Annons

Kan inte ställa in slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
jag håller på att bli helt galen. har försökt i veckor nu med att ställa in slutartid på min nikon d80. har gjort det tidigare och har använt det massor men helt plötsligt går det inte.
jag ställer kameran på m eller s och snurrar och snurrar och snurrar på hjulen fram och back men det händer inte ett skit. det är inget som ändras någonstans och när jag tar bild är det ingen skillnad mot innan jag snurrade. börjar bli sjukt irriterad.
har prövat alla lägen som finns och snurrat på alla hjul, har hållt in knappar och snurrat, har till och med återställt hela kameran och försökt men ingenting ändras!!

vad gör jag för fel? varför vill det inte? har missat massa vackra natthimlar och vattenfall för att jag antingen är helt dum i huvudet eller att min kamera bara hatar livet.

tack på förhand.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så enkelt...

Det är inte så enkelt att du kommit åt någon knapp som låst hjulets funktion. På mina Canon sitter det en sådan i direkt anslutning till bakre hjulet. Eller har du någon auto-isofunktion påslagen som kompenserar och ger samma exponering oberoende av vilken slutartid/bländare du ställer in?!
 
ärvde kameran av min nu avlidna bonus morfar och vet inte vart han gjorde av boken men lyckades efter mycket om och med och mycket svordomar få det att fungera igen. vet dock inte hur men slutartiden gick att ändra på, tack ändå folk
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag tror att problemet beror på att timern för mätaren är satt på väldigt kort tid.
Om du trycker ned avtryckaren halvvägs och direkt efter vrider på kommandoratten för slutaren så funkar det säkert. Ställ upp timern för hur länge mätaren skall vara aktiv till minst 10-20 sek.
 
ANNONS