Annons

Uppgradering från EOS 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Livio

Medlem
Hej!

Har bestämt mig för att uppgradera min Canon EOS 400d och har börjat kika runt på marknaden lite. Jag hade bättre koll förr på vad som var det bästa på marknaden och vad som gällde, nu har jag inte hängt med alls på senaste och skulle därför vilja ha lite tips på vad som kan vara rätt uppgradering för mig.

Fotar helt och hållet som hobby och det blir mestadels natur/arkitektur. Blir lite porträtt bilder ibland.
Ska fota på min systers bröllop nästa sommar och det fick bli "ursäkten" till att verkligen bestämma mig för att köpa nytt,
Kör allt som oftast med ett Canon EF 24-70mm f/2.8L USM som objektiv. Med leker lite mer billigare vidvinkel och macro ibland också.

Budgeten ligger på ~10 000kr.

Vad skulle ni rekommendera?
Har själv kollat lite på EOS 700d eller 7d. Har drömt lite om 6d men det drar iväg pengamässigt. Då köper jag nästan hellre ett billigare hus och investerar i ett f/1.4 objektiv.

Vad har ni för åsikter?

Tack på förhand!

Livio
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag tänkte skriva och föreslå en begagnad 5D MkII, men så ville jag först kolla vad de gick för och kollade in annonssidan här. Där ligger en 5DII med ett 50/1.4 för just 10 000. Jag har inget med den kameran att göra, men det låter helt rätt för det du beskriver.

Enda bristen med den kameran som jag upplevt och som gjorde att jag nyss kompletterade med en 7DII var att jag behöde snabbare AF för en del actionuppdrag, men annars kör jag min 5D till det mesta. Den är riktigt trevlig med både din nuvarande zoom och den 50'a som den säljs med.
 

Livio

Medlem
Jag tänkte skriva och föreslå en begagnad 5D MkII, men så ville jag först kolla vad de gick för och kollade in annonssidan här. Där ligger en 5DII med ett 50/1.4 för just 10 000. Jag har inget med den kameran att göra, men det låter helt rätt för det du beskriver.

Enda bristen med den kameran som jag upplevt och som gjorde att jag nyss kompletterade med en 7DII var att jag behöde snabbare AF för en del actionuppdrag, men annars kör jag min 5D till det mesta. Den är riktigt trevlig med både din nuvarande zoom och den 50'a som den säljs med.
Tack för tipset! Är lite smånojjig över att köpa begagnat. Är det något speciellt man bör tänka på om man ska handla begagnat?
Den står sig starkare gentemot en nyare 70D t.ex? Kameror är väl förvisso inte som datorer, mobiler och annan elektronik, de blir väl inte gamla lika fort utan håller några år extra om de är av bra kvalitet från början...

Edit: jag har som sagt även några budget objektiv (vidvinkel, macro) som inte är fullformat och dessa går jag väl misste om ifall jag hår upp till en 5dII? Kanske kan vara värt det hur som helst, och sälja de gamla objektiven...
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Min uppfattning är att FF håller längre som kamera. Jag gick från 350D till 70D och 5DIII, 70D användes en månad innan det blev en 5DIII. Jag tycker FF ger större flexibilitet, kunna fota med höga ISO-tal, lägre brus, mer detaljer och faktiskt i mitt fall ett mycket bättre handhavande, ett himla pillande med 70D's inställningar som bara tar en sekund att få till på 5DIII.

Det som intialt är billigare, kan i längden bli dyrare eftersom det finns motiv att hela tiden uppgradera. Vill man fota landskap och arkitektur och även porträtt tycker jag också talar för fullformat. Å andra sidan, fotar man under gynnsamma förhållanden så funkar även en 400D hur bra som helst. Till sist en 24-70 är som klippt o skuren för FF, och även kolla in en begagnad 6D :)

