Annons

Att det skall ta så lång tid att fatta...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har ju strävat efter att ta bilder som ser ut som det jag ser , dvs bef ljus mm mm.
Nu har jag hittat det i min D7100! AF-S Auto matris-mätning is da shit!! Inte i alla lägen givetvis , men om jag vill ha en bild av exakt det jag ser så verkar det funka. Märkligt att man inte hittat det föränns nu.
 

Bilagor

Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Va? Vad har autofocus-systemet med ljusmätning att göra? Det är nog bara en slump att du fick till det på en bild.. Nikons ljusmätning är helt horribelt dålig enligt mig, blir olika varje gång även i likartade ljussituationer.
 

afe

Aktiv medlem
Va? Vad har autofocus-systemet med ljusmätning att göra? Det är nog bara en slump att du fick till det på en bild.. Nikons ljusmätning är helt horribelt dålig enligt mig, blir olika varje gång även i likartade ljussituationer.
Matrismätningen har bara med ljusmätning att göra (och jag tycker också det fungerar bra för det mesta).
 

AWid

Aktiv medlem
Va? ..........Nikons ljusmätning är helt horribelt dålig enligt mig, blir olika varje gång även i likartade ljussituationer.
Förklara gärna mer detaljerat vad som är problem med Nikons ljusmätning. Trots 10 år med olika Nikonmodeller har jag tydligen inte förstått att ljusmätningen är "horribelt dålig" som du uttrycker saken. Du tror möjligen inte det kan vara användarrelaterat?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Va? Vad har autofocus-systemet med ljusmätning att göra? Det är nog bara en slump att du fick till det på en bild.. Nikons ljusmätning är helt horribelt dålig enligt mig, blir olika varje gång även i likartade ljussituationer.
Det är klart att AF inte har med ljusmätningen att göra.
Men just den inställning jag har på bilden gör att bilderna ser
exakt ut som jag ser det med ögat , vilket jag aldrig lyckats med förut.
Jag tog ett antal bilder i olika rum och alla blev som jag ville ha dom.
Kanske har med slutartiden att göra också och 6 mm centrumvägt område.
 

Brodden

Aktiv medlem
6 mm centrumvägt område talar bara om hur stort område fokuseringen /avståndsmätningen använder. Mvh Gunnar J
 

apersson850

Aktiv medlem
Åtminstone när det gäller Canonkameror har AF i vissa lägen med ljusmätningen att göra. Exakt hur Nikon gör vet jag inte, men ofta skiljer det bara i detaljer, inte i principer.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kul, men ärligt talat fullständigt obegripligt vad du vill ha sagt ,,.
Var den repliken riktad till mig?

I så fall var det så att jag har haft väldigt svårt för att få bilder att se ut som det gör för mitt öga , men nu äntligen fattat hur jag skall göra. Jag skulle kanske inte berättat det här vad det verkar.
 
ANNONS