Annons

Canon Speedlite 270ex passar inte i blixtskon

Produkter
(logga in för att koppla)

Veda59

Aktiv medlem
Impulsköpte en Canon blixt Speedlite 270ex vid ett besök på Elgiganten. Det var ett bra pris och jag har använt blixten externt till min Canon 700D. Men när jag, för ett tag sen, skulle sätta fast blixten på kameran, så gick inte det.

Är det någon som vet om blixten också säljs för andra märken än Canons?
 

Veda59

Aktiv medlem
Låsningen är inte stängd. Min andra blixt går att sätta på kameran, blixtskon är trång, men det går. Lite tokigt blev det eftersom jag köpte blixten för att ha en liten lätt blixt att ta med, tycker den andra är för stor och tung, om jag inte vet att den behövs.

Kanske är det nåt fel på blixten, den var återlämnad i butiken. Eller så har blixtskon fått sig en smäll. Jag har ramlat med kameran, men det syns inte några märken på den. Däremot är det lite skrapmärken på motljusskyddet till objektivet.

Men då vet jag i alla fall att jag inte köpt en blixt till någon annan kamera. Tack för hjälpen.
 

apersson850

Aktiv medlem
En okulärbesiktning av blixtskon torde väl rätt omgående avslöja om den fått en smäll så till den grad att den är krokig eller ej?
 

Veda59

Aktiv medlem
Anders Persson, det syns inga märken på den, som jag skrev tidigare och den andra blixten en 430ex går att sätta fast och använda.

Men visst är det väl olika varianter på olika märken? Det verkar så i alla fall, när man läser i produktbeskrivningarna på andra blixtar. T ex passar inte Sony etc.

Tyvärr har jag lånat bort min gamla kamera och kan inte prova på den just nu. Men nog borde det vara så att även om garantitiden gått ut så har man möjlighet att reklamera sådant som varit fel från början? T ex om materialet är för tjockt för att skjuta in i blixtskon.
 

apersson850

Aktiv medlem
En vanlig blixtsko är synnerligen standardiserad, först de facto och sen officiellt, vill jag minnas. Men det finns några kameratillverkare som anser att de kan bättre, så de har hittat på en helt egen variant. Sony är en sådan tillverkare.

Om inget är skadat här är det nog så att det är något fel i tillverkningen. Ursprungliga fel kan man reklamera upp till tre år.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Men det finns några kameratillverkare som anser att de kan bättre, så de har hittat på en helt egen variant....
Papps Nikon F2 från 1972 var också udda. Medan min gamla Zeiss Ikon från femtiotalet och Minolta SRT 101 från sextiotalet båd har blixtsko som funkar än idag att sätta fast blixten i. Dock helt utan elkontakter.

Petter...
 

PMD

Aktiv medlem
Alla Canons EX-blixtar passar alla Canons digitala systemkameror. Om det krånglar finns det tre möjligheter.

  1. Blixtens fäste är trasigt. Åtgärd: reklamera hos försäljaren.
  2. Kamerans blixtsko är trasig. Åtgärd: tjavars, kanske lämna till reparation.
  3. Du har misslyckats med monteringen. Åtgärd: läs instruktionsboken noga och prova igen.
 

Veda59

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Skulle det hjälpa att testa att sätta fast blixten på en analog kamera från 80-talet (Yashica)? Jag behöver ju inte prova att det blixtrar utan bara om den går att få dit.

Får nog ställa in mig på att leta rätt på kvittot. Är inte helt säker på att jag har sparat det tyvärr. Men å andra sidan var det ju ett års garanti... Det borde finnas kvar.

Sen blir det nästa problem att övertyga butiken om att det är fel på blixten och att jag inte upptäckt det förrän nu.
 
Tack för alla tips. Skulle det hjälpa att testa att sätta fast blixten på en analog kamera från 80-talet (Yashica)? Jag behöver ju inte prova att det blixtrar utan bara om den går att få dit.

Får nog ställa in mig på att leta rätt på kvittot. Är inte helt säker på att jag har sparat det tyvärr. Men å andra sidan var det ju ett års garanti... Det borde finnas kvar.

Sen blir det nästa problem att övertyga butiken om att det är fel på blixten och att jag inte upptäckt det förrän nu.
Hur tänker du nu? Om blixten passar på en kamera av annat märke, vad ger det dig för användbart besked?

Om butiken är seriös tar du med dig din kamera och blixten dit och visar problemet. Du får du rimligen hjälp.
 

Veda59

Aktiv medlem
Problemet är löst

Hur tänker du nu? Om blixten passar på en kamera av annat märke, vad ger det dig för användbart besked?

Om butiken är seriös tar du med dig din kamera och blixten dit och visar problemet. Du får du rimligen hjälp.
Om blixten passar på en annan kamera så är det troligen så att blixtskon på min kamera fått sig en smäll, även om det inte ser ut så. Jag ramlade med den i handen i våras. Visst jag kan ta med den till butiken, men det är ca 16 mils resa och den gör jag inte så ofta.
Jag vill gärna veta att det är blixten det är fel på och inte kameran, innan jag reklamerar blixten.

Alla Canons EX-blixtar passar alla Canons digitala systemkameror. Om det krånglar finns det tre möjligheter.

  1. Blixtens fäste är trasigt. Åtgärd: reklamera hos försäljaren.
  2. Kamerans blixtsko är trasig. Åtgärd: tjavars, kanske lämna till reparation.
  3. Du har misslyckats med monteringen. Åtgärd: läs instruktionsboken noga och prova igen.
Du har absolut rätt. Det var punkt 3. Visserligen utan instruktionsbok, men med milt våld gick det att fästa blixten på kameran. Vid jämförelse mellan mina två blixtar var fästet på den här något grövre och kortare.
Kameran är relativt ny och jag har inte använt blixt på den så många gånger och då bara den andra blixten (med tunnare plåt i fästet).
 
ANNONS