Annons

Kompletterande kamera till 1D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Nu har ju 5d mark3 varit ute ett tag.Skulle vilja ha ett FFalternativ till min1d4 och det jag är mest intresserad av är ISO egenskaper...Fotar mest djur och natur.Bps har jag i Mark4 så det räcker och blir över!!5Dmark2 är ju inte direk nån höjadre på något annat en studiofoto är enligt min erfarenhet...Mitt största krav är foto i dåligt ljus!!!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har du funderat på 6D? Bättre sensor än 5D Mark 3 och en något säkrare AF mittpunkt i sämre ljus. De kringliggande AF punkterna är dock avsevärt bättre på "femman"
 

månis

Aktiv medlem
Har du funderat på 6D? Bättre sensor än 5D Mark 3 och en något säkrare AF mittpunkt i sämre ljus. De kringliggande AF punkterna är dock avsevärt bättre på "femman"
Har läst mycket om 6D...Det verkar vara en mycket potent FFkamera men jag vet inte om den uppfyller mina krav..,.5D mark3 är ju trots allt C:a100000 dyrare....Med all respekt för ditt inlägg!!Kör oftast med centrumfokus...Månis
 

hbengtsson

Aktiv medlem
jag vet inte om den uppfyller mina krav..,.5D mark3 är ju trots allt C:a100000 dyrare....
Det var en lite annorlunda motivering. Är det för att den är dyrare som du tänker dig att den innehåller mer funktioner och rimligen borde uppfylla dina behov bättre?

Vilka krav har du? Om du mest kör med mittenpunkten och tänker landskap så ser jag inte hur 6D inte skulle funka. Sensorn är bättre som sagt...
 

månis

Aktiv medlem
Det var en lite annorlunda motivering. Är det för att den är dyrare som du tänker dig att den innehåller mer funktioner och rimligen borde uppfylla dina behov bättre?

Vilka krav har du? Om du mest kör med mittenpunkten och tänker landskap så ser jag inte hur 6D inte skulle funka. Sensorn är bättre som sagt...
Fotar mycket i dåliga ISOvförhållanden... det beror absoulut inte på prislappen det handlar om foto i dåligt ljus!!
 

tocar

Aktiv medlem
Alla blir väl tröttas på mig, men jag upprepar(har även en 1D Mark IV. Nya 5DsR/S, betydligt bättre på höga iso, autofocus ordentligt förbättrad mot tidigare modeller, att du inte har samma fart som 1D X, är i praktiken inte något problem. Då autofocus och snabbheten att följa rörliga motiv är så bra. Är Naturfotograf samt fotar hundar katter, allt rör sig snabbt, nästan varenda bild är skarp när man kommer hem och kollar. Den är en fröjd att jobba med och spegelljudet är som en smekning.

Att jag är helnöjd råder det inget tvivel om, har kört Nikon och Canon i +40år, denna kamera är den överlägset bästa jag haft.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Alla blir väl tröttas på mig, men jag upprepar(har även en 1D Mark IV. Nya 5DsR/S, betydligt bättre på höga iso, autofocus ordentligt förbättrad mot tidigare modeller, att du inte har samma fart som 1D X, är i praktiken inte något problem. Då autofocus och snabbheten att följa rörliga motiv är så bra. Är Naturfotograf samt fotar hundar katter, allt rör sig snabbt, nästan varenda bild är skarp när man kommer hem och kollar. Den är en fröjd att jobba med och spegelljudet är som en smekning.

Att jag är helnöjd råder det inget tvivel om, har kört Nikon och Canon i +40år, denna kamera är den överlägset bästa jag haft.
och vilken kamera syftar du på?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Ni som har erfarenhet av just denna Kamera är ljusegeskaperna!!
Mina erfarenheter 5DIII vs 6D så är 6D lika bra eller bättre än 6D i mörka miljöer.
Tycker att 6D är klart bättre med AF (mittpunkt) när det är riktigt mörkt.
I princip det som 5D trumfar 6D på har du i 1DIV (följande AF, robusthet mm).

Dessutom är 6D mindre och lättare, vilket gör att den kompletterar din 1DIV än bättre.
 

månis

Aktiv medlem
Mina erfarenheter 5DIII vs 6D så är 6D lika bra eller bättre än 6D i mörka miljöer.
Tycker att 6D är klart bättre med AF (mittpunkt) när det är riktigt mörkt.
I princip det som 5D trumfar 6D på har du i 1DIV (följande AF, robusthet mm).

Dessutom är 6D mindre och lättare, vilket gör att den kompletterar din 1DIV än bättre.
Det var ju kul att höra!!Det handlar ju om ganska många pengar...Kanske man får tänka om
Med vänlig hälsning P Månsson
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har både 5Dmk3 och 6D och jag har då aldrig upplevt att någon påtaglig skillnad i bildkvalité. Jag tycker båda levererar mycket bra resultat.

För landskap och liknande "planerat" foto tycker jag 6D funkar perfekt, så om det är ett komplement TS är ute efter så måste det väl vara optimalt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Senast ändrad:
ANNONS