jul också !(a)
// en väldigt tacksam nybörjare
 
ANNONS