/Ulf
 

AFJ

Aktiv medlem
Min uppfattning är att FF håller längre som kamera. Jag gick från 350D till 70D och 5DIII, 70D användes en månad innan det blev en 5DIII. Jag tycker FF ger större flexibilitet, kunna fota med höga ISO-tal, lägre brus, mer detaljer och faktiskt i mitt fall ett mycket bättre handhavande, ett himla pillande med 70D's inställningar som bara tar en sekund att få till på 5DIII.
Håller med om det du säger om bildkvalitén men jag blev lite nyfiken på "pillandet" på 70D. Vad är det som är så pilligt? Jag har i och för sig inte inte haft någon 70D men väl 40D och 7D och jag tycker dessa är tämligen lika i handhavandet med 5Dmk3. Ingen upplever jag som "pillig".
 

apersson850

Aktiv medlem
Min första "riktiga" digitalkamera var just en 400D. Var det kommer att sluta vet jag inte, men nu har den ersatts av en 1DX. Lite annat där emellan, men det blir det ju inte billigare av.

Tyvärr stämmer 1DX inte in med dina prisönskemål. Trisslott?

I resonemanget omedelbart ovanför ska man ta med i beräkningen att kameror som 40D och 7D låg omedelbart under toppmodellerna 1D Mark III resp. 1D Mark IV, var och en på sin tid. Det gör inte 70D, så visst kan det vara skillnad där.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller med om det du säger om bildkvalitén men jag blev lite nyfiken på "pillandet" på 70D. Vad är det som är så pilligt? Jag har i och för sig inte inte haft någon 70D men väl 40D och 7D och jag tycker dessa är tämligen lika i handhavandet med 5Dmk3. Ingen upplever jag som "pillig".
Hejsan

70D har ett underdimensionerat justeringsratt på baksidan med en integrerad joystick, som jag tycker fungerar väldigt inexakt. Ett par kalla fingrar och det blir väldigt bökigt. 5DIII har en separat joystick och ett stort justeringshjul, vilket gör att det blir klasskillnader mellan modellerna.

Visst går det att använda 70D, men jag blev ofta frustrerad och att göra samma justering på 5DIII, tar en bråkdel av tiden. Tex dagens 7DII och 7D ser identisk ut med 5DIII, med joystick och rejäl justeringsratt.

/Ulf
 

AFJ

Aktiv medlem
Hejsan

70D har ett underdimensionerat justeringsratt på baksidan med en integrerad joystick, som jag tycker fungerar väldigt inexakt. Ett par kalla fingrar och det blir väldigt bökigt. 5DIII har en separat joystick och ett stort justeringshjul, vilket gör att det blir klasskillnader mellan modellerna.

Visst går det att använda 70D, men jag blev ofta frustrerad och att göra samma justering på 5DIII, tar en bråkdel av tiden. Tex dagens 7DII och 7D ser identisk ut med 5DIII, med joystick och rejäl justeringsratt.

/Ulf
OK, det låter som om 70D påminner lite om 6D då, och den är ju ingen ergonomisk fullträff direkt.
 

Livio

Medlem
Jag tänkte skriva och föreslå en begagnad 5D MkII, men så ville jag först kolla vad de gick för och kollade in annonssidan här. Där ligger en 5DII med ett 50/1.4 för just 10 000. Jag har inget med den kameran att göra, men det låter helt rätt för det du beskriver.

Enda bristen med den kameran som jag upplevt och som gjorde att jag nyss kompletterade med en 7DII var att jag behöde snabbare AF för en del actionuppdrag, men annars kör jag min 5D till det mesta. Den är riktigt trevlig med både din nuvarande zoom och den 50'a som den säljs med.
Jag slog till på den faktiskt. Hade bara gjort 14k exponeringar och verkade vara i riktigt bra skick. Har inte hunnit sätta mig in i kameran helt och hållet än, men hittills är jag riktigt nöjd. Sjuk skillnad när man plåtar i dåligt ljus.

Tack alla för tips och råd!
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag slog till på den faktiskt. Hade bara gjort 14k exponeringar och verkade vara i riktigt bra skick. Har inte hunnit sätta mig in i kameran helt och hållet än, men hittills är jag riktigt nöjd. Sjuk skillnad när man plåtar i dåligt ljus.

Tack alla för tips och råd!
Kul! Du får väl höra av dig och svära på mig om du är missnöjd eller om du har någon konkret fråga om kameran. Jag har gått från använt både 400D och 5DII rätt mycket.
 
ANNONS