Annons

Styrka på studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

PhilipParris

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis gått med i en fotoklubb, och har på så sätt fått tillgång till en studio. Det finns fyra blixtar, samtliga på 600 Ws. När jag gjorde min första fotografering med mina barn som modeller, så körde jag på en enkelt uppsättning med två softboxar snett framifrån/ovanifrån. Eftersom jag eftersträvade mjukt ljus så placerade jag dessa ganska nära mina små modeller.

Med upplättningsblixten satt på sin lägsta output justerade jag in huvudljuset tills jag uppnådde önskad ljusbild. Jag hamnade då på bländare 13 för att få korrekt exponering. Helst skulle jag vilja fota med typ f/8 eller möjligtvis f/11 för att inte försämra bildkvaliteten. Jag kan ju tillägga att jag egentligen skulle önska ännu mer skillnad mellan huvudljus och upplättningsblixt, men jag hade då tvingats att använda en ännu mindre bländare.

Är detta ett förväntat resultat av att man använder så starka blixtar, eller brukar de gå att ställa lägre uteffekt än så? Ett ND-filter kanske skulle lösa problemet. Finns det andra lösningar?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Sätta sitt ljus under skäppan

Man kan hänga en handduk för, eller ett lakan, och man kan studsa ljuset i taket. Det finns många sätt att minska ljuset. Annars tycker jag inte att du borde få någon märkbar diffraktion med f/13, så enda skälet jag ser till att minska mer är om man vill ha kortare skärpedjup.

Se bara till att de dämpare du använder inte färgar ljuset, för det kan bli knepigt att vitbalansera. Ta gärna en bild med vitbalanskort när ljuset är dämpat, för att få en bra utgångspunkt för vitbalans.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ett vanligt problem med för starka blixtar. Jag tycker att det är ett vanligare problem att man inte kommer ned i så låg styrka som man vill, snarare än att man saknar stryka, om du nu har satt blixten på lägsta effekt. ND filter kan väl funka, men man vill ju inte ha onödiga filter på i en studio.

Annars är väl alternativet att flytta blixtarna längre bort, använda någon större softbox eller liknande.
 

PhilipParris

Aktiv medlem
Man kan hänga en handduk för, eller ett lakan, och man kan studsa ljuset i taket. Det finns många sätt att minska ljuset. Annars tycker jag inte att du borde få någon märkbar diffraktion med f/13, så enda skälet jag ser till att minska mer är om man vill ha kortare skärpedjup.

Se bara till att de dämpare du använder inte färgar ljuset, för det kan bli knepigt att vitbalansera. Ta gärna en bild med vitbalanskort när ljuset är dämpat, för att få en bra utgångspunkt för vitbalans.
Tack. Bra tips! Sant att f/13 är ok, men det går att få lite bättre med det objektiv jag använder:

http://www.dxomark.com/Lenses/Tamron/Tamron-SP-24-70mm-F28-Di-VC-USD-Nikon-mounted-on-Nikon-D800---Measurements__792

Att studsa i taket funkar inte så bra i just den studion jag använder, men kanske i andra. Lakans-tipset ska jag däremot testa nästa gång.
 

PhilipParris

Aktiv medlem
Ett vanligt problem med för starka blixtar. Jag tycker att det är ett vanligare problem att man inte kommer ned i så låg styrka som man vill, snarare än att man saknar stryka, om du nu har satt blixten på lägsta effekt. ND filter kan väl funka, men man vill ju inte ha onödiga filter på i en studio.

Annars är väl alternativet att flytta blixtarna längre bort, använda någon större softbox eller liknande.
Instämmer om det där med onödiga filter. Jag ska testa med blixtarna längre bort nästa gång. Men det innebär (väl) lite hårdare ljus/skuggor också. Den största softboxen som finns att tillgå är gissningsvis 60x90 cm så lite spelrum finns det kanske.
 

Pisquare

Aktiv medlem
Instämmer om det där med onödiga filter. Jag ska testa med blixtarna längre bort nästa gång. Men det innebär (väl) lite hårdare ljus/skuggor också. Den största softboxen som finns att tillgå är gissningsvis 60x90 cm så lite spelrum finns det kanske.
Beauty-dish med raster slukar t o m 600 ws rätt fett, annars tycker jag nog en softbox plockar ned det rätt bra vid F8-11.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Känner helt igen mig i detta, har 2 st 600 blixtar och 2 st 500 blixtar.

När jag använder 500 blixtarna och kör på lägsta effekt och paraplyer så kan jag komma ned på bländare 4 som lägst och det är ju rätt OK.

Om man tänker sig lägsta effekten på en 250 eller 350 blixt är den då per automatik lägre än lägsta effekten på en 600 blixt? Eller är det bara MAX effekten som skiljer??
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Känner helt igen mig i detta, har 2 st 600 blixtar och 2 st 500 blixtar.

När jag använder 500 blixtarna och kör på lägsta effekt och paraplyer så kan jag komma ned på bländare 4 som lägst och det är ju rätt OK.

Om man tänker sig lägsta effekten på en 250 eller 350 blixt är den då per automatik lägre än lägsta effekten på en 600 blixt? Eller är det bara MAX effekten som skiljer??
Starkare blixtar har även högre lägsta effekt.
 
ANNONS